• 2013-11-16

Wojtek Besztarda o Męskich Obszarach Sztuki

Od 15 listopada w Galerii Wieża Ciśnień w Koninie można oglądać wystawę pt. Męskie Obszary Sztuki – 3, w ramach której Wojtek Besztarda zaprezentuje obiekty fotograficzne z serii H. GLASSEL.

Wojtek Besztarda, Kaseta z wywołanym filmem (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojtek Besztarda, Kaseta z wywołanym filmem (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Beszterda:

Niedawno w lesie niedaleko Piły odkryto zwłoki. Bez mogiły, przysypane tylko cienką warstwą ziemi. Okazało się, że jest to ciało niemieckiego żołnierza z okresu II wojny światowej. Żołnierz ten musiał zginąć w tajemniczych okolicznościach, nie był pochowany na cmentarzu. Nie znaleziono przy nim żadnych dokumentów ani identyfikatora. W resztkach żołnierskiego munduru znaleziono za to kasetę z filmem. Filmem, który przeleżał w ziemi przeszło 60 lat.

Ten małoobrazkowy film Agfy, Isopan 17 był zwinięty do wnętrza kasety, co oznaczało, że był naświetlony. Na kasecie widniał wydrapany napis H. GLÄSSEL. To był jedyny znak tożsamości znalezionych zwłok. Chyba, że…? Pozostawały jeszcze do odkrycia utajone obrazy zapisane na filmie. Odbyłem wiele konsultacji na temat tego, jak należy z tym filmem postąpić. Jaką metodą próbować go wywołać, aby cokolwiek z zarejestrowanych tam obrazów uratować. Najprawdopodobniej bakterie, które dokonały rozkładu zwłok, zniszczyły też emulsję. Ostatecznie, naniosłem na ten film warstwę żelatyny, aby ponownie przykleić halogenki srebra do celuloidowego podłoża. Wykonując wiele prób i uwzględniając wszystkie poprawki wywołałem go.

Uzyskałem ślady fotograficznej materii. Być może kryją się w nich strzępy konkretnych obrazów, które przeszło 60 lat przeleżały w ziemi. Mogłem, analizując te obrazy, snuć domysły, doszukiwać się zarysów realnych przedstawień, starać się przywoływać je ze swojej pamięci. Obrazów, które mogłyby upodabniać się do otrzymanych kadrów ze starego negatywu. Na ile prawdziwych – nie wiem? Swoim działaniem uzyskałem fotograficzny dokument, który posiada inny rodzaj zapisu – nieodgadniony.

Podzieliłem negatyw na poszczególne kadry. Moje decyzje pozwoliły uratowanym obrazom zaistnieć. Eksponuję je jako negatywy naniesione na szyby. Jako abstrakcyjne obrazy z realnymi przedstawieniami. Fotografie, które zamknięte w szklanych gablotach, uratowane od całkowitej zagłady, mogą dalej trwać w swoim stanie utajenia.

Wojciech Beszterda, Męskie Obszary Sztuki – 3
Wystawę można oglądać od 15 do 30 listopada 2013 roku
Galeria CKiS Wieża Ciśnień w Koninie

Dodaj komentarz