• 2013-04-27

Borowik Collection w Galerii Zamojskiej

Od 10 maja w BWA Galerii Zamojskiej będzie można oglądać wystawę prac z Borowik Collection pt. Sen O.

Mateusz Sadowski, „Patrzenie do końca”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mateusz Sadowski, „Patrzenie do końca”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pierwsza odsłona Borowik Collection jest więc jego częściowym portretem. Kolekcja jest tworem dynamicznym. Ma tyle wspólnego z muzeum co z hazardem. Wystawa może wydobyć z niej tylko ograniczoną liczbę rysów, ograniczoną kontekstem i gestem wyboru. Sam wybór miejsca, Zamość to rodzinne miasto Borowika, podyktowało główne motywy obecne w tej wystawie. Zasadnicze pytanie dotyczy korzeni, pochodzenia, przodków ale także tradycji wobec której musimy się odnaleźć.

Kiedy młodzi artyści spotykają się w kraju, w którym kultura jest naznaczona katastrofami i zasadniczo nieciągła rozmowa schodzi szybko na konstruowanie nowej tradycji ponad wszelkimi podziałami. Odniesienie się do istniejących narracji, wykorzystania historycznych wyrw i ich wieloznaczności. Wpisania i wypisania się z serii prekursorów. Sama praktyka kolekcjonowania ma w Polsce burzliwą historię bogatą w fantastyczne projekty i spektakularne akty szabrownictwa.

Gregor Różański, „What is art for you”, 2009-2010 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Gregor Różański, „What is art for you”, 2009-2010 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Namysł nad tożsamością – w tym tożsamością kolekcjonera – wprowadza atmosferę podwójnie niesamowitą. W kolekcji można znaleźć prace odnoszące się do dwu nurtów niesamowitości obecnych w naszej kulturze. Z jednej strony to zmysł das Unheimliche, tego co niesamowite. Maria Janion pisała namiętnie o Niesamowitej słowiańszczyźnie. Z drugiej strony to niesamowitość towarzysząca działaniom awangardy; związana z dydaktyczną, światotwórczą mocą sztuki.

Trudno nam być naiwnymi. Zerwana tradycja, zagubione kolekcje, niepewność narracji pamięci mówionej i monumentalizowanej, wszystkie te zastane fragmenty tylko wzmagają podejrzliwość. Widmowa obecność przodków i poprzedników jest źródłem tak niepokoju jak nowych możliwości – w końcu mistrza można zawsze przerobić na prekursora. Praca pamięci staje się w takiej sytuacji kłopotliwa i złożona. Pozostaje albo odwołać się do doświadczenia albo zmuszać pamięć i tradycję do refleksji, do komplikowania się w serię tropów i wnyków. Ta ostatnia strategia wprowadza bardzo delikatną ironią, specyficzne poczucie humoru, pozwalające na oscylację między ekstazą i dystansem.

Michał Borowik (ur. 1986) – od 2005 r. tworzy autorską kolekcję sztuki najnowszej pod nazwą Borowik Collection. Zaliczana według amerykańskiego magazynu Modern Painters Magazine i portalu Artinfo.com do 50 najważniejszych kolekcji sztuki współczesnej świata. W 2012 r. znalazła się w międzynarodowym przewodniku BMW Art Guide, wydanym przez Hatje Cantz oraz Independent Collectors.

Artyści: Michał Gayer, Aleksandra Hirszfeld, Weronika Ławniczak, Zofia Nierodzińska, Gregor Różański, Mateusz Sadowski, Michał Smandek, Michał Szuszkiewicz

Borowik Collection, Sen O
Wystawę można oglądać od 10 maja do 2 czerwca 2013 roku
BWA Galeria Zamojska
ul. Staszica 27
Zamość

Dodaj komentarz