• 2013-09-04

Michał Brzeziński z pracami na granicy pół-życia

Od 6 września w Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu będzie można oglądać wystawę prac Michała Brzezińskiego pt. Living Dead – suche i wilgotne.

Michał Brzeziński, „Feed the world”, fot. Gra Studzińska-Carvour (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Brzeziński, „Feed the world”, fot. Gra Studzińska-Carvour (źródło: materiały prasowe organizatora)

Najnowsza wystawa Michała Brzezińskiego koncentruje się na zjawisku pół-życia, semi-life przekształcając i odnosząc do swojej twórczości kategorię zaczerpniętą z tekstów towarzyszących niedawno eksponowanym w Polsce, klasycznym dla biosztuki (bioart) pracom Symbiotica. Artysta nie tyle zawłaszcza je, co odnosi je do szerszej wizji kultury współczesnej, poszerzając między innymi o elementy perspektywy filmoznawczej. Brzeziński to filozof wyrażający swe idee w języku sztuki dla którego co raz dobitniej widoczna staje się cyborgizacja gatunku ludzkiego – sam dostrzega i opisuje ją od dziesięciu lat zarówno w tekstach jak i w swych realizacjach artystycznych.

Wystawa jest taką międzygatunkową agorą w której wykorzystuje się informatykę do tego by stała się wspólną płaszczyzną interpretacji wzajemnych afektów. Na wystawie nie zabraknie komentarzy do wydarzeń i dyskusji na temat związku etyki i biosztuki nie tylko w kontekście ekologii, czy praw zwierząt. Etyka staje się podstawowym terytorium na którym rozgrywa się artystyczna gra z tzw. przeciętnym odbiorcą.

Ożywienie poprzez sztukę dokonuje się jedynie poprzez ukazanie życia martwych obiektów. Granicą etyczną dla tego projektu podobnie jak dla każdego gestu istnienia człowieka na świecie pozostaje więc coś co twórca określa jako ucisk konieczny – ucisk ten definiowany jest jako rodzaj zła koniecznego, wyparcia obcego poza granice własnego w celu podtrzymania biologicznej egzystencji podmiotu. Będzie badana zależność między etyką i warunkami nie zawsze sprzyjającymi życiu, zmiennymi w określonej czasoprzestrzeni. Ucisk to dyscyplina, władza a cała nasza kultura próbuje to zło konieczne niwelować, lub chociaż sublimować, jednocześnie sama kultura jest takim rodzajem ucisku.

Michał Brzeziński  to artysta łączący w swoich działaniach biologiczna materię z systemami informatycznymi, futurolog kulturoznawca. W swoich pracach wykorzystuje interfejsy medyczne takie jak USG, GSR, czy EEG do analizowania afektów w celu poszukiwania międzygatunkowego języka. Korzenie jego działań artystycznych tkwią w subkulturach muzycznych oraz w sztuce wideo którą animował na pułapie dyskursu teoretycznego w latach 2000 – 2010. Kurator współpracujący z galeriami takimi jak Muzeum Sztuki w Łodzi, czy Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Odwołując się do konceptualizmu i medialności sztuki która staje się englobe sztuką wideo, sformułował opisującą ten proces strategię Fake Art, wynikającą z teorii sztuki jako komunikatu.

Michał Brzeziński, Living Dead – suche i wilgotne
Wystawę można oglądać od 6 do 29 września 2013 roku
Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu

1 komentarz do artykułu “Michał Brzeziński z pracami na granicy pół-życia”

Dodaj komentarz