• 2013-08-10

Ludmiła Woźniczko – Segmentacja ciała

Do 23 sierpnia w krakowskiej Galerii As potrwa wystawa prac Ludmiły Woźniczko pt. Segmentacja ciała.

Ludmiła Woźniczko – Segmentacja ciała (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludmiła Woźniczko – Segmentacja ciała (źródło: materiały prasowe organizatora)

Segmentacja ciała, czyli metameria, to podział ciała organizmów na poszczególne, mniej lub bardziej niezależne od siebie, fizjologicznie i morfologicznie, segmenty. Na wystawie segmentacji poddawane jest ciało jako indywidualny byt. Istota żywa składająca się z segmentów odpowiadających za poszczególne czynności istnienia. Cielesność, duchowość i łączący je erotyzm.

Obrazy Ludmiły Woźniczko poddają tej analizie nie samo ciało w sensie materialnym, ale jego wyobrażeniową formę. Skupiają się na muskularnych, prężących się torsach i kończynach, lub kierują się w skrajnie odmienną stronę spirytualistyczną. Odmienną jedynie pozornie, ponieważ nie znajdziemy w nich wyraźniej granicy pomiędzy materią a duszą. Niezmiennie charakteryzuje je wciągająca zmysłowość. Sensualizm, na granicy wulgaryzmu, przepełniony erotyzmem splatanych ciał. Fragmentarycznych kształtów znikających w abstrakcyjnych strukturach. Natura obcuje tu ze sztucznością. Atawistyczne popędy znajdują ujście w teatralnym kostiumie masek, przebrań i w skonwencjonalizowanych pozach.

Proces powstawania obrazów jest długotrwałym i systematycznym opracowywaniem szczegółów. Wydobywaniem z wyobrażeniowej plątaniny wizji, pojedynczych sprecyzowanych wizerunków, mających swoje, zapamiętane w świecie rzeczywistym, odpowiedniki. Polega w dużej mierze na świadomym ważeniu pociągnięć pędzla, aż do satysfakcjonującego punktu kulminacyjnego, kiedy to pojawia się poczucie spełnienia.  Świadomość ukończenia pracy. Segmentacji poddawany jest również sam wizerunek, poprzez wyodrębnienie jego homogenicznych fragmentów. Jednorodnych obszarów nacechowanych podobnym stopniem emocji, które poprzez uproszczenie i zestawienie z odmiennymi strukturami, staje się bardziej klarowne.

Obrazy skupiają na sobie wzrok, wciągają swoim wewnętrznym światem w introwertyczny mrok materii, ducha i zmysłów.

– Katarzyna Wąs

Woźniczko obroniła dyplom z malarstwa w 2012 r. w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka na krakowskiej ASP. Jej pierwsza wystawa indywidualna odbyła się we Wiatraku w 2012 r. Niedawno jej płótna były pokazywane w Sion w Szwajcarii. Artystka pochodzi z Wolbromia, mieszka i pracuje w Krakowie.

Wystawa jest realizowana w ramach projektu Fundacji ART & SPACE Sprawić by widziano, który jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Kurator: Katarzyna Wąs
Asystent kuratora: Robert Domżalski

Ludmiła Woźniczko, Segmentacja ciała
31 lipca – 23 sierpnia 2013 r.
Galeria AS
Kraków

Dodaj komentarz