• 2013-11-13

Czy XXI wiek ma szansę nie stać się wiekiem ignorancji?

Spektakl Teatru ZAR Armine, Sister, którego premiera odbędzie się 28 listopada, dedykowany jest historii, kulturze i ludobójstwu Ormian. Jego pokaz odbędzie się w Studiu Na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, logo (źródło: mat. organizatora)

Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, logo (źródło: mat. organizatora)

Mając na uwadze perspektywę, jaką nakreślił dla poezji, sztuki, a nawet edukacji po Auschwitz Theodor W. Adorno, organizatorzy chcieliby zadać pytanie: Czy XXI wiek ma szansę nie stać się wiekiem ignorancji?. Poprzez nowy spektakl próbują zapytać o Europę, działając w przekonaniu, iż Europa jest pytaniem – o historię, tożsamość, godność. Jedną z podstawowych idei Armine, Sister jest podjęcie kwestii tabuizacji i zakłamania historii skonfrontowanej z powinnością dania świadectwa.

Pracując nad spektaklem, organizatorzy wielokrotni przywoływali Fugę śmierci Paula Celana, w której sny oprawców i ofiar śnią się w jednej przestrzeni. Przestrzeń spektaklu-seansu pamięci, jak przestrzeń snu, jest wspólnie zamieszkana przez tysiące istnień. Armine, Sister dotyka kwestii, jak bolesny bywa proces niesienia pamięci. Stanowi również próbę wskazania/nazwania naszego miejsca wobec minionych pokoleń oraz próbę zrozumienia, kim jesteśmy – my stojący zawsze po drugiej pamięci, jak po drugiej stronie aparatu fotograficznego. Nasze oko wciąż przygląda się historii przez wziernik: ślad, cień, myśl.

Grupa Teatru ZAR, która jako jedyna na świecie, głównie ze względu na trudność techniki głosowej, wykonuje swańskie/gruzińskie pieśni pogrzebowe i hymny sardyńskie), do współrealizacji nowego spektaklu zaprosiła muzyków reprezentujących różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu. Spotkała podczas swoich wypraw: Dengbesza Kazo, kurdyjskiego śpiewaka urodzonego w Wan, Murata İçlinalçę, mistrza śpiewu w kościele pod wezwaniem św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule, Mahsę i Marjan Vahdat, śpiewaczki z Teheranu, oraz Vahana Kerovpyana, kompozytora i perkusistę urodzonego w ormiańskiej rodzinie w Paryżu. Współpracujemy także ze śpiewaczką Virginią Pattie Kerovpyan. Najważniejszym współpracownikiem w pracy nad Armine, Sister jest Aram Kerovpyan – pochodzący ze Stambułu mistrz śpiewu w katedrze ormiańskiej w Paryżu.

Aktorzy/muzycy: Ditte Berkeley, Przemysław Błaszczak, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Murat İçlinalça, Dengbesz Kazo, Aram Kerovpyan, Vahan Kerovpyan, Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Simona Sala, Orest Sharak, Mahsa Vahdat, Marjan Vahdat, Tomasz Wierzbowski
Prowadzenie studia śpiewu modalnego: Aram Kerovpyan
Współpraca wokalna: Virginia Pattie Kerovpyan
Scenografię wykonał zespół kierowany przez Piotra Jacyka: Maciej Mądry, Krzysztof Nawój, Paweł Nowak
Realizacja świateł: Bartosz Radziszewski
Koordynacja projektu: Magdalena Mądra
Dramaturgia muzyczna, architektura spektaklu, reżyseria: Jarosław Fret

Arminie, Sister
Premiera: 28 listopada 2013 roku
Kolejne pokazy: 29, 30 listopada, 1, 5, 6, 7, 9, 10 grudnia 2013 roku
ul. Na Grobli 30/32, Studio Na Grobli
Wrocław

Dodaj komentarz