• 2013-05-18

Konrad Smoleński otwiera wystawę na Biennale w Wenecji

Od 1 czerwca w Pawilonie Polskim na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki Biennale w Wenecji będzie można oglądać wystawę Konrada Smoleńskiego pt. Everything Was Forever, Until It Was No More.

Realizacja wystawy, „Everything Was Forever, Until It Was No More”, 2013,fot. Bartosz Górka, CC BY-SA

Realizacja wystawy, „Everything Was Forever, Until It Was No More”, 2013,fot. Bartosz Górka, CC BY-SA

Projekt Konrada Smoleńskiego stanowi kontynuację dotychczasowych poszukiwań Konrada Smoleńskiego, który od przeszło dekady aktywnie działa w obszarze sztuk wizualnych, w centrum swoich zainteresowań stawiając dźwięk. Jego realizacje łączą punkrockową estetykę z precyzją i elegancją typową dla minimalizmu. Korzystając zarówno z istniejących w obszarze kultury, jak i konstruowanych samodzielnie obiektów dźwiękowych, bada za ich pośrednictwem przepływy i funkcje energii. Eksploruje działanie prądu, fal dźwiękowych i systemów nagłośnienia, manipulując znaczeniami przedmiotów, które zwykle wiązane są z kulturą rockową.

Monumentalna instalacja autorstwa Smoleńskiego będzie, na podobieństwo symfonii, powtarzać regularnie utwór rozpisany na tradycyjne spiżowe dzwony, szerokopasmowe głośniki i inne rezonujące obiekty ulokowane w przestrzeni Pawilonu Polskiego. Wszystkie elementy odegrają równorzędną rolę w kompozycji rozumianej jako struktura zarówno wizualna, jak i audialna, w której kluczowe znaczenie ma opóźnianie i modyfikacja wyjściowego sygnału dzwonu. Działanie, jakiemu artysta poddaje dźwięk tradycyjnego instrumentu, kuratorzy analizują poprzez współczesne teksty literackie i teorie naukowe, dla których wspólne jest przekonanie o nieścisłości lub wyczerpaniu pojęcia czasu. Są wśród nich zarówno hipotezy podważające klasyczne ujęcia problemów w fizyce, opowiadania science-fiction, jak i opracowania z zakresu eksperymentów i iluzji dźwiękowych. Tym samym dialog artysty z kuratorami ekspozycji doprowadzi do powstania wizji rozpadu języka oraz końca czasu i historii, jakie znamy, bez wartościowania tego zjawiska.

Wystawie towarzyszy publikacja z tekstami Craiga Dworkina, Alexandry Hui, Andrieja Smirnowa, a także Daniela Muzyczuka i Agnieszki Pindery, którzy w swoich poprzednich projektach, realizowanych zarówno wspólnie, jak i indywidualnie, podejmowali się już komentowania zagadnień z obszaru historii nauki i dźwięku. Interdyscyplinarną książkę uzupełniają rozmowy z fizykiem Julianem Barbourem, filozofem Simonem Critchleyem, legendą muzyki elektroakustycznej Eugeniuszem Rudnikiem i kuratorem Thibaut de Ruyterem.

Konrad Smoleński jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2002). Prezentował swoje prace w ramach wystaw indywidualnych m.in. w Gáleria Platán, Budapeszt, 2006; Galeria Stereo, Poznań, 2009; Galeria Leto, Warszawa, 2009 i 2012; Pinchuk Art Center, Kijów, 2012; Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa, 2012. Brał udział w szeregu wystaw zbiorowych takich jak m.in.: Brzuch, Galeria Słodownia, Stary Browar, Poznań, 2008; Nie wiedzą dlaczego, ale robią to, Waterside Contemporary, Londyn, 2011; Freedom of Sound, Ludwig Museum, Budapeszt, 2012; HULS, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2012; Skontrum Ewolucje, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa, 2012; Happines Is a Worm Gun, Rizzordi Gallery, Petersburg, 2012; Coming Soon, Temporary Gallery, Kolonia, 2012; Twisted Entities, Museum Morsbroich, Leverkusen, 2013. Jako BNNT brał udział m.in w Was ist ist…!!, Manifesta 9, Genk, Belgia, 2012; Intense Proximity, La Triennale, Palais de Tokyo, Paryż, 2012; Second Chance, Offen auf AEG, Norymberga, 2012.

Należy do poznańskiej grupy artystycznej Penerstwo. Współtworzył lub współtworzy zespoły muzyczne: Mama, Kristen, KOT, Sixa, BNNT. W 2011 roku przebywał na rezydencji artystycznej w 18th Street Arts Center, Santa Monica, Los Angeles. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (2000). Laureat Nagrody Fundacji Deutsche Bank – Spojrzenia (2011). Mieszka i pracuje w Warszawie i Bernie.

Komisarz Pawilonu Polskiego: Hanna Wróblewska
Kuratorzy wystawy: Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera
Asystent komisarza: Joanna Waśko
Organizator: Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki

Konrad Smoleński, Everything Was Forever, Until It Was No More
Wystawę można oglądać od 1 czerwca do 24 listopada 2013 roku
Pawilon Polski na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji

Dodaj komentarz