• 2013-09-21

Polska Skóra w Maison de la Photographie

Od 4 października w Maison de la Photographie w Lille będzie można oglądać wystawę zbiorową polskiej fotografii pt. Skóra.

Fot. Krzysztof Solarewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Krzysztof Solarewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prace artystów zaprezentowanych na wystawie łączy temat skóry, za każdym razem innej, silnie powiązanej z emocjami, zależnej od jednostkowych doświadczeń. Nadwrażliwość z jaką zmagają się autorzy zdjęć, jest widoczna na poziomie tworzonych przez nich prac. Cienka skóra określa ich bycie wobec rzeczywistości.

Skóra na zdjęciach jest nadwrażliwa, podatna na zranienia, napięta i sztuczna. Podobnie jak ukazane relacje między bliskimi ludźmi. Nie są to jedynie więzi w pozytywnym sensie, związki te są ryzykowne, zachłanne, delikatne i toksyczne. Artyści kierują obiektyw na osobę, zarówno jej podmiotowość i tożsamość jak i to co na nią się nakłada – rodzinę, bliskich, dom, relacje. Intymna przestrzeń rodzinnego albumu ulega jednak degradacji i przeskalowaniu, a portret własnej osoby pozbawiony jest spójności, obsesyjnie ukazując swoje niedostatki i braki.

Skóra przedstawia środowisko młodych fotografików, które wyłoniło się z sieci towarzyskich i przyjacielskich relacji w kręgu wrocławskiego Ośrodka Postaw Twórczych. Estetykę ich prac nawiązującą do nowego brutalizmu, charakteryzuje wyprzedzający znaczenie słów, intuicyjnie tworzony język obrazu – fragmentaryczny, pusty, rekreujący moment fizycznej obecności autora i fotografowanego obiektu.

Artyści: Agata Kalinowska, Arnau Vidal Cascalló, Filip Zawada, Justyna Fedec, Kaśka Bogacz, Karolina Zajączkowska, Kamil Graliński, Krzysztof Solarewicz, Lena Dobrowolska, Łukasz Rusznica, Marta Gniewkowska, Monika Kotecka / Karolina Poryzała, Olaf Brzeski, Kama Sokolnicka

Krzysztof Solarewicz (ur. 1979) jest autorem cyklu fotograficznego Bez miłości (realizowanego w latach 2005-2009) oraz książki Przedostatni Stan Skupienia (OPT, 2009). W 2010 roku opublikował książkę artystyczną pt. Kieszonkowy Atlas Zwierząt, prezentowaną w ramach wystawy Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy, w Studio BWA we Wrocławiu. Brał również udział w wystawach Dzika Banda (2010, Magazyn Praga, Warszawa), Biologia, Fizyka, Chemia (2010, Dizajn BWA Wrocław).

Marta Gniewkowska (ur.1976) jest polonistką i pedagogiem specjalny. Ukończyła kurs fotograficzny w Ośrodku Postaw Twórczych. Autorka książki fotograficznej 16:12; jej prace wystawiane były w Klubie Firlej, w kawiarni La Madalene we Wrocławiu. Brała udział w projekcie organizowanym przez Ośrodek Postaw Twórczych we współpracy z Instytutem Studiów Fotograficznych z Katalonii.

Filip Zawada (ur.1975) jest autorem albumu fotograficznego Drewniane gody. Publikował w Machinie, Przekroju, Gazecie Wyborczej, Playboyu, Lampie i Iskrze Bożej. Kurator wystawy Fenomenalne powierzchnie tnące w BWA Wrocław. O prezentowanym cyklu Nieważkość pisze: Zajmuję się fotografowaniem własnej rodziny.

Agata Kalinowska (ur.1984) – w fotografii interesują ją ludzie, szczególnie osobiste historie bliskich osób, esencja życia rozpoznawana gdzieś między lękami, zabawą i miłością. Ludzie myślą, że pożądają rzeczy pięknych, ale to nieprawda. Najsilniejsze pragnienie zahacza o szczegóły, które na początku wydają się ohydne, a jednak nie możesz przestać o nich myśleć. Niedoskonałości to linie papilarne pożądania, bo opowiadają historie bliskie śmierci.

