• 2013-09-06

Polacy na 7. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Göteborgu GIBCA 2013

Katarzyna Krakowiak, Karol Radziszewski, Agnieszka Polska wezmą udział w 7. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Goeteborgu (GIBCA 2013) Play! Recapturing the Radical Imagination, które rozpocznie się 7 września.

GIBCA, fot. Dorota Lukiańska (źródło: materiały prasowe organizatora)

GIBCA, fot. Dorota Lukiańska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Biennale sztuki w Goeteborgu (Göteborgs Internationella Konstbiennal, w skrócie GIBCA) to największe cykliczne wydarzenie artystyczne w Szwecji. Organizowany od 2001 roku projekt to przede wszystkim niezwykle ważna arena międzynarodowej wymiany i współpracy w obszarze sztuk wizualnych.

Tegoroczne biennale, którego tytuł brzmi Play! Recapturing the Radical Imagination bada i poddaje krytycznej analizie dwa istotne składniki artystycznego i politycznego dyskursu – zabawę i radykalną wyobraźnię. Dyrektorami artystycznymi biennale są Edi Muka oraz Stina Edblom, którzy zaprosili czterech kuratorów do zrealizowania odrębnych projektów. Swoje wystawy przygotowali Claire Tancons, Katerina Gregos, Andjeas Ejiksson i Ragnar Kjartansson oraz Joanna Warsza

Polscy artyści biorący udział w biennale: Katarzyna Krakowiak (projekt ArtCrime), Karol Radziszewski (projekt AnarKrew) i Agnieszka Polska (program towarzyszący).

Kuratorka i dyrektorka artystyczna Kunsthall Aarhus, Joasia Krysa weźmie udział w serii wykładów: New Perspectives On Curatorial Practice), zaś Dorota Lukiańska, artystka pracująca jako fotograf dla szwedzkiej policji przygotowała dokumentację do projektu Joanny Warszy.

Współpraca i współprodukcja: Instytut Polski w Sztokholmie
Kuratorka: Joanna Warsza

Katarzyna Krakowiak (1980), White Noise, 2013. Pod zwodzonym mostem wzdłuż Wybrzeża Niezrealizowanych Marzeń zainstalowany zostanie zakamuflowany nadajnik radiowy, który będzie emitować szumy komunikacyjne (white noise). Przejeżdżające pojazdy czy parkujące auta znajdą się w zaaranżowanej strefie ciszy, doświadczą wyłączenia z rutynowej działalności, przerwy nawiązującej też do początkowej sceny skandynawskiego serialu The Bridge (projekt realizowany jest w ramach wystawy ArtCrime. Legally on the Edge. A Forensic Exhibition).

Karol Radziszewski (1980). Wystawę AnarKrew: An Anti-Archives. Göteborg Carnival on Record, w której bierze udział Karol Radziszewski, kuratorka Claire Tancons postanowiła zbudować traktując jako punt wyjścia archiwa karnawału ulicznego, który odbywał się w Goeteborgu w latach 1982 – 1993, organizowanego przez muzyka i DJa, Johana Heintza.

Agnieszka Polska (1985), Future Days, HD 2013, 30 min. Zabawne i melancholijne, najnowsze video Agnieszki Polskiej pt. Future Days łączy elementy animacji ze zdjęciami wykonanymi na szwedzkiej wyspie Gotlandii. Artystka stworzyła tutaj fikcyjne zaświaty dla artystów, w którym artyści z różnych pokoleń spotykają się po śmierci. Są to kluczowe postaci z dwudziestowiecznego świata sztuki oraz szereg zapomnianych polskich artystów i teoretyków. Koprodukcja: ACT – Art Collection Telekom, The Baltic Art Center, Visby, Szwecja i Ljubljana Biennial of Graphic Arts.

Katarzyna Krakowiak, Karol Radziszewski, Agnieszka Polska
7. Międzynarodowe Biennale Sztuki w Goeteborgu (GIBCA 2013) Play! Recapturing the Radical Imagination
Biennale odbędzie się od 7 września do 17 listopada 2013 roku
Kajskjul 207, Göteborgs Operan, Älvrummet, Hotel ibis Styles, Drömmarnas kaj i Älvsnabben
Göteborg, Szwecja

Dodaj komentarz