• 2014-01-16

Zabierz laskę do kina!

15 stycznia ruszyła kampania społeczna Zabierz laskę do kina, której celem jest zwrócenie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, a szczególnie niewidomych i niesłyszących.

„Zabierz laskę do kina”, proj. Jacek Kołodziejski (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Zabierz laskę do kina”, proj. Jacek Kołodziejski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kampanię tworzą trzy mocne zdjęcia, autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do filmów uznawanych za klasykę światowej kinematografii: Blue Velvet, reż. David Lynch; Psychoza, reż. Alfred Hitchcock; Taksówkarz, reż. Martin Scorsese. W miejscach czarnych plam znajduje się opis tego, co jest pod nimi. Pomysł ten odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi w czasie oglądania przystosowanych dla nich filmów. Kampania promuje świat kultury bez barier, świat otwarty, bez strachu, bez uprzedzeń. Ma dać ludziom szansę pobawić się skojarzeniami, formą, przekazać treść bez patosu, z odrobiną autoironii.

Anna Żórawska, szefowa Fundacji Kultury bez Barier tłumaczy:

Hasło Zabierz laskę do kina to apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z tytułową białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z blondie. Każdy z nas ma realny wpływ na kulturę, ale kampanię kierujemy przede wszystkim do jej twórców, którzy produkują bardzo cenne, ale niedostępne wydarzenia kulturalne.

Jacek Kołodziejski, autor zdjęć, mówi:

Myśląc o sile komunikatu zdecydowałem się wybrać takie ujęcia z klasyki filmowej, które pomogą nam stworzyć wyraziste obrazy. Każdy z nas te ujęcia zna, a przynajmniej kojarzy. Niepokojące czarne plamy, które zasłaniają główne części zdjęcia są ważnym elementem kampanii. Widzę obraz, próbuję mu się przyjrzeć i w pewien sposób zaczynam z tym walczyć. Ponadto stwierdza – Hasło jest proste, działa na wyobraźnię. Sprowokowało mnie, żeby dowiedzieć się więcej o audiodeskrypcji i to się udało.

Poprzez intrygujące plakaty, niosące ze sobą cenny przekaz, organizatorzy pragną dotrzeć do jak największej liczby osób. Kampania znajdzie się w przestrzeni miejskiej, kinach, teatrach, galeriach i muzeach.

Zabierz laskę do kina!
Od 15 stycznia 2014 r.

Dodaj komentarz