• 2013-06-06

Kafka w centrum wielkiego miasta, czyli Zamek w WTW

22 czerwca we Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się premiera Zamku Franza Kafki w reżyserii Marka Fiedora.

Zdjęcia z próby do spektaklu „Zamek” w reżyserii Marka Fiedora, fot. Tomasz Żurek, Wrocławski Teatr Współczesny (źródło: materiały prasowe)

Zdjęcia z próby do spektaklu „Zamek” w reżyserii Marka Fiedora, fot. Tomasz Żurek, Wrocławski Teatr Współczesny (źródło: materiały prasowe)

Zamek kafkowski stoi w pobliżu zagubionej na peryferiach imperium, odizolowanej od świata wsi. Zamek współczesny znajduje się w samym centrum wielkiego miasta. Dążenie do zamku jest znakiem współczesności: koniecznością, wyzwaniem albo wyborem – może być też przekleństwem. Miasto, jako synonim napierającej rzeczywistości, niejako wymusza na człowieku to dążenie i kusi zarazem obietnicą spełnienia. Kusi perspektywą sukcesu, samorealizacji, wolności. Dziś w powieści istotny wydaje się nie tyle opis biurokratycznej machiny władzy ale jej wymiar egzystencjalny, dotkliwe świadectwo ludzkiego dążenia.

O bohaterze wiemy niewiele, ale nie: nic. Uciekł od swego dawnego życia, zostawił żonę, dzieci i przybył do obcego miejsca, w którym na nowo próbuje układać sobie życie. Szuka pracy, kochanki, domu, przyjaciół; buduje na nowo swoją pozycję. W rodzinnym mieście nie był już bardzo dawno. Ciągle wędruje. Jest wędrowcem poszukującym dla siebie miejsca. Albo raczej: poszukującym miejsca dla swej wolności. Wszak K. wywalczył sobie wolność, której nikt inny zdobyć by nie potrafił. Jest wręcz archetypem wszystkich XX-wiecznych indywidualistów pragnących znaleźć dla siebie miejsce na ziemi – na własnych warunkach.

K. dąży do wolności bo, jak sam mówi: lubi być niezależny. Jednak nie robi tego wcale tak konsekwentnie i bezkompromisowo jakby się wydawało. Wychodzi z oberży z mocnym postanowieniem dotarcia do zamku i zawraca z byle powodu. Walczy z zamkiem ale wie, że na drogę konfrontacji popchnął go jeden przypadkowy telefon, wykonany przez podrzędnego sekretarza. Więcej w nim dryfującego ku wolności samotnika niż ideowego buntownika.

K. dąży do zamku by załatwić sobie posadę geometry i równocześnie od zamku ucieka, nie chce poddać się zasadom obowiązującym innych członków społeczności. Chce być wolny a zarazem pragnie zostać członkiem wiejskiej wspólnoty, żyć w gromadzie. Szczyci się swoim stanem posiadania: dom, praca, narzeczona – wylicza skrupulatnie swoje osiągnięcia. Miłość do Friedy ma potwierdzić jego przynależność do wspólnoty, ma zbudować miejsce, w którym będzie mógł bezpiecznie żyć. Ale związek z drugim człowiekiem wymaga dobrowolnego zrzeczenia się jakiejś części swojej wolności a to przychodzi mu ciężko. K. próbuje godzić to, co wydaje się być nie do pogodzenia.

Lawirując pomiędzy dążeniem do zamku a związkiem z drugim człowiekiem, ostatecznie wybiera wolność, która bez uczestnictwa w zbiorowości okazuje się pusta i zupełnie niepotrzebna. Albo człowiek poddaje się zbiorowości ale za cenę wolności albo odrzuca zasady zbiorowości i zyskuje wolność ale jest ona nieodłączna z samotnością.

Twórcy:

  • tłumaczenie: Krzysztof Radziwiłł, Kazimierz Truchanowski
  • reżyseria: Marek Fiedor
  • scenografia: Justyna Łagowska
  • muzyka: Tomasz Hynek
  • asystent reżysera i inspicjent: Marta Giergielewicz

Obsada:

  • K. – Przemysław Bluszcz [gościnnie]
  • Gardena – Elżbieta Golińska
  • Frieda – Marta Malikowska
  • Olga – Zina Kerste
  • Pepi – Anna Błaut
  • Giza – Beata Rakowska

Franz Kafka Zamek, reż. M. Fiedor
Planowana premiera: 22 czerwca 2013 roku
Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu

Dodaj komentarz