• 2013-07-20

Master Classes, Q&A i panele dyskusyjne festiwalu Transaltantyk

Między 2 a 9 sierpnia, podczas festiwalu Transatlantyk, Poznań odwiedzą znakomici goście, którzy poprowadzą cieszące się ogromną popularnością darmowe i otwarte Master Classes.

Marco Beltrami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marco Beltrami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bardzo bogaty program Transatlantyk Master Classes z udziałem m. in. znakomitych kompozytorów – dwukrotnie nominowanego do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Marco Beltramiego (Hurt Locker) oraz Dave’a Portera (Breaking Bad), reżysera i scenarzysty Petra Zelenki (Guzikowcy, Samotni) a także trzykrotnego zdobywcy Oscara w dziedzinie postprodukcji dźwięku Davida MacMillana (Speed – niebezpieczna prędkość, Apollo 13) w tym roku będzie poświęcony nie tylko sztuce filmowej, ale i powiązaniom świata filmu z mediami takimi jak telewizja oraz świat gier video.

Pośród tegorocznych Transatlantyk Master Classes m. in. wykłady na temat wszystkich etapów tworzenia dźwięku w filmie, telewizji oraz grach video. Kompozytor Marco Beltrami (World War Z) będzie mówił o komponowaniu muzyki do produkcji hollywoodzkich, Dave Porter natomiast o specyficznym trybie pracy kompozytora muzyki do seriali telewizyjnych.

Michael P. Aust (Soundtrack Cologne) poprowadzi spotkanie z zaproszonymi gośćmi na temat kompozycji muzyki do gier video.

Brytyjska konsultantka muzyczna, która nadzorowała produkcję ponad 80 filmów – Maggie Rodford – opowie na czym polega podział ról w zespole odpowiedzialnym za produkcję dźwięku w filmie. Master Class poprowadzi również trzykrotny zdobywca Oscara w kategorii Najlepszy Montażu Dźwięku – David MacMillan, który omówi proces nagrywania dźwięku w epoce filmu cyfrowego.

Reżyser i scenarzysta Petr Zelenka wygłosi wykład pt. Śmierć filmu.

Niezależny producent Zachary Matz (m. in. City Island) będzie mówił o produkcji filmowej, czerpiąc ze swojego wieloletniego doświadczenia w branży produkcyjnej. Z kolei tryby produkcji telewizyjnej w Stanach Zjednoczonych opisze doświadczony producent Larry Sanitsky.

Widzowie poznają też perspektywę młodych reżyserów związanych z Sundance Institute. Chad Hartigan i Marta Cunningham – autorzy dwóch znakomitych obrazów prezentowanych w sekcji Sundance na Transtlantyku (This is Martin Bonner i Valentine Road) opowiedzą jak wygląda produkcja filmów niezależnych w USA.

Sztuki pisania scenariusza będzie można się uczyć od Shema Bittermana – znanego transatlantykowej publiczności autora scenariuszy filmowych (The Job) i sztuk teatralnych wystawianych również na deskach Instytutu Rozbitek (Influence), który skupi się na bardzo ciekawym temacie – pisania scenariusza opartego na wątkach biograficznych.

Warsztaty dotyczące grafiki i designu poprowadzi autor logo oraz plakatu tegorocznej edycji Festiwalu Daniel Horowitz.

Te oraz inne Master Classes odbędą się w Centrum Kultury ZAMEK oraz w Instytucie Rozbitek. Warsztaty są bezpłatne i otwarte dla wszystkich chętnych, pod warunkiem wcześniejszego wypełnienia na stronie www.transatlantyk.org formularza rezerwacji.

Panele dyskusyjne poświęcone będą ważnym i aktualnym problemom społecznym i kulturowym, nie pominiemy też polityki i ekologii.

W historii kina na krześle z napisem reżyser zasiadali wielcy wizjonerzy, ale zdaniem wielu krytyków nie było wśród nich wybitniejszego od Stanleya Kubricka. Czy mają rację? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć krytycy filmowi Tomasz Raczek (Weekendowy Magazyn Filmowy), Janusz Wróblewski (Polityka) oraz filmoznawca, autor książki o Kubricku, prof. Krzysztof Kozłowski (UAM). Panel będzie toczył się wokół tegorocznego przeglądu filmowego poświęconego Stanleyowi Kubrickowi.

Rewolucja Google dzieje się. Ale czy należy się jej bać? I o co tak naprawdę w niej chodzi? Panel zatytułowany Kto się boi rewolucji Google? – vol.1 z udziałem Jacka Żakowskiego i vol.2 Edwina Bendyka będzie się toczył wokół filmu Google and the world brain, który będzie można obejrzeć w sekcji zaangażowanych dokumentów Transatlantyk Docs.

Czy telewizja i kino będą istnieć za kilkadziesiąt lat? Jakie będą media przyszłości? Po seansie filmu Side by side prezentowanym w sekcji Transatlantyk ART odbędzie się panel zatytułowany Kino/TV/Twitter – niepotrzebne skreślić.

Na temat produkcji żywności i filozofii życia w zgodzie z naturą w panelu GMO i korporacje przejmują nasze jedzenie! porozmawiają Jeremy Seifert (autor filmu GMO OMG) i Stephen Hook (bohater filmu Moo Man) – goście tegorocznego Kina Kulinarnego. Ich filmy będzie można zobaczyć również w sekcji Transatlantyk Docs i Eko.

Spotkaniem, które będzie kontynuacją wątków, o których była mowa już podczas poprzednich edycji festiwalu będzie panel Ciąg dalszy ruchu Occupy Wall Street: porównanie strat, efektów i efektywności protestów na całym świecie, który odbędzie się z udziałem filmowców Audrey Ewell i Aarona Aitesa, którzy przyjadą do Poznania z filmem 99%: The Occupy Wall Street Collaborative. Film, który będzie pokazywany w sekcji Sundance na Transatlantyku.

Panele dyskusyjne będą odbywały się w Centrum Kultury Zamek, Kinie Muza oraz Multikinie 51.

Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki Transatlantyk 
2-9 sierpnia 2013 r.
Poznań

Dodaj komentarz