• 2013-05-18

Polscy twórcy na 66. MFF w Cannes

15 maja rozpoczęła się 66. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.

Polscy twórcy na 66. MFF w Cannes (źródło: materiały prasowe PISF)

Polscy twórcy na 66. MFF w Cannes (źródło: materiały prasowe PISF)

W programie imprezy znalazły się cztery filmy współfinansowane przez PISF. Festiwal potrwa do 26 maja.

Współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej film Venus in Fur (La Vénus à la fourrure) w reżyserii Romana Polańskiego zostanie pokazany w Konkursie Głównym. Venus in Fur powalczy o Złotą Palmę m.in. z nowymi filmami braci Coen, Asghara Farhadi, Stevena Soderbergha czy Nicolasa Refna. Filmy w Konkursie Głównym oceniać będzie jury w składzie: Steven Spielberg (przewodniczący), Vidya Balan, Naomi Kawase, Nicole Kidman, Lynne Ramsay, Daniel Auteuil, Ang Lee, Cristian Mungiu i Christoph Waltz. Światowa premiera filmu odbędzie się wieczorem 25 maja.

Venus in Fur, będący adaptacją sztuki Davida Ivesa, który jest również współautorem scenariusza, jest kinem gatunkowym, komedią erotyczną. Głównym bohaterem filmu jest Thomas, reżyser poszukujący do swojej nowej sztuki odtwórczyni głównej roli. Żadna aktorka nie spełnia jego wymagań i kiedy zrezygnowany Thomas już chce dać za wygraną, do teatru wbiega Vanda, prawdziwy huragan nieobliczalnej i erotycznej energii. Początkowo wszystko wskazuje na to, że będzie ucieleśnieniem wszystkich bolączek Thomasa. Jest bezczelna, niewychowana, zdesperowana i nieprzygotowana. Gdy jednak Thomas niechętnie zgadza się dać jej szansę, aktorka przechodzi oszałamiającą transformację, a reżyser szybko traci dla niej głowę.

Venus in Fur jest francusko-polską koprodukcją. Producentem obrazu jest RP Productions, a polskim koproducentem i dystrybutorem Monolith Films. To drugi film Romana Polańskiego współfinansowany przez PISF. W role głównych bohaterów wcielili się Mathieu Amalric i Emmanuelle Seigner. Autorem zdjęć jest polski operator Paweł Edelman. Międzynarodowym agentem sprzedaży filmu jest Lionsgate.

Ponadto w ramach tegorocznych canneńskich Pokazów Specjalnych widzowie będą mieli okazję zobaczyć również inny film Romana Polańskiego – zrealizowany w 1971 dokument Weekend of a Champion. Współautorem filmu jest Frank Simon.

Współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej film Kongres w reżyserii Ariego Folmana będzie filmem otwarcia sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight). Światowa premiera filmu odbędzie się wieczorem 16 maja.

Scenariusz filmu powstał na podstawie utworu Stanisława Lema Kongres futurologiczny, wydanego po raz pierwszy w 1971 roku. Film opowiada historię aktorki (Robin Wright), która podpisuje kontrakt z wytwórnią filmową na sprzedaż swej tożsamości. Dzięki temu studio będzie mogło wykorzystywać niestarzejący się wizerunek aktorki w kolejnych produkcjach. 20 lat później kontrakt z aktorką ma być renegocjowany. Sytuacja jednak całkowicie się zmieniła. Studio zostało kupione przez koncern farmaceutyczny, który chce tożsamość aktorki przerobić na lek wprowadzony do sprzedaży na całym świecie.

Ari Folman jest autorem animowanego filmu dokumentalnego Walc z Baszirem (2008), pokazanego w Konkursie Głównym w Cannes i nagrodzonego m.in. statuetką Złotego Globu. Jego najnowsze dzieło jest połączeniem filmu fabularnego i animacji. Autorem zdjęć jest polski operator Michał Englert. Główne role zagrały międzynarodowe gwiazdy: Robin Wright, Harvey Keitel, Paul Giamatti, Danny Huston, Jon Hamm, Francis Fisher, Sami Gayle, Kodi Smit-McPhee. Za scenografię i koncepcję plastyczną animacji odpowiada David Polonsky, który współpracował z Ari Folmanem przy Walcu z Baszirem. Głównym animatorem filmu jest Yoni Godman.

Kongres jest międzynarodową koprodukcją, w której udział biorą Opus Film (Polska), Pandora Film (Niemcy), Bridgit Folman Film Gang (Izrael), ARP Selection (Francja), Entre Chien et Loup (Belgia), Paul Thiltges Distribution (Luxemburg). Film jest współfinansowany m.in. przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej i Śląski Fundusz Filmowy. Animacja została zrealizowana w Orange Studio z Bielska-Białej. Agentem sprzedaży filmu jest niemiecka firma The Match Factory.

