• 2013-06-06

Wielka improwizacja w Teatrze Wybrzeże

6 lipca na Scenie Letniej Teatru Wybrzeże w Pruszczu Gdańskim odbędzie się prapremiera spektaklu pt. Wielka improwizacja w reżyserii Jakuba Roszkowskiego.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku, próba czytana do spektaklu „Wielka improwizacja”, fot. Dominik Werner (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teatr Wybrzeże w Gdańsku, próba czytana do spektaklu „Wielka improwizacja”, fot. Dominik Werner (źródło: materiały prasowe organizatora)

Trwa trzecia próba generalna do nowej premiery w Teatrze Wybrzeże. Patriotycznej premiery o gdańskim rewolucjoniście – Elektryku. W pewnym momencie reżyser ma… wypadek i nie jest w stanie dokończyć pracy. W związku z tym aktorzy postanawiają przejąć władzę nad przedstawieniem i sami doprowadzić do premiery. Rozpoczyna się całonocna, improwizowana walka o utworzenie nowego porządku, w której aktorom towarzyszyć będą lalki, mickiewiczowskie frazy Gustawa-Konrada, komiksowy Kapitan Opozycja, a także… tajemniczy Gość Specjalny… Rozpoczyna się Wielka improwizacja!

Jakub Roszkowski o spektaklu:

Historie. Wokół nas dzieją się historie. Ta Wielka Historia, która ma wpływ na całe państwa, która zmienia obraz dziejów, ale też małe historie, nasze, intymne – takie, które w szerokiej perspektywie znikają, ale dla nas mają ogromne znaczenie. Ciekawi mnie, jak te historie się przeplatają, jak na siebie wpływają. Co czerpią z siebie nawzajem?

Rewolucja. Znowu Wielka i mała. My, Polacy, lubimy krytykować, lubimy nie lubić, lubimy bunty, zrywy, powstania… Ale kiedy stoimy na zgliszczach tego, co było, a sami mamy zbudować coś nowego… tu już zazwyczaj bywa gorzej… . Teatr. To co na scenie i to co poza sceną. Różne style gry, konwencje. Tysiące zasad, które cały czas obowiązują, ale które coraz bardziej próbuje się naginać, łamać. A jakby tak zrobić teatr w teatrze… w teatrze?

Improwizacja. Wciąż – moim zdaniem – zbyt mało wykorzystywana we współczesnym polskim teatrze. Wciąż się jej trochę boimy. Z jednej strony, że zbyt poważna, zbyt głęboka psychologicznie; z drugiej – że zbyt płaska, zbyt kabaretowa. Improwizacja jest jednak czymś bardzo nęcącym, dlatego, że jest świeża, nieprzewidywalna. I ryzykownym. No i jeszcze ten Gość Specjalny…

Zabawa. Wszystko to, co napisałem wyżej, jest dość poważne. Mam nadzieję, że spektakl już taki nie będzie…

Reżyseria: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Asystent reżysera: Jacek Labijak
Inspicjent, sufler: Katarzyna Wołodźko
W spektaklu występują: Piotr Biedroń, Jacek Labijak, Marek Tynda.

Jakub Roszkowski (ur. 1984) – dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst Morze otwarte; od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: Słodkiego ptaka młodości Tennessee Williamsa i Zmierzch Bogów Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Blaszany bębenek wg Güntera Grassa, Kamień Mariusa von Mayenburga, Nie-boską komedię Zygmunta Krasińskiego oraz Czarownice z Salem Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski. Reżyser spektaklu Stalker na podstawie Pikniku na skraju drogi braci Strugackich w Teatrze Wybrzeże.

Abelard Giza – rocznik ’80. Komik, tekściarz, lider kabaretu LIMO. Zawód wyuczony – politolog, zawód uprawiany – opowiadacz historii wszelakich.

Wojciech Tremiszewski – rocznik ’78. Syn stoczniowca. Mąż i ojciec. Czytelnik. Meloman. Filmofil. Koszykarz i kociarz. Polonista, kabareciarz, improwizator, aktor.

Abelard Giza, Jakub Roszkowski, Wojciech Tremiszewski – Wielka Improwizacja
Prapremiera: 6 lipca 2013 roku
Teatr Wybrzeże
Scena Letnia w Pruszczu Gdańskim

Dodaj komentarz