• 2013-05-23

Brzmienie Afryki w Filharmonii Bałtyckiej

Gdańska Filharmonia Bałtycka przedstawia kolejną odsłonę koncertów edukacyjnych - Brzmienie Afryki. Najbliższe spotkanie z afrykańskimi rytmami odbędzie się w poniedziałek 27 maja.

Koncerty „Brzmienie Afryki" (źródło: mat. prasowe)

Koncerty „Brzmienie Afryki" (źródło: mat. prasowe)

Tym razem do Filharmonii przyjadą mieszkańcy Afryki – mistrzowie muzyki i tańca o wspaniałych, egzotycznych imionach i nazwiskach. Swoje umiejętności zaprezentują: grający na djembe Mohamed Gaspard Conde, panujący nad 21-stronowym korem Buba Kuyateh oraz gwinejski mistrz tańca Facinet Andy Camara. Towarzyszyć im będą: zafascynowany perkusyjnymi instrumentami Afryki Zachodniej (djembe, dundun, dundun kassonke), grający także na kongach Maxime Piazz i Kuba Pogorzelski, polski człowiek renesansu – muzyk, bębniarz, socjolog i podróżnik. Uczestnicy spotkania zostaną zaznajomieni z wiedzą na temat instrumentów, których nazwy brzmią tak tajemniczo,

W założeniu organizatorów koncerty są dedykowane dzieciom, na których będą miały także niezwykłą możliwość zapoznania się z rdzenną kulturą i muzyką Afryki. Usłyszą gorące rytmy buszu, sawanny i pustyni. Coś dla siebie znajdą tu nie tylko szkolni miłośnicy sienkiewiczowskiej powieści W pustyni i w puszczy. Poranek z legendami, opowieściami, muzyką i tańcem, ale także praktycznymi informacjami i ciekawostkami na temat tamtejszych instrumentów.

Skład zespołu: Kuba Pogorzelski, Mohamed Gaspard Conde, Buba Kuyateh, Maxime Piazza, Facinet Andy Camara.

Kuba Pogorzelski – muzyk perkusjonalista, socjolog, nauczyciel. Założyciel pierwszych w Polsce zespołów grających muzykę bębniarską Afryki oraz pierwszej warszawskiej szkoły gry na bębnach specjalizującej się w muzyce Afryki Zachodniej, Kuby i Brazylii Strefa Rytmu. Wykształcenie muzyczne zdobywał pod okiem afrykańskich mistrzów w Mali, Gwinei i Senegalu metodą, jaka od setek lat służy muzykom afrykańskim do przekazywania wiedzy o swej kulturze. Jest perkusistą otwartym i poszukującym nowych horyzontów. W Laboratorium Dramatu przygotował oprawę muzyczną do spektaklu Urojenia Pawła Jurka.

Mohamed Gaspard Conde – urodził się w stolicy Gwinei, Conakry, choć jego rodzina pochodzi z wioski Kouroussa. Jego babcia,  Cisse Diabate śpiewała w ludowym zespole Kouroussa. Zachęcany przez nią do muzykowania, pokochał grę na djembe, a zwłaszcza muzykę tradycyjną. W wieku 11 lat grał w zespole baletu Sarmato de Guinee, następnie wstąpił do baletu Sourakhata, aby uczyć się gry od gwinejskich mistrzów. Razem z jednym z nich, Mouctarem Toure stworzył niezależny zespół, Tourekounda. Współpracował także z licznymi baletami w stolicy,  z którymi podróżował także po kraju. W trakcie swojego rozwoju artystycznego z ucznia zmienił się w nauczyciela i kierownika muzycznego baletu Sourakhata. Gaspard Conde odnosi sukcesy jako nauczyciel gry na bębnach. Posiada obszerną wiedzę nie tylko na temat rytmów, ale także tradycji afrykańskich. Razem z mistrzem Mouctarem Toure i innymi muzykami grupy prowadził intensywny kurs dla perkusistów z całego świata.