Fabuła Olena w reżyserii Elżbiety Benkowskiej pokazana zostanie w Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Film został zrealizowany w Gdyńskiej Szkole Filmowej, opowiada historię pary młodych Ukraińców, Oleny i Dimy, która podróżuje przez Polskę do Szwecji. W pociągu kradną ich portfel. Podczas bójki z Dimą, złodziej wyrzuca paszport na tory. Muszą go znaleźć zanim odpłynie prom.

Animacja Danse Macabre w reżyserii Małgorzaty Rżanek, absolwentki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zostanie pokazana w ramach sekcji Cinéfondation. Danse Macabre to rytmicznie hipnotyzująca refleksja o śmierci, która pewnego dnia nieuchronnie zaprosi każdego z nas do ostatecznego tańca. Filmy w obu konkursach oceni jury w składzie: Jane Campion (przewodnicząca), Maji-da Abdi, Nicoletta Braschi, Nandita Das i Semih Kaplanoglu.

Agnieszka Kurzydło, producentka takich filmów jak nagrodzone na ostatnim Berlinale W imię… Małgorzaty Szumowskiej oraz Baby Blues Katarzyny Rosłaniec, jak również najnowszych polskich produkcji: Czerwony pająk Marcina Koszałki oraz Kebab i horoskop Grzegorza Jaroszuka, znalazła się w gronie uczestników prestiżowego programu Producers on the move. W 14. edycji programu, organizowanej w Cannes przez European Film Promotion, przy wsparciu Programu MEDIA, weźmie udział 29 młodych producentów z Europy. Producers on the move pomaga w nawiązaniu szerszych znajomości branżowych i budowaniu sieci kontaktów między osobami, które mają coraz większy wpływ na europejską kinematografię.

W programie tegorocznej, dziewiątej już edycji Producers Network, programu skierowanego do producentów filmowych, znalazło się miejsce dedykowane polskiemu kinu. 22 maja, podczas Polskiego Dnia, zgromadzeni goście poznają polski system dofinansowań oraz zasady koprodukowania z Polską, które przedstawi Izabela Kiszka-Hoflik z PISF.

W spotkaniu przygotowanym z okazji Polskiego Dnia udział weźmie 5 producentów z Polski:

  • Agnieszka Kurzydło (MD4)
  • Małgorzata Jurczak (Scorpion Arte)
  • Marta Laryssa Plucińska (Federico Film)
  • Mikołaj Pokromski (Pokromski Studio)
  • Łukasz Dzięcioł (Opus Film)

Polskie filmy krótkometrażowe zostaną pokazane podczas 10. edycji targów filmów krótkometrażowych Short Film Corner w Cannes. W programie w sekcjach Best of Łódź Film School, Polish Shorts oraz Shorts from Munk Studio, znajdzie się ponad 20 polskich filmów, min. Rogalik, Pawła Ziemilskiego, Indrivaren (When the Man Comes Around), Michaela Rendella i Arthura Izakowicza, Święto zmarłych Aleksandry Terpińskiej, Zasady gry Wojciecha Jagiełły, Psubrat Marii Zbąskiej oraz Big Leap Kristoffera Rusa.

W programie tegorocznych targów filmowych Marché du Film znajdzie się aż sześć polskich filmów: Płynące Wieżowce Tomasza Wasilewskiego (pokazy 16 i 18 maja), Sieniawka Marcina Malaszczaka (21 maja), Nieulotne Jacka Borcucha (21 maja), W ukryciu Jana Kidawy-Błońskiego (21 maja), Sęp Eugeniusza Korina (18 maja) oraz Układ Zamknięty Ryszarda Bugajskiego (15 maja).

22 maja (godz. 17.00) po raz siódmy zostanie wręczona nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego za najlepszy scenariusz dla uczestników tegorocznej edycji warsztatów ScripTeast. Wśród najlepszych prac z Europy środkowej i wschodniej znalazły się trzy polskie projekty: I Miss You, Małgorzaty Piłacińskiej, Niemy Bartosza Konopki i Przemysława Nowakowskiego oraz Ślady Wiktorii Szymańskiej. Celem współfinansowanego przez PISF rocznego programu jest wyselekcjonowanie najlepszych scenariuszy z regionu i umożliwienie ich autorom pracy z wybitnymi twórcami światowego kina.

66. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes
15-26 maja 2013 r.
Cannes

Dodaj komentarz