• 2013-11-25

Obraz wieszakiem na płaszcze – Mikrohistorie w Królikarni

Od 1 grudnia w warszawskim Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni będzie można oglądać wystawę zbiorową pt. Mikrohistorie. Ekspozycja została przygotowana przez dział Zbiorów Sztuki Nowoczesnej MNW.

Wystawa „Mikrohistorie”, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa „Mikrohistorie”, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Czy Edward Rydz-Śmigły mógł stać się rozpoznawalnym artystą, i jak wtedy wyglądałaby polska historia? Jak to możliwe by w muzealnym magazynie z obrazu zniknęły uszy osła? Czy twórcy gry komputerowej Skyroads zainspirowali się obrazem Andrzeja Kowalskiego? Jak to się stało, że obraz został… wieszakiem na płaszcze?

Kluczem doboru prac do wystawy Mikrohistorie jest… anegdota. Anegdota nigdy nie była serio traktowana przez historyków, gdyż nie poddaje się usystematyzowaniu i ideologii, należy raczej do wiedzy potocznej niż do dziedziny nauki. Anegdota niekoniecznie opiera się na w pełni sprawdzonych faktach historycznych, dopuszcza sporą dozę przypuszczeń lub fantazji snutych przez autora.

Termin mikrohistoria odnosi się do nowej metody badania historii, która rozwinęła się przede wszystkim we Włoszech w latach 70. XX wieku. Teoria ta wiązała się z krytycznym nastawieniem badaczy do modernistycznych teorii rozwoju i postępu oraz sprzeciwiała się tak zwanym wielkim narracjom.

Nie bez przyczyny na wystawie pojawiają się dwa portrety Jerzego Zanozińskiego namalowane przez Helenę Krajewską i Zbigniewa Pronaszkę. Docent doktor Jerzy Zanoziński był jedną z ważniejszych postaci związanych z powstaniem i funkcjonowaniem Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Był nie tylko kuratorem, ale także twórcą trzonu kolekcji. To dzięki jego wiedzy i wyborom dokonywanym przy zakupie prac, ma ona tak reprezentatywny charakter i jest tak bogata w arcydzieła sztuki polskiej XX wieku. Galeria Sztuki XX i XXI Wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie udostępniona została publiczności 19 stycznia 2013 roku. Wybór prac dokonany przez kuratora wystawy otwarcia – Piotra Rypsona pokazywał najciekawsze obiekty sztuki minionych 112 lat zgromadzone w Muzeum. Zarazem pokazywał, że jest to tylko jedna z możliwych dróg interpretacji kolekcji i zapraszał do dialogu na temat potencjału artystycznego i dyskusji o historycznej wartości dzieł zbieranych przez lata w MNW. Wystawa Mikrohistorie proponuje alternatywny sposób patrzenia na Zbiory Sztuki Nowoczesnej. Próbę zwrócenia uwagi na nieznane biografie obrazów – szczególne i wyjątkowe opowieści, które składają się na nieoczywisty, pełen fantazji i niedopowiedzeń, świat dzieł zgromadzonych w magazynach wielkich instytucji.

Artyści: Franciszek Bartoszek, Andrzej Bieńkowski, Tadeusz Brzozowski, Stanisław Charzyński, Józef Chmieleński, Jan Cybis, Jan Gotard, Aleksander Kobzdej, Andrzej Kowalski, Helena Krajewska, Jerzy Krawczyk, Hilary Krzysztofiak, Czesław Lewandowski, Maria Manteuffel-Czekalska, Jan Paweł Mazurkiewicz, Tymon Niesiołowski, Grzegorz Orłowski, Franciszek Parecki, Wacław Piotrowski, Zbigniew Pronaszko, Edward Rydz-Śmigły, Ludomir Sleńdziński

Kuratorzy: Tomasz Jeziorowski, Izabela Mościcka, Magdalena Nowak

Mikrohistorie
Wernisaż: 1 grudnia 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 2 marca 2014 roku
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
ul. Puławska 113A,
Warszawa

Dodaj komentarz