• 2013-10-31

Magdalena Bors – obsesyjne pragnienie w domowych bibelotach

Od 8 listopada w CEA Łaźnia w Gdańsku będzie można oglądać wystawę prac Magdaleny Bors pt. Sztuka domowych obsesji.

Magdalena Bors, „Woodland Scene”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Bors, „Woodland Scene”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Baśniowe obrazy Magdaleny Bors przywołują na myśl domową magię powołaną do życia przez obsesyjne pragnienie. Na wystawie pokazane zostaną prace z dwóch serii wykonane w latach 2006-2011. W pierwszej serii, Ojczyzny, ze zwyczajnych materiałów i codziennych domowych bibelotów wyłaniają się baśniowe sceny. Wełna wije się tworząc arkadyjski pejzaż ukryty pod stolikiem do kawy; rozsypane kostki cukru powstają z kuchennej podłogi, by zbudować zaczarowany zamek. Prace Bors to subtelne nawiązania do europejskiego folkloru, absorbujące jego istotę bez przywiązania do konkretnej opowieści. Zawierają jednak także echa Australii, dyskretnie nawiązując do bardziej współczesnych mitologizacji krajobrazu Antypodów.

Magdalena Bors, „Jungle”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Bors, „Jungle”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podczas gdy Ojczyzny wyrażają nasze pragnienie czegoś magicznego pośród nudy codziennego życia, druga seria Magdaleny Bors, Siódmy dzień, bardziej bezpośrednio odnosi się do wzajemnej zależności tworzenia i obsesji. W każdej z prac odtworzony został ikoniczny krajobraz w niezwykłej formie i miejscu. Fragmenty układanki łączą się w jaskrawą rafę koralową; sterty starych gazet uformowane są na podobieństwo Dwunastu Apostołów, geologicznej atrakcji turystycznej na południowym brzegu australijskiego stanu Wiktoria; unikalne struktury Bungle Bungles (pasma górskiego w Australii Zachodniej) zostały wyszydełkowane. Jednak mimo wielkiego wysiłku, twórcy patrzą na rezultaty swojej pracy z konsternacją. Czym jest owa obsesja, która kazała im stworzyć tego rodzaju sceny? Czy akt tworzenia jest rodzajem szaleństwa?

Magdalena Bors urodziła się w 1976 roku w Antwerpii w Belgii, a obecnie mieszka i pracuje w Melbourne w Australii. Dyplom licencjacki w zakresie sztuk pięknych, fotografii, uzyskała na RMIT University w Melbourne. Wystawiała w różnych miejscach w Australii i Europie. Prace jej znalazły się na wystawie Fantazja, kuratorowanej przez Alasdaira Fostera, pokazywanej w kilku miastach w Australii oraz na festiwalu Photoquai w Paryżu w 2009 roku. Simon Gregg omawiał jej prace w swojej książce New Romantics: Darkness and Light in Australian Art (Australian Scholarly Publishing 2011), analizującej powrót do pasji w sztuce, oraz powrót do nastroju i wrażenia. Sztuka domowych obsesji w CEA Łaźnia jest pierwszą wystawą Magdaleny Bors w Polsce.

Kuratorka: Anna Szynwelska

Magdalena Bors, Sztuka domowych obsesji
Wystawę będzie można oglądać od 8 listopada 2013 roku do 5 stycznia 2014 roku
CEA Łaźnia
Nowy Port, Gdańsk

1 komentarz do artykułu “Magdalena Bors – obsesyjne pragnienie w domowych bibelotach”

  1. Tadeusz

    Cieszy bardzo, że prace Magdy trafiły do Polski, ojczyzny jej rodziców.

    Gratuluję organizatorom.
    Również Magdzie, a także Oli, należą się gratulacje. Ryszard, dyplomowany plastyk, cieszyłby się niezmiernie.

    Podziwiając bajkowe pejzaże tworzone przez Magdę, przyjemnie jest wysnuwać z nich własne narracje, które drzemią gdzieś w spektatorze i bez miłej oku podpowiedzi autorki pewnie spałyby w najlepsze w głębi jego duszy.

Dodaj komentarz