• 2013-03-27

Warsztaty tańców afrykańskich w Warszawie

W dniach od12 do 14 kwietnia w ramach Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera w Warszawie odbędą się warsztaty tańców afrykańskich.

Warsztaty tanców afrykańskich w ramach festiwalu AfryKamera (źródło: materiały prasowe organizatora)

Warsztaty tanców afrykańskich w ramach festiwalu AfryKamera (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uczestnicy warsztatów będą mieli do wyboru  przeróżne style, pochodzące z różnych części Afryki: Sabar z Senegalu, tradycyjne tańce z Gwinei, Kuduro z Angoli, Afro house i Kwaito z RPA, Azonto z Ghany i Coupe Decale z Wybrzeża Kości Słoniowej oraz warsztaty gry na bębnach.

Sabar z Senegalu – poprowadzi Wioletta Wojciechowska
Unikatowy taniec rodem z Senegalu. Jeden z najbardziej energicznych i dynamicznych tańców czarnego kontynentu. Nazwa tańca wywodzi się od samych instrumentów – bębnów sabar, na których bębniarz gra jedną ręką i pałką. Ten taniec to nie tylko ekspresyjny ruch całego ciała, ale również gra emocji, kokieteria i wyraz nastrojów. Dobry dla wszystkich, którzy kochają zabawę z rytmem i dużo ruchu, dla których taniec to źródło radości.

Afro house i Kwaito z RPA – poprowadzi Manueala Marsal Cabitango
Afro house/ Kwaito – Taniec, który powstał na ulicach Johanesburga w RPA. Podobnie jak kuduro z Angoli czy Pantsula również z RPA, posiada swoją własną historię i twórców. Ten uliczny taniec technicznie podobny jest do hip-hop’u. Obecnie w Afryce wykształcił się tzw. afro-house, a państwa południowe kontynentu Afryki mają swoich własnych twórców tego rodzaju muzyki. Taniec house z elementami afro z Mozambiku, RPA czy Angoli ma swoje własne charakterystyczne elementy.

Kuduro z Angoli – poprowadzi Manueala Marsal Cabitango
Kuduro – Muzyka i taniec Kuduro są nierozłączne. Kuduro stał się pełnoprawnym gatunkiem z własną nazwą w 1990r. Na początku był to miejski taniec do muzyki elektronicznej, którą tworzono w Angoli. W dyskotekach Luandy (Banca, Pandemóneo) dj’e i MC tacy jak np: Sebem wzywali najlepszych tancerzy, by dołączyli do nich na scenie. Tak powstawały pierwsze kroki, które publika miała powtarzać na wzór tancerza będącego na scenie. Dj zaś zapewniał odpowiedni komentarz. W taki sposób zrodziły się pierwsze nazwy kroków. Dzisiejszy wygląd kuduro dzięki wpływom tradycji opiera się na współczesnej interpretacji muzyki elektronicznej. Na pierwszy rzut oka kuduro może kojarzyć się z elementami tańców już nam znanych, takich jak popping, locking, break dance czy dancehall. Utwory Kuduro mają tempo 140 uderzeń na minutę, co dla przeciętnego tancerza może stanowić wyzwanie rytmiczne i techniczne. Kuduro nie należy do “łatwych” stylów tańca. Ciało tancerza musi wpaść w rytmiczny wir, w którym uruchamia się szybko pracujące nogi, nisko ugięte kolana, które należy zamykać wraz z odpowiednią pracą miednicy. Do tego dodaje się obroty, a nawet trzęsienia głową, twarde uderzenia bioder i charakterystyczną dla afro, zgodną z naturalnym ruchem ciała, pracę rąk, pleców i szyi. W kuduro można czołgać się na ziemi, wspinać się na dachy i latarnie, robić coś szalonego, tak aby stworzyć odpowiedni klimat do bardzo energetycznej i elektryzującej muzyki.

Azonto- poprowadzi Anna Zakrzewska z Ghany
Azonto – (have some fun – taniec ze szkolnych ławek) To bardzo młody taniec, oryginalnie wywodzący się z Ghany. Obecnie tańczony w innych rejonach Afryki, ale nie tylko. Gorączka Azonto dotarła także do Wielkiej Brytanii, gdzie coraz więcej osób tworzy własne kombinacje kroków. Kroki czy ruchy opierają się na czynnościach, które wykonujemy w życiu codziennym, jak jedzenie, pranie, prowadzenia auta, modlenie się, pływanie, boksowanie itd. Najważniejsze jest wyczucie rytmu, poczucie humoru, kreatywność i inteligencja.

Coupe Decale z Wybrzeża Kości Słoniowej
Taniec i muzyka z Wybrzeża Kości Słoniowej. Tworzona również w Paryżu, gdzie muzyka ta stała się bardzo popularna. Muzyka inspirowana jest różnymi wpływami, od popularnych tańców Afryki takich jak: kongijski soukous czy też rodzimy zouglou (z WKS), aż po współczesne formy techno czy house. Taniec ma bardzo frywolną i rytmiczną formę. Raczej proste kroki łączą się z dynamicznym i bardzo rytmicznym ruchem ciała, głównie stóp, rąk i przede wszystkim bioder. Ten taniec to wyśmienita zabawa i flirt z rytmem.

Warsztaty tańców afrykańskich

Od 12 do 14 kwietnia 2013r.
Afrykańska Szkoła Tańca i Ruchu – Uanga (ul. Białostocka 22) oraz w Centrum Kultur Świata (ul. Skaryszewska 15), Warszawa

Dodaj komentarz