• 2014-01-03

Klaman, Salamon & Chodziński oraz Trzciński w Bytomiu

11 stycznia o godz. 19.00 w CSW Kronika w Bytomiu zostaną otwarte trzy wystawy: Czarny świt Grzegorza Klamana, Roboty ziemne Macieja Salamona i Macieja Chodzińskiego oraz Gabinet dobrej historii Łukasza Trzcińskiego.

„Roboty ziemne”, M. Salamon&M. Chodziński, fot. J. Rzepka-Dziedzic (źródło: materiały prasowe)

„Roboty ziemne”, M. Salamon&M. Chodziński, fot. J. Rzepka-Dziedzic (źródło: materiały prasowe)

Wystawa Roboty ziemne to efekt długofalowego projektu realizowanego przez Macieja Salamona i Macieja Chodzińskiego na Górnym Śląsku i Zagłębiu Dąbrowskim. Wykazując troskę o naturalne środowisk, artyści w przewrotny sposób traktują dziedzictwo land-artu, wprowadzając w życie plan bioeutanazji. Skoncentrowane zwykle z dala od centrów miast działania, będące w rzeczywistości tylko pozorną ingerencją w naturalne środowisko, zwracają uwagę nie tylko na to, w jak absurdalny sposób natura jest niszczona przez człowieka, ale działają też w poprzek utopijnym akcjom radykalnych obrońców przyrody. Projekt będący kontynuacją wcześniejszych działań w innych rejonach Polski zaistnieje w CSW Kronika w postaci dokumentacji fotograficznej i video.

Ł. Trzciński, „Gabinet dobrej historii”, fragment (źródło: materiały prasowe)

Ł. Trzciński, „Gabinet dobrej historii”, fragment (źródło: materiały prasowe)

Wystawa Gabinet dobrej historii Łukasza Trzcińskiego stawia w centrum problem wizualnej pamięci i jej nieustannych przetworzeń. Punktem wyjścia projektu stał się gabinet pracownika niewielkiej lokalnej instytucji kultury na Górnym Śląsku, który owładnięty obsesją zabezpieczania obrazu, archiwizuje wszystkie napotkane fotografie związane z historią regionu przy pomocy instytucjonalnego kserografu.

Bazując na obiektach inspirowanych historycznymi obrazami (i ich detalami) znalezionymi w kserograficznej pracowni śląskiego archiwisty-pasjonata, instytucjonalnych oraz domowych archiwach mieszkańców, Łukasz Trzciński poprosił lokalne koło hafciarek o przygotowanie kilimów wzorowanych na startych obrazach historii regionu, pozbawionych szczegółów w procesie digitalizacji. Historia staje się polem fantazji, nieustannego przepisywania, operacji na niej samej, a wykorzystywane zdjęcia, dokumenty zyskują na wystawie status fetyszu niejednoznacznego autorstwa (zmieniającego się począwszy od pierwotnego zapisu obrazu przez kolejne reprodukcje, archiwisty, aż po hafciarki).
Działanie artysty łączyć będzie projekt filmowy dokumentujący cały proces, a koloryzowanym obrazom towarzyszyć będzie proza Darka Foksa.

G. Klaman, „Czarny świt” (źródło: materiały prasowe)

G. Klaman, „Czarny świt” (źródło: materiały prasowe)

Wystawa Czarny świt Grzegorza Klamana prezentuje ostatnie prace artysty. Oś wystawy stanowią dwa projekty: Śnienie oraz Solidarity GuerillaŚnienie jest rozwinięciem pracy, którą Klaman prezentował na wystawie Manifesta 2012 w Genk. To wideoinstalacje składające się z metalowych szafek roboczych (na śląsku zwane szpindami), zawierających monitory wyświetlające wywiady z górnikami, pracującymi niegdyś w kopalniach, świadkami i uczestnikami minionej historii. Projekty Klamana wydobywają na powierzchnię stłumione głosy, echa, impresje, szepty, fragmenty wspomnień i relacji i wpisują je w bieżącą sytuację i przestrzeń. Na wystawie w Kronice szafki ożyją, otrzymując, wspomaganą tłokami, postindustrialną ruchomą formę.

Z kolei Solidarity Guerilla to prototyp samochodu partyzanckiego, złożonego z fabrycznego wozu dostawczego oraz atrapy broni (projekt jest prototypem), służącego możliwej obronie własnych interesów np. ochronie manifestacji, strajku czy lokatorów przed eksmisją.

Wszystkie wystawy odbywają się w ramach Projektu Metropolis i potrwają do 22 lutego.

Grzegorz Klaman, Czarny świt
Maciej Salamon & Maciej Chodziński, Roboty ziemne
Łukasz Trzciński, Gabinet dobrej historii
Kurator: Stanisław Ruksza
Wernisaż wystaw: 11 stycznia 2014 r., godz. 19.00
CSW Kronika w Bytomiu

Dodaj komentarz