• 2013-11-12

Anton Solomoukha – cielesne horror vacui

Od 13 listopada w Galerii Obok ZPAF w Warszawie będzie można oglądać wystawę fotografii Antona Solomoukha pt. Contemporary.

Anton Solomoukha, „Contemporary”, Galeria Obok ZPAF w Warszawie, plakat wystawy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anton Solomoukha, „Contemporary”, Galeria Obok ZPAF w Warszawie, plakat wystawy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jeśli można znaleźć miejsce, w którym przeszłość związana z twórczością holenderskich malarzy epoki odrodzenia, barokowymi hedonistami, średniowiecznymi moralistami oraz z prądami filozoficznymi i teoriami psychoanalizy Freuda i Junga spotykają się z fotografią – to jest nią twórczość Antonego Solomoukha.

Gdy patrzymy na zdjęcia autora wypełnione rozmaitymi układami ciał, pełne szczegółów dekoracyjnych, często przewrotnie rozumianych, jako odzwierciedlenie naszych czasów i otaczającej nas przestrzeni, to rodzi się w nas przekonanie, że autor rządzi się jedną z zasad budowy obrazu zwaną – horror vacui – lęku przed pustką. Tu bowiem wszystko jest ważne i nieprzypadkowe – postać, mural, przedmiot na pierwszym, lub na dalszym planie. Wszystko ma własną historię i własne odniesienie względem modela, czy przedstawienia.

Zdjęcie nie jest więc tylko płaskim obrazem, raczej historią, mini filmem, teatrem, zamkniętym w ramy nieruchomej płaszczyzny. Autora nie interesuje przedstawianie otaczającej go realnej rzeczywistości, on ją przetwarza przez własną percepcję i postawę krytyczną, dostosowując do swoich własnych artystycznych wizji, budując alegoryczne, wielowątkowe historie będące teatrem absurdu obdarzonym postmodernistycznym sarkazmem. Na wystawie widzimy różne odniesienia do marzeń i dziecięcych fascynacji, odniesienia do mitów i wierzeń, ironię i sarkazm wobec tzw świata sztuki. Mimo pewnej kontrowersyjności i prowokacji, prac Antona na pewno nie można przyjmować w sposób bezpośredni. Wystawa jest swoistym mrugnięciem okiem do widza, zmuszając go do wewnętrznego zdystansowania się do otaczającej rzeczywistości, w której mimo naszej dorosłości, sami często poruszamy się jak dzieci.

Wybrane prace pochodzą z pobytu artysty w Ukrainie w mieście Prypeć (Prypiat’) w pobliżu Czarnobyla, gdzie w opuszczonych pomieszczeniach opustoszałego miasta, korzystając z otaczającej go wszech ogarniającej destrukcji, autor stworzył swoje wielowątkowe aranżacje fotograficzne.

Anna Wolska

Anton Solomoukha – ukraiński i francuski artysta, urodzony 2 listopada 1945 roku w Kijowie, Ukraina. Ukończył Kijowską Akademię Sztuk Pięknych w 1973 r. Od roku 1978 mieszka w Paryżu. Jest Zagranicznym Członkiem Narodowej Akademii Sztuk Pięknych Ukrainy. Uczestniczy w wielu wystawach i projektach we Francji, Ukrainie, USA, Kanadzie i innych krajach świata. Jego twórczość to głównie malarstwo sztalugowe i monumentalne, ale poszukiwania artystyczne obejmują także inne dziedziny sztuki. Od około 2000 roku artysta rozpoczął nowy rozdział w swej twórczości – malarstwo fotograficzne.

Wystawa Antona Solomoukhy pierwszy raz została zaprezentowana w ramach VI Festiwalu Kultury Ukraińska Wiosna 2013, zorganizowanego przez poznańskie Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Polska – Ukraina w imieniu którego są zbierane środki na zakup aparatu do sztucznego oddychania dla Zachodnioukraińskiego Specjalistycznego Dziecięcego Centrum Medycznego, wspierając tym samym działania lwowskiej fundacji Skrzydła Nadziei, która opiekuje się dziećmi z najcięższymi schorzeniami, kupuje sprzęt medyczny, organizuje akcje, umilające pobyt małych pacjentów w szpitalach.

Anton Solomoukha, Contemporary
Wernisaż: 13 listopada 2013 roku, godz. 19.00
Galeria Obok ZPAF
Warszawa

Dodaj komentarz