• 2013-07-11

Mariusz Janiszewski o azjatyckich robotnikach

Od 18 lipca w Leica Gallery Warszawa będzie można oglądać wystawę fotografii Mariusza Janiszewskiego pt. Robotnicy.

Fot. Mariusz Janiszewski, „Robotnicy” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Mariusz Janiszewski, „Robotnicy” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janiszewski jeździ w rejony znane i egzotyczne, lecz nie podąża za lokalnymi atrakcjami. W Indiach i w Bangladeszu zamiast fotografowania Gangesu i tradycyjnych świąt religijnych, udaje się na tereny upadłe i zapomniane. Omija wielkie aglomeracje, woli podróżować po peryferiach.

Zafascynowany dziełem Sebastiao Salgado Workers, realizuje własne reportaże o pracy na obszarach jeszcze nie skażonych międzynarodowymi koncernami. Podglądając pracowników stoczni, cegielni, wnika głęboko w ich życie. Pokazane przez artystę fabryki to epicentra, wokół których powstają osiedla, dokąd przybywają ludzie, by pracować i mieszkać, bawić się i odpoczywać. Janiszewski odsłania nam codzienność minimalnie opłacanych robotników próbujących przeżyć za dwa dolary dziennie.

Cykl zdjęć Robotnicy powstaje w wielu miejscach, głównie w Azji ( Indie , Bangladesz, Filipiny). Wszystkie prace na wystawie są czarnobiałe. Autor wychowany w duchu decydującego momentu, bardzo precyzyjnie komponuje swoje kadry. Fotografuje ludzi z bliska i wydaje się być często w centrum wydarzeń. Elementy te budują dość klasyczne w formie fotoreportaże, przywołujące na myśl prace mistrzów gatunku. Janiszewski stara się jednak fotografować w swój własny sposób. Osią wystawy Robotnicy jest rytm dnia pracy, w którym oprócz wysiłku fizycznego, następują krótkie momenty wytchnienia.

Autor tak opowiada o miejscach, które odwiedził:

Cegielnie na peryferiach Dhaki, stolicy Bangladeszu. Jak okiem sięgnąć ciągną się tereny, na których odbywa się produkcja cegieł. Jest to ważny element bengalskiej gospodarki. Większość pracy odbywa się ręcznie. Jedynym ułatwieniem dla robotników są specjalne miksery rozrabiające glinę. Przy produkcji pracują całe rodziny. Ich życie toczy się w jednym miejscu, tu pracują i mieszkają.

Stocznie w sercu Dhaki są ważnym źródłem surowców dla przemysłu metalurgicznego tego kraju. To jedno z wielu miejsc w Zatoce Bengalskiej gdzie rozbiera się, remontuje lub buduje statki, często z używanych wcześniej części.Wszystko przydaje się do ponownego wykorzystania – od ogromnych silników po potężne arkusze skorodowanej blachy. Pracującym brakuje odpowiedniej odzieży, butów oraz sprzętu. Cała praca odbywa się na brzegu, z użyciem kilku wyciągarek, stalowych bloczków i siły ludzkich mięśni. Robotnicy zarabiają mniej niż 2 dolary za dzień pracy. Codziennie narażają swoje życie aby utrzymać swoje rodziny. (…)

Mariusz Janiszewski (1975) to współzałożyciel magazynu internetowego Aorta, fotoreporter doc!photo magazine. Członek kolektywu The Street Collective. Jego materiały autorskie były publikowane w magazynach LFI, National Geographic, Le Journal de la Photographie, Poznaj świat, doc! photo magazine i innych. Jest laureatem kilku konkursów, m.in. Grand Press Photo 2013, WKF National Geographic Polska 2012, Leica Street Photo 2011. Prace artysty znalazły się także w finale Hasselblad Masters Award 2014. Wystawa Robotnicy to pierwsza wystawa monograficzna Janiszewskiego. Na co dzień związany z reklamą. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Kurator Joanna Kinowska

Mariusz Janiszewski, Robotnicy
Wernisaż: 18 lipca 2013 roku, godz. 19.00
Wystawę można oglądać do 21 sierpnia 2013 roku
Leica Gallery Warszawa
Al. Jerozolimskie 179
Warszawa

Dodaj komentarz