• 2013-04-12

Punkty Widzenia w przeglądzie najmłodszej sztuki wideo

27 i 28 kwietnia w Muzeum Sztuki w Łodzi odbędą się pokazy konkursowe najmłodszej sztuki wideo w ramach projektu Punkty Widzenia.

III Festiwal Sztuki Wideo Punkty Widzenia, konkurs, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

III Festiwal Sztuki Wideo Punkty Widzenia, konkurs, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Punkty Widzenia to inicjatywa, której celem jest stworzenie warunków umożliwiających spotkanie osób zainteresowanych współczesną sztuką wideo oraz artystów, dla których wideo stanowi istotne medium w ich twórczości.

Miejscem wydarzenia jest Łódź, miasto, w którym narodziła się i rozwijała polska sztuka wideo. To właśnie w Łodzi, w latach siedemdziesiątych, miały miejsce pierwsze eksperymenty z nowymi mediami. Łódzkie środowisko artystyczne przyczyniło się do ekspansji i wzrostu zainteresowania medium wideo. W roku 2010 pojawiła się idea stworzenia wydarzenia, które przypomni o łódzkich tradycjach sztuki wideo i uczyni nasze miasto ponownie miejscem sprzyjającym i stymulującym jej dalszą ewolucję. W roku 2012 do grona współorganizatorów dołączyło Stowarzyszenie Kultura Aktywna.

W ramach Festiwalu odbywa się konkursowy przegląd prac wideo studentów i absolwentów (maksymalnie 5 lat po studiach) uczelni artystycznych i uczelni z wydziałami artystycznymi. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny. Jednym z najistotniejszych elementów jest przegląd najmłodszej sztuki wideo. Spośród nadesłanych prac z całej Polski wybrane zostaną najlepsze, które wezmą udział w pokazie głównym Festiwalu. W trakcie trwania przeglądu prace oceniać będzie pięcioosobowe Jury, które przyzna trzy nagrody główne Festiwalu. Swoje wyróżnienia przyznawać będą także zaproszone łódzkie galerie.

Jury konkursu 2013: Ryszard W. Kluszczyński, Joanna Sokołowska, Ewa Surowiec, Paweł Hajncel, Daniel Rumiancew

Ryszard W. Kluszczyński (przewodniczący Jury) to profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej a w niej Zakładem Mediów Elektronicznych. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 2003 roku wykłada także w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 2001-2006 profesor Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, teorią sztuki, sztuką alternatywną (awangardą), jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Uprawia też krytykę artystyczną. W latach 1990-2001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych.

Joanna Sokołowska to historyczka sztuki, kuratorka w Muzeum Sztuki w Łodzi. Autorka wystaw i publikacji poświęconych recepcji przemian pracy w sztuce współczesnej (Robotnicy opuszczają miejsca pracy, Muzeum Sztuki w Łódz, Arbeiter verlassen die Arbeitsstätte Galerie für Zeitgenössische Kunst, Lipsk). Interesuje się polityką sztuki, jej sztucznymi językami wypracowanymi w relacji do współczesnych form życia. Kuratorka wystaw: Niewczesne historie (wspólnie z Jarosławem Lubiakiem, Muzeum Sztuki w Łodzi), Oczy szukają głowy do zamieszkania (wspólnie z Aleksandrą Jach, Katarzyną Słobodą, Magdaleną Ziółkowską, Muzeum Sztuki w Łodzi), Akrecje (wspólnie z Angelą Harutyunyan i Tevžem Logarem, Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerija Škuc, Ljubljana), Inne miasto, inne życie (wspólnie z Benjaminem Cope, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa).

Ewa Surowiec studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Brunszwiku, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowniach Johna Armledera i Heinza-Güntera Pragera. Ukończyła również Podyplomowe Muzealnicze Studia Kuratorskie na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest kuratorką wielu wystaw oraz autorką projektów artystycznych. Wybrane projekty kuratorskie: wystawa Obskur w Zonie Sztuki Aktualnej w Łodzi; wystawa Peep Generating w Muzeum Sztuki w Łodzi; ENDOSYMBIOTIC – Projekt kuratorski w Galerii Zero w Berlinie.

Paweł Hajncel mówi o sobie: Uczeń Andrzeja Łobodzińskiego, Bohumila Hrabala, Petera Singera, Slavoja Źiźki. Członek niezależnych grup i stowarzyszeń artystycznych: Stowarzyszenie Twórców Kultury Niezależnej Kil-210, Stowarzyszenia Galeria Xylolit, Legendy Grupy Momentaryzm Ścierwo, hardpunkowej grupy Pogodancepolo i TTCCzarny Niejadek, Human-ex, Gruse Hajncel Group, Rewolucja 2010, Kultura Aktywna. Uczestnik wielu festiwali sztuki, wystaw zbiorowych, wystaw indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Rosji, Szwecji. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, filmem video, działaniami w przestrzeni publicznej. Celem jego różnorodnych zajęć jest samokształcenie, krytyka i kształtowanie zachowań społecznych.

Daniel Rumiancew studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Zajmuje się wideo, fotografią i sztuką performance. Wybrane wystawy indywidualne: Room-Living, Galeria FF, Łódź (2002), Autoerotique. Love Song, TR Warszawa (2004), Fordanser, Galeria Potocka, Kraków (2005), Wyprawa do drugiego pokoju, Czarna Galeria, Warszawa (2007), Niskie ciśnienie, porywisty wiatr, Galeria Arsenał, Białystok (2008), Tańcząc ze łzami w oczach, Spółdzielnia Goldex Poldex, Kraków (2010).

Przegląd sztuki wideo Punkty Widzenia
Projekcja konkursowa odbędzie się 27 i 28 kwietnia 2013 roku
Muzeum Sztuki
ul. Więckowskiego 36
Łódź

Dodaj komentarz