 Buba Kuyateh – gambijski muzyk grający na korze – tradycyjnym zachodnioafrykańskim instrumencie. Urodził się w Gambii. Należy do znanej rodziny jali, czyli muzyków zajmujących się szerzeniem tradycji oraz przekazywaniem historii z pokolenia na pokolenie. Jego ojczystym językiem jest Mandinka, znamienna dla rodzaju Senegambii, nie posiadająca jednak formy pisemnej. Dlatego też szczególne znaczenie dla rozpowszechniania wiedzy tradycyjnej i historycznej ma przekaz ustny. Najbardziej typową formą tego przekazu są pieśni tradycyjne wykonywane przez rodziny jali – muzyków specjalizujących się w pielęgnowaniu rodzimej kultury i obyczajów. Jego dziadek Alagi Bai Konte oraz ojciec Kausu Kuyateh są wybitnymi korzystami. Również kobiety w jego rodzinie, jego babka matka i siostra zajmują się śpiewem. Stereotypowo afrykańską muzykę kojarzymy z bębnami, podczas gdy jaki grają na różnych instrumentach, np. na balafonie czy koni. Dla mieszkańców Zachodniej Afryki to kora jest najbardziej wyrazistym instrumentem, którego melodie niezmiennie towarzyszą pieśniom, legendom o prawdach przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Występ artysty to jednak nie tylko przekaz wiedzy, ale również popis umiejętności gry na 21-strunowym instrumencie, obfitujący w improwizacje i solówki.

Maxime Piazza – interesuje się głównie instrumentami perkusyjnymi Afryki Zachodniej (djembe, dundun, dundun kassonke), gra także na kongach. Swoja pierwszą podróż do Afryki odbył w 2000 roku, gdzie pracował z Baletem Narodowym Mali.  Interesuje się muzyką tradycyjną, uczestnicząc ze swoimi mistrzami w ceremoniach, które regulują życie w Afryce. Przemierzył Mali oraz Gwineę, odkrywając różnice w stylach, odwiedził też wioski Koumana (Hammanah) oraz Faranah. W tym samym czasie w Europie tworzył własna formację, podążając za radami mistrzów, z którymi zetknął się w trakcie licznych warsztatów (Mamady Keita, Famoudou Konate, Fadouba Oulare, Yelemba i inni). Zajmuje się nauczeniem gry na instrumentach perkusyjnych. W 2006 pracował jako animator zajęć muzycznych dla dzieci w wieku 6-15 lat podczas festiwalu Dubai Summer Surprise w Dubaju razem z międzynarodową grupą Saltimbanco Italiano. Uczestniczy w licznych projektach muzycznych, jak Groupe Zoreol’ (muzyka z wysp Reunion oraz Oceanu Indyjskiego); grupy zajmujące się muzyką afrykańską – ANGATA, Kalenden Nyouma; grupy zajmujące się muzyką soul – Soul Influence oraz reggae – Ras’ Creol. Razem z tymi zespołami przemierzył Francję dając koncerty. W Polsce gra w zespole Konoba i w Centrum Kultur Świata akompaniuje do warsztatów tańca, a także prowadzi zajęcia z gry na balafonie i djembe.

Facinet Andy Camara – wybitny tancerz i muzyk gwinejski. Urodził się w Konakry w rodzinie o głębokich tradycjach artystycznych. Ojciec jego był szanowanym griotem, co sprawiało, że Andy od najmłodszych lat obcował z tradycyjną sztuką afrykańską. Współpracował z ogromną liczbą grup i baletów, między innymi: Ballet Farita, Ballet Kounkori Bamba, Ballet Merveille de Guinee, Ballet Djakhanki Kounda, Ballet Foniki, Academi Percusion (UNICEF). Aktualnie jest choreografem, a także dyrektorem artystycznym tancerzy i muzyków uznanego Ballet Sourakhata w Konakry, Matam. Jego głównym nauczycielem i mistrzem był Sorel Conti, tancerz Les Ballet Africains. Jest poważanym artystą w Gwinei i bardzo dobrym pedagogiem. Na jego zajęcia przyjeżdżają tancerze z różnych stron świata, między innymi: Włoch, Francji, Japonii, Australii, USA. Jest mistrzem między Violi Wojciechowskiej (Centrum Kultur Świata). Jako pedagog zapraszany jest na warsztaty do różnych państw w samej Afryce, między innymi Senegalu, Burkina Faso czy Gambii.  W Afryce pracuje również jako muzyk (dundunista). W Polsce, na co dzień, Andy tworzy i współpracuje z taneczną grupą SalsHall Ortodox.

Koncerty Brzmienie Afryki:

27 maja 2013 r., godz. 9.00, 11.15
28 maja 2013 r., godz. 9.00, 11.15
Sala Koncertowa  na Ołowiance, ul. Ołowianka 1
Gdańsk

Dodaj komentarz