• 2013-05-04

Sztuka niemiecka grupy Milchglaskino w Bydgoszczy

Od 4 maja w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy można oglądać wystawę prac ośmiu niemieckich artystów z grupy Milchglaskino oraz ich gości pt. Run with us.

Ulrike Dornis (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ulrike Dornis (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie Run with us w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy zaprezentuje swoje prace 8 niemieckich artystów z grupy Milchglaskino (Ulrike Dornis, Magdalena Drebber, Jörg Ernert, Jens Hanke, Martin Kreim, Petra Ottkowski, Jürgen Strege, Klaus Walter) oraz ich goście: Johanna Piesniewski i Jay Shinn. Celem wystawy jest przybliżenie sztuki niemieckiej grupy Milchglaskino mieszkańcom Bydgoszczy i poszerzenie ich wiedzy o niemieckiej sztuce współczesnej. Należy liczyć również, że dzięki tej wystawie nawiązane zostaną kontakty, które zaowocują wspólnymi projektami artystycznymi artystów z kilku krajów.

Jay Shinn tworzy najwyraźniejszą grę wspólną toczącą się pomiędzy kolorem, światłem oraz przestrzenią. Przy zastosowaniu zasadniczo prostych, lecz ogromnie precyzyjnych fresków ściennych i projekcji tworzy on uderzająco oddziaływujące trójwymiarowe obrazy i bawi się tym samym z rozczarowaniem odbiorcy. Przy zastosowaniu podobnych środków Jensowi Hanke udaje się w swoich kolażach uzyskać efekt oddziaływania przestrzeni w mniejszym formacie oraz efekt dwuwymiarowości. W naszkicowanej plątaninie linii wpasowany zostaje zamalowany papier tworząc tym samym męczący obraz na różnych poziomach obrazu, przez co kontynuacja przestrzeni zostaje świadomie przerwana.

Prześwietlone struktury kamienia ciosanego Petry Ottkowski przekupione namalowaną trójwymiarowością, jawią się jak zdumiewająco realistyczne poprzez cienie oraz przejrzystość. W kolejnych pracach przenosi ona wspomniane zjawisko świecących struktur w tradycjonalnie namalowaną przestrzeń krajobrazu, tworząc przez to grę namacalnych płaszczyzn krajobrazu. Oddziałujące klasycznie obrazy przedstawiające wnętrza Martina Kreima kształtuje tajemniczy światłocień. Inne sceny ukazują pozbawione kontynuacji sceny z atelier, w których proces pracy artystycznej potraktowano w podobny sposób jak ujawniają się odniesienia do starszych epok w sztuce.

Jürgen Strenge w swoich pracach także prezentuje przestrzenie kulturalne, a mianowicie salę galerii malarskiej, przy czym malowidła historyczne częściowo zastąpiono prezentacją znaczków pocztowych. Cytaty oraz znalezione motywy obrazów zostają umiejscowione w często surrealistycznym kontekście, a poza tym uzyskują funkcję komentarza. Jörg Ernert w swojej serii obrazów sięga po motywy z hali wspinaczkowej i poprzez naniesione gestycznie barwy oraz wybór fragmentów obrazów nadaje im zagadkowego wymiaru. Sprawiają wrażenie mienić się pomiędzy przestrzenią zewnętrzną a wewnętrzną, nie można ich przyporządkować do jednoznacznej postaci natury czy też zabudowanego kontekstu architektonicznego.

Obrazy Ulrike Dornis opanowane są przez wypełniające przestrzeń oraz tworzące przestrzeń arabeski. Udrapowała ona wzorzystą chustę pochodzącą z arabskiego obszaru kulturalnego ukazując tym samym rozkwit orientalnego przepychu wyrażonego w formie gry koloru i form. Poza tym najnowsze prace stanowią warstwowe nakładanie się perspektyw i prowadzą do dokonywania nowych interpretacji przestrzeni obrazowej. Klaus Walter zajmuje się mianowicie znajdowaniem stanowiącym impuls malarski. Powszednie reklamy świetlne z anonimowych i sprawiających wrażenie wymiennych miejskich zależności podwyższone zostają do rangi świecących zjawisk, przekazują tym samym znaczącą ocenę estetyczną.

Johanna Piesniewski zaprasza do zapoznania się z jej mało-formatowymi rysunkami powstałymi przy użyciu kolorowych kredek, do poznania obszaru graniczącego pomiędzy miejskością a architekturą wiejską. Ukazane są budynki posiadające formę listowia, które w swojej izolacji traktują znacznie o upadku i samotności. I w końcu prace Magdaleny Grebber przedstawiające dzieła powstałe z koralików wtykowych oraz związane z nimi rysunki. Pierwsze z nich prezentują oddziaływujące impresjonistycznie fragmenty wiejskiego ambientu, które działają nawet w momencie przeniesienia ich w surrealność. Rysunkom tym przypisano również funkcję komentarza, wskazują one na konteksty metafizyczne.

Dr Martin Steffens

Milchglaskino, Run with us
Wernisaż: 4 maja 2013 roku, godz. 16.00
Wystawa potrwa do 2 czerwca 2013 roku
Galeria Miejska bwa
ul. Gdańska 20
Bydgoszcz

Dodaj komentarz