Przenikania. Bogna Fogler i Anna Michniewicz w Chełmie

Do 31 grudnia w Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie będzie można oglądać  wystawę Przenikania. Tkaniny Bogny Fogler i Anny Michniewicz.

„Przenikania. Tkaniny Bogny Fogler i Anny Michniewicz”, wystawa w Galerii 72 w Chełmie, fot. G. Zabłocki (źródło: materiały prasowe)

„Przenikania. Tkaniny Bogny Fogler i Anny Michniewicz”, wystawa w Galerii 72 w Chełmie, fot. G. Zabłocki (źródło: materiały prasowe)

Prace Bogny Fogler to swoistego rodzaju memorabilia z dalekich wypraw, zarejestrowane w formie stop-klatek i przetłumaczone na język tkaniny. W cyklu Notatki z podróży artystka wykorzystuje medium fotografii pozwalające zatrzymać w kadrze chwile ulotne, obrazy widziane w szybkim tempie, nie zawsze dogłębnie, ale w danym momencie poruszające i fascynujące na tyle, że skłaniające do naciśnięcia spustu migawki. Fotograficzny stenogram z odległych Indii poddany selekcji, obróbce, koloryzacji i przetworzony graficznie, sygnalizuje jedynie klimat tamtych miejsc, przybierając formę malarskiego niemal dzieła.

W drugim z pokazywanych cykli – Przeczytane, artystka sięga po graficzne układy liter, zapisów tekstowych, które wtopione w mięsistą tkankę filcu, stają się śladem zamazanych słów, kiedyś być może znaczących treści, dzisiaj zapomnianych i skutecznie zatartych przez czas. Obok techniki druku, autorka tych prac sięga po zardzewiały drut, którego struktura wzmaga efekt przemijania.

Annę Michniewicz  interesują przede wszystkim skrawki, ścinki, zrzynki lub większe części różnej maści tkanin noszących wyraźne ślady procesu destrukcji. Wrażliwość na faktury, kolory, bogactwo wzorów, które kryją się w spłowiałych już często fragmentach, pobudza jej wyobraźnię i skłania do działania. Uratowane od zapomnienia ślady pierwotnej urody wciąż obecne w napotkanych elementach dywanów, kilimów, firan, zasłon, wzorzystych chust śląskich czy obić zniszczonych mebli, stanowią materiał wyjściowy do tworzenia kolejnych kompozycji, niekiedy łączenia wytworów tradycyjnego warsztatu z tymi będącymi pochodną nowoczesnych technologii.

Dzieła autorki mają formę wielowarstwowego kolażu, który powstaje z nakładania na siebie i kompozycyjnego porządkowania użytych materii. Całość założenia wzbogaca artystka o filcowe aplikacje, które stają się najczęściej formą dopowiedzi i przedłużeniem wzoru istniejącego na tkaninie lub też haftem odgrywającym rolę kolorystycznej interwencji. Tkaniny Michniewicz są pochodną jej fascynacji jaką na strukturach materii odciska swym działaniem Chronos, doprowadzając do zacierania rysunku splotów, wyrazistości faktur, świeżości kolorów.

Pokaz Bogny Fogler i Anny Michniewicz – mimo chętnego sięgania przez obie autorki do repertuaru geometrycznych znaków – jawi się bardziej jako propozycja o barokowej tonacji niż znaczonej prostotą ascezie.

Jagoda Barczyńska

Pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym 14. Międzynarodowego Triennale Tkaniny prezentowanego w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Przenikania. Tkaniny Bogny Fogler i Anny Michniewicz
Kurator: Jagoda Barczyńska
Galeria 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie
Wystawa potrwa do 31 grudnia 2013 r.

Dodaj komentarz