• 2013-09-24

Galeria Biała z nieznośną lekkością bieli

Od 20 września w Galerii Białej w Lublinie można oglądać wystawę zbiorową pt. nieznośna lekkość bieli.

Praca prezentowana na wystawie „Nieznośna lekkość bieli”, Galeria Biała w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Praca prezentowana na wystawie „Nieznośna lekkość bieli”, Galeria Biała w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści: Sławomir Brzoska, Jan Gryka, Hege Lonne, Ked Olszewski, Michał Mejnartowicz, Anna Nawrot, Mariusz Tarkawian

Wystawa rozpoczyna nowy etap pracy Galerii Białej, której przestrzeń wystawiennicza jest wielokrotnie większa, w porównaniu do poprzedniej siedziby. Nowe przestrzenie to kolejno: Sala Podwójna, Długa i Dolna. Nowym wyzwaniem jest świetliste Patio, które stanowi łącznik parteru i piwnicy.

Nieznośna lekkość bieli to parafraza tytułu głośnej powieści Milana Kundery Nieznośna lekkość bytu, która powstała w połowie lat 80., podobnie jak lubelska Galeria Biała.

Biel w nazwach wystaw, organizowanych przez galerię, pojawiała się dość często. Biała Dekada, Biała – sztuka bez ścian, Nova Biała, Biała Klasa, Białe kombinacje, Biała nad Białą – to niektóre z długiej historii galerii. Nieznośność, wręcz natręctwo towarzyszyło szukaniu słowa – klucza, którym niemal od razu stała się biel, jako identyfikacja ideowa ze sztuką artystów, którzy na przestrzeni lat prezentowani byli w galerii.

W tej wystawie konotacje z bielą są zaszyfrowane we wszystkich pracach zaproszonych artystów. Różnią się oni sposobem posługiwania tytułową bielą, podobnie z kolei wybierają materię. Nie są nią: szlachetne kamienie, metale, bezcenne kruszce i minerały, skomplikowane systemy techniczne, lecz mąka, gips, nici, lustra, porzucone przedmioty, światło. Użyte w jedyny i niepowtarzalny sposób, kreują swoiste magiczne przestrzenie, harmonijne nieziemskie krajobrazy. Tworzą czasami minimalistyczną aurę, w obecności której otwieramy się na obcowanie ze sztuką i architekturą jako komplementarną całością.

Osobne miejsce w korytarzu, od którego zaczyna się siedziba galerii, zajmuje jedyny zachowany zestaw rysunków, które wykonał Mariusz Tarkawian pt. Kolokwium historii sztuki i cywilizacji. Ponadto w malutkim pomieszczeniu, na końcu tego samego korytarza, umiejscowiona jest jego najnowsza realizacja rysunkowa. Artysta zacytował fragmenty poprzedniej pracy oraz umieścił nowe przedstawienia.

Na wystawie znajdują się również dwie makiety architektoniczne autorstwa Michała Mejnartowicza z cyklu Lublin ESK 2116. Są to Brama Krakowska i przejściowa siedziba Centrum Kultury przy Narutowicza 32 w zaskakującej formie.

nieznośna lekkość bieli
Wernisaż: 20 września 2013 roku, godz. 20.00
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
Lublin

Dodaj komentarz