• 2013-11-18

Salvo. Ocalony laureatem Kryształowej Łódki Cinergii

Salvo. Ocalony Fabia Grassadonii i Antonia Piazzy otrzymał Nagrodę Kryształowej Łódki w konkursie na Najlepszy Debiut Europejski na zakończonym 15 listopada Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi 2013.

„Salvo. Ocalony”, reż. reż. Fabio Grassadonia i Antonio Piazza (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Salvo. Ocalony”, reż. reż. Fabio Grassadonia i Antonio Piazza (źródło: materiały prasowe organizatora)

O tegoroczną Nagrodę Kryształowej Łódki rywalizowało dziewięć filmów z całego świata, w tym m.in. Lekcje harmonii Emira Baigazina, Dziewczyna z szafy Bodo Koxa (Nagroda publiczości) oraz Oh Boy! Jana Ole Gerstera (Wyróżnienie).

W uzasadnieniu werdyktu, międzynarodowe Jury w składzie: Lech Majewski (przewodniczący), Mira Haviarowa, Iwona Siekierzyńska, Jacek Rakowiecki i Łukasz Maciejewski podkreślało, że Salvo. Ocalony to film w którym przemoc odnajduje odkupienie poprzez łaskę miłości film z wielką kreacją młodej aktorki Sary Serraiocco.

Dystrybutorem filmu Salvo. Ocalony jest Against Gravity. Film wejdzie do polskich kin w przyszłym roku.

O filmie. Samotny, pozbawiony uczuć i bezwzględny trzydziestolatek Salvo należy do sycylijskiej mafii. W akcie zemsty zakrada się do domu innego mafioza, który zorganizował na niego nieudany zamach. Przez przypadek spotyka tam jego siostrę Ritę – piękną, niewidomą dziewczynę, która mimowolnie jest świadkiem, jak Salvo zabija jej brata. Gdy ten z niewiadomych dla siebie przyczyn decyduje się ją porwać, w ich życiu zaczyna dziać się coś wyjątkowego – w Salvo nieoczekiwanie rodzi się miłość.

Salvo. Ocalony to filmowy debiut reżyserskiego duetu dwóch włoskich reżyserów: Fabia Grassadonii i Antonia Piazzy, który
okazuje się ciekawym połączeniem filmowego realizmu z kinem noir. Ten niskobudżetowy film zbudowany został z wystudiowanych nieśpiesznych kadrów, nietypowych dla włoskiego kina akcji, a niemal pozbawiona słów narracja powoduje, że pojawiające się między ludźmi emocje stają się głównymi bohaterami tej historii. Dopracowana do perfekcji voyerystyczna stylistyka filmu bezpośrednio odwołuje się do percepcji widza, który odbiera świat oczami pojawiających się na ekranie bohaterów, dzięki czemu zanika tradycyjny dystans między ekranem a widzem, a film działa nie tylko na emocje, lecz również na podświadomość odbiorców. Akcja filmu dzieje się w przepięknej scenerii Palermo i jego okolic.

Film otrzymał Nagrodę Główną Międzynarodowego Tygodnia Krytyki na MFF Cannes 2013.

Forum Kina Europejskiego Cinergia
8-15 listopada 2013 r.
Łódź

Dodaj komentarz