• 2013-06-08

Karl Burke zwycięzcą Grand Prix Fotofestiwal 2013

Jury Grand Prix Fotofestiwal 2013 przyznało nagrodę główną o wartości 10 000 zł projektowi Karla Burke The Harvest of Death v.2. Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie – voucher na publikację – dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.

Karl Burke, „The Harvest of Death v.2”, 2012, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karl Burke, „The Harvest of Death v.2”, 2012, Grand Prix Fotofestiwal 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konkurs został rozstrzygnięty 6 czerwca, podczas otwarcia 12. edycji Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Zwycięski projekt przedstawia wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny – nawet sprzed półtora wieku ­– autor kadry z gier utrwalił techniką mokrego kolodionu, osiągając efekt fotografii wojennej z początku poprzedniego wieku.

Joanna Kinowska, jury konkursu:

Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny – nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża działanie idei.

T0masz Ferenc, jury konkursu:

Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych.

Karl Burke, The Harvest of Death v.2, Grand Prix Fotofestiwal
12. Fotofestiwal – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi

Dodaj komentarz