• 2013-07-04

Mariusz Libel w imię Wyższego dobra

Od 16 lipca w Bunkrze Sztuki w Krakowie będzie można oglądać wystawę prac Mariusza Libela pt. Wyższe dobro. Ekspozycja odbędzie się w ramach projektu Wymiary utopii.

Mariusz Libel, „Rymowanka”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mariusz Libel, „Rymowanka”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pozornie naiwny tytuł – Wyższe dobro, zapisany przy nazwisku artysty kojarzonego przede wszystkim z niezwykłymi neologizmami (siataniści, tszłowiek) spod sztandaru grupy Twożywo, nie bez kozery staje się prowokacją. Podświadomie bowiem czujemy, że to nie może być tak proste jak się wydaje, że to podpuszczanie nas, wodzenie za nos. Szukamy więc dalej, nie poprzestając na tym, co na powierzchni. Czym jest owo wyższe dobro w kontekście idei projektu Wymiary utopii? Czym może być w kontekście projektu czy.sciec.pl autorstwa Mariusza Libla, który w jego ramach kieruje się zasadą uwypuklania naszej ludzkiej nieporadności w kontekście absolutu?

Wyższe dobro to przede wszystkim zasada działania projektów utopijnych. Ktoś wymyśla ideę, której celem jest konsekwentne i jednorodne usystematyzowanie życia w celu jego poprawy. Plany miast, systemów społecznych, pomysły na rozwiązania architektoniczne, osady religijne – wszystko to opierało się na założeniu, że człowiek jest z natury dobry, a jego idée fixe jest czynienie dobra względem innych. Działamy więc w imieniu wyższego dobra, w imieniu dobra zbiorowości, ku chwale Ojczyzny. Spójrzmy z tej perspektywy na propozycję Libla.

Trzy różnorodne przestrzenie parteru Galerii zostały wyraźnie podzielone na osobne sektory, w których odbywa się negocjacja znaczeń – to, co na nieszczęście jest, to, co mogłoby powstać w wyniku walki o uznanie definicji oraz to, co jest utopijne (czyt. z zasady niemożliwe do zrealizowania). Przechodzenie i nachodzenie na siebie sprzecznych społecznych dyskursów da w konsekwencji ciekawy obraz nieustannej walki o słuszność i nadrzędność definicji ważnych dla konkretnych grup. Jednak  oprócz powierzchownej, ideologicznej walki o słowa, nie dostajemy nic w zamian, nie jesteśmy już bowiem w stanie pomyśleć o utopiach jak o planie do zrealizowania, bo wiemy, że to nigdy nie zakończy się sukcesem, szkoda na to czasu, miejsca i energii. Tak jest skonstruowany nasz system społeczny, wykluczający wszelką myśl emancypacyjną czy pragnienia wywołania rewolucji. I tak razem zemrą zer.

Mariusz Libel (ur. 1978). Reprezentant urban artu. Współzałożyciel Twożywa (1998–2011) – grupy złożonej z chłopaków okrzykniętych moralistami ery konsumpcji, atakującej miejską przestrzeń wyrazistymi i rozpoznawalnymi komunikatami wizualnymi w formie wlepek, szablonów, billboardów, wielkopowierzchniowych murali oraz plakatów. Współpracowali z wydawnictwami przy projektach druków (m.in. Krytyka Polityczna), tworzyli ilustracje prasowe (Gazeta Wyborcza) oraz projekty netartowe. Obecnie Libel działa w pojedynkę, tworząc projekty z pogranicza poezji konceptualnej, ilustracji, murali, plakatów i akcji społecznych, realizując takie prace jak Morowe Panny (2012, dla Muzeum Powstania Warszawskiego), Ziemial (2011). Współtwórca projektu czy.sciec.pl, w którym funkcjonuje pod pseudonimem surdabs.

Kuratorka: Lidia Krawczyk
Kuratorka działań kontekstualnych: Karolina Vyšata
Muzyka: Kuba Orłowski

Mariusz Libel, Wyższe dobro
W ramach projektu Wymiary utopii
Wernisaż: 14 lipca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 8 września 2013 roku
Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a
Kraków

Dodaj komentarz