• 2013-05-15

Katarzyna Przezwańska – Miło i przyjemnie w Project Room

Od 20 maja w CSW Zamek Ujazdowski będzie można oglądać wystawę prac Katarzyny Przezwańskiej pt. Miło i przyjemnie.

Katarzyna Przezwańska, „Amazonia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Katarzyna Przezwańska, „Amazonia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W twórczości artystki zostaje zatarta granica między naturą a kulturą. Obiekty, filmy, fotografie i obrazy Katarzyny Przezwańskiej stanowią zasobnik form nie tylko zainspirowanych światem organicznym, ale dążących do stania się jego nową, równoprawną częścią. Owe formy trzecie – hybrydyczne, zmodyfikowane, przetworzone, podważają jednocześnie definicję natury poprzez przenikanie tego, co istniejące i tego, co dopiero zostanie wymyślone i urzeczywistnione.

Kulturą łączy się z naturą, przenikania dokonują się obustronnie – abstrakcyjne, intelektualne wzornictwo oparte jest na wycinkach rzeczywistych barw, prawdziwy liść zostaje przekształcony w nie-naturalny obiekt sztuki, pozostając jednocześnie wciąż liściem. Zabieg ten przypomina, jak wątpliwy jest ów dualizm, pociągający za sobą dalsze kluczowe rozróżnienia na takie kategorie jak: sztuczne i prawdziwe, wykreowane i autentyczne, cywilizowane i dzikie, powściągliwe i nieujarzmione, etc.

W formach tych ujawniają się powidoki niedokończonego projektu modernizmu i działań jego prekursorów z Johannesem Ittenem i bauhausowską analizą kolorystyczną na czele, także ich późnych, pozaeuropejskich kontynuatorów czy wreszcie uproszczonych (ale najbardziej rozpowszechnionych) wzorów wizualnych masowych realizacji, ożywianych współcześnie tanim makijażem fasad.

Projekty Katarzyny Przezwańskiej wykraczają zarówno poza klasyczną dyskusję zogniskowaną wokół przeciwieństwa stylowego, stonowanego monochromatyzmu i wielobarwnej, jarmarcznej krzykliwości, jak i poza stereotypy emocjonalnego wyrazu koloru w architekturze, projektowaniu, modzie i przestrzeni (definiujące barwy jako wesołe i smutne, które pozytywnie lub negatywnie współkształtują atmosferę miejsca oraz zachowanie użytkowników). Historyczną, społeczną czy ideologiczną diagnozę zastępuje poszerzanie pola i wprowadzenie własnych remiksów form i barw w coraz to inne realne lokalizacje. Strategia ta łączy się z analityczną i interdyscyplinarną postawą pierwszej awangardy, pozbawiona jest jednak dogmatyzmu, a podąża raczej za autentycznie entuzjastycznym zainteresowaniem światem i możliwościami ingerowania i współgrania z jego strukturami widzialnego.

Katarzyna Przezwańska (1984, Warszawa) studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie (2003-2009). Mieszka i pracuje w Warszawie. Wybrane wystawy indywidualne: Warmhaus (Abteibergmuseum, Mönchengladbach, 2012); Bez tytułu (Frieze Art Fair / FRAME section, Londyn, 2011); Dobór naturalny (Galeria Kolonie, Warszawa, 2011); Alfabet Polski 2 (BWA Tarnów, 2010); Wrzeciono 5 m. 145 (mieszkanie prywatne, Warszawa, 2009).

Wybrane wystawy zbiorowe: Marrakech Biennale 4 (Marakesz, 2012); A Material World (PSM – Gallery, Berlin, 2012); Tarnów: 1000 lat nowoczesności, Mościcki Ośrodek Kultury, Tarnów, 2011; Laboratorium przyszłości: Krajobraz przyszłości (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2011); MIR (Arsenał, Białystok, 2011); Cześć (Galeria Stereo, Poznań, 2011); Projekty wybrane, (BWA, Zielona Góra, 2011); Park Rzeźby na Bródnie. Rozdział II, (Park Bródnowski, Warszawa, 2010), Nie śpimy (BWA, Zielona Góra, 2010); Fitting in space (98 Weeks Project, Bejrut, 2010); Warszawa w budowie (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2009); Początek egzotycznej podróży (Instytut Awangardy, Warszawa, 2009); Pawszak feat. Przezwańska (galeria A, Warszawa, 2009).

Katarzyna Przezwańska, Miło i przyjemnie
Wernisaż: 20 maja 2013 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 9 czerwca 2013 roku
CSW Zamek Ujazdowski, Project Room
ul. Jazdów 2
Warszawa

Dodaj komentarz