Karolina Poryzała (ur.1978) ukończyła Wyższą Szkołę Filmową w Łodzi na Wydziale Fotografia. Uczestniczyła w wystawach Z łodzi na złotą, serii wystaw Miesiąca Fotografii w Łodzi. Publikowała w W Pozytywie, w die Bluehn i Stern. Nawiązujący do stylistyki fotografii modowej projekt Make your own Steve, który zrealizowała z Moniką Kotecką inspirowany jest grą Minecraft, w trakcie której gracz wciela się w Steve’a.

Justyna Fedec (ur. 1982) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Grafiki oraz Accademia di belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracuje z projektantami mody oraz designerami sztuki użytkowej. Realizuje sesje fotograficzne na potrzeby publikacji katalogowych, autorskich portfolio, a także reportaży z modowych backstage’ów. Na wystawie prezentuje cykl Łaknąć (nazwa pochodzi od tytułu dramatu Sarah Kane Crave).

Arnau Vidal Cascalló – zaprezentowane zdjęcia pokazują chwile, które artysta dzieli ze swoją cierpiącą od kilku lat na chorobę skóry partnerką. Cykl ten wyróżnia się na tle innych projektów artysty. Kryteria estetyczne ustępują w nim miejsca emocjom a fotograf rejestruje trudne chwile bólu i bezsilności. Fotografie są próbą porażenia sobie z intensywnością uczuć, stanowiąc formę egzorcyzmu.

Kamil Graliński (ur. 1989) – zdjęcia debiutującego na wystawie Gralińskiego ukazują skórę otartą, słabą. Artysta fotografuje krótką historię o przenikaniu głęboko schowanych osobistych doświadczeń, rozgrywających się gdzieś obok wszystkich, zamkniętych w hermetycznej przestrzeni, najbliższych doświadczeń. (…)

Karolina Zajączkowska (ur. 1990) – zdjęcia które oglądamy są próbą sportretowania relacji córki z matką zamkniętych w 25 metrach kwadratowych od 23 lat. Obrazują nie tyle samą relację czy jej brak, a niemożność wynikającą z opowiadania o niej. Pod estetycznym obrazkiem zarazem fałszują i uwypuklają skrupulatnie ukrywany przed światem zewnętrznym chaos, brak zrozumienia i toksyczność zależności, jednocześnie podkreślając bezwarunkową, absurdalną miłość.

Kaśka Bogacz (ur. 1985) – barmanka; studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, kursantka fotografii w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu; publikuje swoje prace w internetowej galerii halogenki.com; zainteresowana w szczególności fotografią reportażową oraz portretowaniem człowieka w jego codzienności.

Lena Dobrowolska (ur. 1985) studiuje w pracowni intermediów na Krakowskim ASP, wcześniej ukończyła fotografię na University College Falmouth, United Kingdom. Swoje zdjęcia wystawiała m.in. : w galerii Czułość (Warszawa), Eddie and the Eagle Museum (Amsterdam), Galerie Huit (Arles), Contemporary Art Center, Klaipeda.

Łukasz Rusznica (ur. 1980) ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Pracuje jako nauczyciel fotografii w Ośrodku Postaw Twórczych. Jego fotografie prezentowane były na wielu wystawach, m.in. Publish yourself (Mica Moca, Berlin, Niemcy, 2011), Publish yourself (Gallery Czułość, Warszawa, 2011), Some people think we’re nasty (Studio BWA Wrocław, 2010), Wild Bunch (Magazyn Praga, Warszawa, Poland, 2010) i Biology Chemistry Physics (Dizajn BWA Wrocław, 2010) oraz publikowane w magazynie BIURO i Machinie. Jest autorem książek fotograficznych Najważniejszego i tak wam nie powiem (2012), Near, Infra | 2011 i Smog (2010).

Kama Sokolnicka (ur. 1979) – dyplom na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Używa szerokiego zakresu technik i strategii medialnych, od rysunku do instalacji video i site-specific. W swoich pracach koncentruje się głównie na obrazie jako funkcji pamięci i fenomenie horror vacui a także na konstrukcji współczesnego podmiotu w relacji do biografii, przestrzeni i różnych rodzajów historii zdeformowanych przez emocje.

Kuratorzy: Łukasz Rusznica, Anna Mituś

Skóra
Wernisaż: 4 października 2013 roku, godz. 18.30
Wystawa potrwa do 31 października 2013 roku
Maison de la Photographie, Lille, Francja

Dodaj komentarz