• 2013-09-20

Od klasyki do współczesności. Przemiany języka filmowego

Centrum Kulturalne w Przemyślu zaprasza we wrześniu, październiku i listopadzie na Przegląd filmowy Od klasyki do współczesności. Przemiany języka filmowego.

Od klasyki do współczesności. Przemiany języka filmowego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Od klasyki do współczesności. Przemiany języka filmowego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Impreza jest skierowana do członków Dyskusyjnego Klubu Filmowego Filmiarnia, uczniów szkół średnich, studentów i oczywiście wszystkich miłośników kina.

Program obejmuje filmy najwybitniejszych twórców począwszy od Charlie Chaplina, Orsona Wellesa, Tadeusza Konwickiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Jiri Menzela czy Lisandro Alonso. Przeglądowi będą towarzyszyć prelekcje krytyków filmowych oraz w dniach 8-10 listopada wystawa fotografii Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Plewińskiego.

Harmonogram pokazów:

  • 28 września, godz. 18.00 – Okres Kina Niemego – prelekcja Macieja Korbuta
    Dzisiejsze czasy – Ch. Chaplin ( 87’) – bohater filmu jest robotnikiem w fabryce, której dyrektor chce podnieść wydajność za pomocą najnowocześniejszych metod. Wykończony nerwowo bohater trafia do szpitala, a potem na ulicę.
  • 29 września, godz. 18.00 – Przełom w narracji filmowej – prelekcja Macieja Korbuta
    Obywatel Kane – O. Welles ( 119’) – opowieść o magnacie prasowym Charlesie Foresterze Kanie (Orson Welles), który ostatnie lata swojego życia spędził samotnie w olbrzymiej posiadłości o nazwie Xanadu. Po jego śmierci – będącej międzynarodowym wydarzeniem, reporter Jerry Thompson (William Alland) pracuje nad artykułem opowiadającym historię życia i kariery magnata. Jednak to, co najbardziej interesuje dziennikarza, to wyjaśnienie znaczenia słowa różyczka – ostatniego słowa wypowiedzianego przez Kane’a na łożu śmierci.
  • 26 października, godz. 16.00 – Okres Nowej Fali – prelekcja Piotra Czerkawskiego
    Pociąg – J. Kawalerowicz (93’) – upalne lato. Pociąg pospieszny odchodzi z warszawskiego dworca. Wśród pasażerów znajduje się Jerzy. Zapomniał miejscówki do wagonu sypialnego. Przekupiona konduktorka kieruje go do ostatniego wolnego przedziału. Bohater niespodziewanie zastaje tam piękną blondynkę Martę. Z powodu braku wolnych miejsc Jerzy i Marta muszą podróżować razem. W pociągu znajduje się również Staszek, były chłopak Marty. Wciąż usiłuje ją przekonać, że powinna z nim zostać, ale dziewczyna wyraźnie nie chce. Pomiędzy Jerzym i Martą stopniowo nawiązuje się przyjazny kontakt. Oboje mają za sobą przykre przeżycia i to ich łączy.
    Ostatni dzień lata – T. Konwicki (66’) – na opustoszałej plaży spotykają się w ostatnim dniu pobytu nad morzem dojrzała kobieta i młody mężczyzna. On obserwował ją od wielu dni, ale dopiero teraz odważył się na zawarcie znajomości. Namawia ją do pozostania. Ona jest wypalona wewnętrznie, obarczona przeżyciami wojennymi, utratą bliskiego człowieka – pilota, pełna goryczy i nieufności do ludzi. Pierwszy film autorski w Polsce, pierwsza poważna próba odnalezienia nowego języka filmowego.
  • 27 października, godz. 18.00 – Szkoła czeska – prelekcja Macieja Gila
    Pociągi pod specjalnym nadzorem – J. Menzel (89’) – zima 1945 roku, trwa II wojna światowa. Milosz Hrma kończy szkołę kolejarską i dostaje posadę zawiadowcy w małej miejscowości Kostomlaty. W miasteczku nie ma walk, więc życie toczy się tutaj dosyć spokojnie. Chłopak marzy o inicjacji seksualnej. Zakochuje się w konduktorce Maszy, lecz zawodzi w czasie ich pierwszego zbliżenia. Z pomocą przychodzi mu łączniczka ruchu oporu, która pomaga chłopakowi stać się mężczyzną. Inicjacja seksualna sprawia, że Milosz zaczyna uważać się już za prawdziwego mężczyznę. Angażuje się w działalność ruchu oporu.
  • 8 listopada, godz. 16.00 – Kino Metafizyczne – prelekcja Piotra Wojtanka
    Opowieści, które żyją tylko w pamięci – J. Murat (98’) – dawno temu ktoś zgubił klucz do lokalnego cmentarza, a ponieważ kolejny był położony za daleko, mieszkańcy przestali umierać z obawy przed niegodnym pochówkiem. Przebycie młodej fotograf tchnie nowe życie w uśpioną osadę, a dla niej samej stanie się początkiem wewnętrznej przemiany.
    Kret – Alejandro Jodorowsky (108’) – główny bohater to bezimienny włóczęga i rewolwerowiec, przybywający z pustyni by walczyć ze złem i udowodnić, że jest godny miłości kobiety, którą ratuje z rąk okrutnych i perwersyjnych bandytów. Zwalcza dziwne przeciwności losu, pomyślnie przechodzi wszystkie próby, lecz na końcu zostaje z niczym, wszystko o co walczył – ulotniło się. Bohater odradza się jako święty głupiec i zaczyna pomagać rodzinie kalek i karłów w ucieczce z ich skalistego więzienia, i w przedostaniu się do zewnętrznego świata.
  • 9 listopada, godz. 16.00 – Realizm magiczny – prelekcja Andrzeja Juszczyka
    Sanatorium pod klepsydrą – W. J. Has (119’) – Józef przyjeżdża do Sanatorium pod Klepsydrą, prowadzonego przez doktora Gotarda, gdzie przebywa jego zmarły ojciec, przywrócony do życia, lecz przeniesiony w inny wymiar czasu. Józef odbywa podróż w różne pętle czasu przeszłego – lata swojego dzieciństwa i fantastycznych marzeń.. Jeden z najpiękniejszych wizualnie i najbardziej oryginalnych filmów polskich. Poetycka refleksja na temat przemijania oraz nieodwracalności śmierci.
    Café de Flore – Jean-Marc Vallée (120’) – Kanadyjczyk Antoine dobiega czterdziestki, choć zupełnie tego po nim nie widać. Od dziecka Antoine kochał dzielić się muzyką z innymi. Kiedyś nagrywał ją ukochanej dziewczynie, teraz jako DJ zarabia na puszczaniu piosenek duże pieniądze. Szczególną atencją darzy utwór, zawarty na krążku o nazwie Cafe de Flore. I nigdy nie domyśliłby się, że kilkadziesiąt lat wcześniej w dalekiej Francji żył sobie upośledzony Laurent, dla którego słuchanie tej samej płyty było esencją szczęścia. Tymczasem któregoś dnia drogi Antoine’a i Laurenta niespodziewanie się zejdą…
  • 10 listopada, godz. 18.00 – Violetta poszła do nieba – A. Wood (110’) – film opowiada o życiu Violety Parry, słynnej chilijskiej pieśniarki – o tym, jak z utalentowanej dziewczynki z biednej rodziny staje się międzynarodową sensacją i ikoną muzyki folk.

Przegląd filmowy Od klasyki do współczesności. Przemiany języka filmowego
28 września – 10 listopada 2013 r.
Dworzec Kolejowy PKP, Plac Legionów 1
Przemyśl

Dodaj komentarz