Obcy i niemili. Antysemickie rysunki z prasy polskiej 1919–1939

Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Obcy i niemili. Antysemickie rysunki z prasy polskiej 1919–1939. Już 15 października na wernisażu wystawy zostanie zaprezentowanych ponad 300 prac publikowanych w prasie polskiej w okresie międzywojennym.

„Obcy i niemili. Antysemickie rysunki z prasy polskiej 1919–1939” – plakat (źródło: materiały prasowe)

„Obcy i niemili. Antysemickie rysunki z prasy polskiej 1919–1939” – plakat (źródło: materiały prasowe)

Karykatury towarzyszące antysemickim artykułom stanowiły istotny czynnik kształtowania wizerunku Żyda, a tym samym wpływały na nastroje i poglądy na kwestię żydowską. Wystawie towarzyszyć będzie pokaz filmu o mowie nienawiści, w którym głos zabiorą m.in. prof. Jerzy Bralczyk, prof. Michał Głowiński, prof. Irena Kamińska-Szmaj, Piotr Forecki i Bożena Umińska-Keff. Organizatorem wystawy jest Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie.

Mowa nienawiści

Język wyższości, pogardy i nienawiści, której wyrazem są zgromadzone na wystawie Obcy i niemili obiekty, dochodzi do głosu także dzisiaj, choć w innej formie. Przejawy wrogich emocji są widoczne w skrajnych antagonizujących ideologiach, które zdają się zyskiwać na sile. Tym bardziej konieczne jest przypomnienie, że to, co z pozoru w karykaturalnych rysunkach było jedynie żartem i przemocą symboliczną, wzmacniało niezwykle tragiczne w skutkach uprzedzenia i stereotypy rasowe.

Antysemityzm był w Polsce wielkim problemem. Nie możemy na to zjawisko zamykać oczu. Mówienie o nim poprzez ujawnianie języka nienawiści i pokazywanie ikonografii nienawiści ma nam uprzytomnić demony nienawiści i strachu. Nie da się bowiem tych demonów przegonić inaczej niż mówiąc o nich i je pokazując – komentuje Paweł Śpiewak, dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego.

Karykatury antysemickie zaskakują różnorodnością, jednak mają wspólny mianownik: wszystkie podżegają do nienawiści. W prosty i zrozumiały dla widza sposób ukazują Żyda jako intruza i wroga. Podkreśla się w nich m.in. stereotypowe żydowskie cechy rasowe, fizyczne i mentalne.

W antysemickich pracach przedstawiano symboliczny obraz Żyda dążącego do dominacji nad Polską i Polakami. Miał być on sprawcą wszelkiego zła w kraju. Sugerowano równocześnie sposoby rozwiązania kwestii żydowskiej, m.in. poprzez popularyzowanie idei walki ekonomicznej, getta ławkowego, paragrafu aryjskiego, wysiedlenia. Zdarzały się i takie prace, w których wyrażano aprobatę dla antyżydowskich działań w hitlerowskich Niemczech i faszystowskich Włoszech.

Obraz Żyda zaprezentowany w ilustracjach prasowych jawi się jako kreatura odpychająca swą fizycznością i mentalnością, tak inna, obca i przerażająca, jak może być tylko demon, monstrum lub budzące abominację zwierzę. W prezentowanych rysunkach Żyd został odczłowieczony, zdepersonalizowany, sprowadzony do anonimowego, typowego przedstawiciela rasy żydowskiej – mówi Dariusz Konstantynow, kurator wystawy Obcy i niemili.

Znani i anonimowi autorzy

Zaprezentowane na wystawie prace były publikowane w okresie międzywojennym na łamach m.in.: Kuriera PoznańskiegoDziennika BydgoskiegoABC-Nowin CodziennychWieczoru WarszawskiegoPodbipiętyProsto z mostuSzczutkaSzopkiMuchyŻółtej MuchySzarżyPokrzyw i Szabes-Kuriera. Autorzy rysunków to zarówno znani artyści profesjonalni (m.in. Jerzy Zaruba, Kamil Mackiewicz, Włodzimierz Bartoszewicz, Włodzimierz Łukasik, Jerzy Srokowski, Kazimierz Grus i Maja Berezowska), jak i anonimowi, ukryci pod monogramami i pseudonimami.

Satyryczny obraz Żyda w prasie europejskiej

Antysemickie rysunki w prasie polskiej mają swój szerszy, europejski kontekst. Dla Europy Środkowej istotnym punktem zwrotnym było powstanie antysemityzmu politycznego w krajach niemieckich. Agitacji antysemickiej towarzyszyła napastliwa ilustracja. Na ziemiach Cesarstwa Austro-Węgierskiego od 1861 r. wychodził satyryczny periodyk Kikeriki (właśc. Kikeriki! Wiener humoristisches Volksblatt). Pielęgnowane przez stulecia uprzedzenia antyżydowskie i nowoczesne stereotypy antysemickie znalazły swój ilustracyjny komentarz we francuskich pismach satyrycznych, m.in. Le MirlitonLa Caricature czy Le Canard Sauvage. Rysunki paryskich artystów publikowane były na łamach prasy francuskojęzycznej, m.in. w Belgii, Szwajcarii, a także w krajach romańskich, przede wszystkim we Włoszech, Rumuni i Hiszpanii. Natomiast w Europie Wschodniej zjadliwe wizerunki żydowskie rozpowszechniły się wraz z rozwojem prasy masowej, co miało miejsce po Rewolucji 1905 r.

Po pierwszej wojnie światowej zaczęły wychodzić w Niemczech najbardziej agresywne satyryczne pisma antysemickie, np. Der Stürmer Juliusa Streichera (wydawany od 1923 r.). Polska karykatura antysemicka dołączyła do tego globalnego rynku etnicznej nienawiści pod koniec pierwszej dekady XX wieku.

Kurator wystawy: Dariusz Konstantynow

Współpraca kuratorska: Grzegorz Krzywiec, Teresa Śmiechowska

Obcy i niemili. Antysemickie rysunki z prasy polskiej 1919–1939
Otwarcie wystawy: 15 października 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa czynna do: 31 stycznia 2014 roku
Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie

Dodaj komentarz