• 2014-01-27

Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha

Od 2 lutego Kino Praha w Warszawie zaprasza na transmisje przedstawień baletowych moskiewskiego Teatru Bolshoi.

Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha, plakat (źródło: materiały prasowe)

Bolshoi Ballet Live w Kinie Praha, plakat (źródło: materiały prasowe)

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Kino Praha jako pierwsze w Warszawie będzie transmitować balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj. Oprócz transmisji na żywo odbędą się również retransmisje wybranych przedstawień.

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. W 2008 r. wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika Taniec. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008–2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 r. jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program:

  • Stracone złudzenia
    2 lutego (niedziela), godz. 15.45, transmisja live
    muzyka: Leonid Desiatnikow, choreografia: Aleksiej Ratmanski
    Akcja powstałego w 2011 roku baletu toczy się w dziewiętnastowiecznym Paryżu. Pochodzący z prowincji początkujący kompozytor postanawia podbić swoim talentem stolicę Francji. Osiągnięty w krótkim czasie sukces powoduje, że zaślepiony nim młody artysta na własne życzenie traci przyjaciół i ukochaną. W stworzonym dla Moskwy przedstawieniu Aleksiej Ratmanski, na co dzień dyrektor American Ballet Theatre – czołowej sceny baletowej USA, obnaża bezsens dążenia do sławy i sukcesu. Choreograf inspirował się noszącą ten sam tytuł powieścią Balzaka, a libretto pomógł mu opracować francuski aktor, scenarzysta i reżyser, członek słynnej Comédie-Française – Guillaume Gallienne. Przedstawienie trwa około 3 godzin.
  • Korsarz
    16 lutego, niedziela, godz. 15.45, retransmisja
    muzyka: Adolphe Adam, choreografia: Marius Petipa, Aleksiej Ratmanski, Jurij Burłaka
    Korsarz to romantyczna i pełna egzotyzmu historia pirata Konrada i niewolnicy Medory. Libretto zostało oparte na powieści poetyckiej George’a Byrona. Oryginalną, klasyczną choreografię Mariusa Petipy odtworzyli dwaj wybitni artyści, na co dzień współpracujący z historycznym moskiewskim zespołem, który słynie z niewyobrażalnej wręcz precyzji i wirtuozerii. Są to Aleksiej Ratmanski, obecnie dyrektor American Ballet Theatre – czołowej sceny baletowej USA, i Jurij Burłaka, światowej klasy specjalista od rekonstrukcji XIX-wiecznych baletów. W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy. Przedstawienie trwa około 3 godzin.
  • Śpiąca królewna
    9 marca (niedziela), niedziela, godz. 15.45, retransmisja
    muzyka: Piotr Czajkowski | choreografia: Marius Petipa, Jurij Grigorowicz
    Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na wieki, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowaną przez złą wróżkę igłą, to klasyk nad klasykami. Śpiąca królewna jest przede wszystkim przedstawieniem dla dzieci, pełnym bogatych dekoracji i kostiumów, dorośli zaś będą mieli okazję podziwiać mistrzowską technikę tancerzy Bolszoj. Oryginalną choreografię Petipy odtworzył, zarazem opracowując ją na nowo, od lat związany z moskiewskim zespołem Jurij Grigorowicz. Gwiazdami przedstawienia są niewątpliwie Swietłana Zacharowa (w roli księżniczki Aurory) i David Hallberg (w roli księcia Désiré), choć cały zespół baletowy Bolszoj jak zwykle z precyzją realizuje karkołomne zadania postawione przez choreografów. Zgodnie z tradycją wykonawczą w postać złej wróżki Carabosse wciela się mężczyzna, a jest nim Aleksiej Łoparewicz. Przedstawienie trwa około 2 godzin i 35 minut.
  •  Marco spada
    30 marca (niedziela), godz. 16.45, transmisja live
    muzyka: Daniel-François-Esprit Auber| choreografia: Joseph Mazilier, Pierre Lacotte
    Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.
  • Spartakus
    27 kwietnia (niedziela), godz. 15.45,  retransmisja
    muzyka: Aram Chaczaturian| choreografia: Jurij Grigorowicz
    Spartakus to wizytówka stylu Bolszoj. Przedstawienie miało premierę w 1968 r. i do tej pory cieszy się niesłabnącym powodzeniem, głównie ze względu na wirtuozowskie popisy męskiej części zespołu. Treść baletu ormiańskiego kompozytora – który zasłynął na świecie przede wszystkim Tańcem z szablami, będącym częścią innego jego baletu, a mianowicie Gajane – oparto na faktach: tracki jeniec, Spartakus, doprowadził do powstania gladiatorów w starożytnym Rzymie. Myślą przewodnią dzieła jest walka o wolność, a dzieje buntu gladiatorów – jej wielką metaforą. Spartakus to monumentalny fresk o wieloplanowej akcji, wątkach epicznych, tragicznych i lirycznych, pełen ostrych spięć dramatycznych, operujący tłumami na scenie. Obok rytmów tanecznych i reminiscencji folkloru różnych narodów – zwłaszcza ormiańskiego, gruzińskiego i tureckiego – dominują rytmy marszowe i tryumfalne. Historię Spartakusa na język tańca przełożył Jurij Grigorowicz, jeden z najważniejszych choreografów Bolszoj. Przedstawienie trwa około 3 godzin i 15 minut.

Bolshoi Ballet Live
Od 2 lutego 2014 r.
Kino Praha w Warszawie

Dodaj komentarz