• 2013-03-25

Natalia Kalisz jej graficzne Crux w Łodzi

Od 26 marca w Galerii Re:Medium Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi będzie można oglądać wystawę grafiki Natalii Kalisz pt. Crux. Ekspozycja odbędzie się w ramach 13. Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi.

Natalia Kalisz, „Allium cepa II – opowieść o kobiecie. Ciąg dalszy”, 2011, technika mieszana, papier, 80 x 49 cm, fot. N. Kalisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Natalia Kalisz, „Allium cepa II – opowieść o kobiecie. Ciąg dalszy”, 2011, technika mieszana, papier, 80 x 49 cm, fot. N. Kalisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Natalia Kalisz (ur. 1988, Łódź) odbyła studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego. W 2010 dyplom licencjacki z wyróżnieniem w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej dra hab. Dariusza Kacy, aneks w Pracowni Rysunku dra hab. Sławomira Ćwieka. W 2012 roku ukończyła studia II stopnia na kierunku Grafika w specjalności Grafika artystyczna. Dyplom w Pracowni sitodruku i graficznych technik łączonych prowadzonej przez dr hab. Sławomira Ćwieka oraz w Pracowni malarstwa pod przewodnictwem prof. Andrzeja M. Bartczaka. Mieszka i pracuje w Łodzi. Twórczość w zakresie grafiki artystycznej i projektowej, malarstwa, rysunku, rzeźby oraz fotografii.

Artystka jest laureatką nagrody Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi w XXIX Konkursie im. Wł. Strzemińskiego – Sztuki Piękne. Wystawa Crux jest pierwszą indywidualną prezentacją dokonań autorki w różnych dyscyplinach artystycznych: grafice artystycznej, rysunku, fotografii.

Natalia Kalisz, „Allium cepa – opowieść o kobiecie. Sacrum”, 2010, technika mieszana, papier, 112 x 39,5 cm, fot. N. Kalisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Natalia Kalisz, „Allium cepa – opowieść o kobiecie. Sacrum”, 2010, technika mieszana, papier, 112 x 39,5 cm, fot. N. Kalisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Postaci, które zasiedlają jej obrazy pomimo dużej ekspresji twarzy i gestów są unieruchomione przez klatkę obserwowanego je obiektywu i ciasny kadr, nie zawierający żadnych punktów odniesienia. Ubezwłasnowolnione, zredukowane do bycia obiektami, sami ze swoim zwątpieniem, cierpieniem, obsesyjnie wyrażaną samotnością. Wiele z tych portretów modeli posiada pewną ilość wariantów. Sekwencje zatrzymujące w zwolnionym tempie ich przerażenie, wiszą w pustce. Nic na obrazie nie wyjaśnia przyczyny tych ekspresyjnie przedstawionych stanów psychicznych.

Przemyślnie zbudowana konstrukcja, prosta i klarowna, zawieszająca owe figury w białej lub czarnej pustce nie daje szans na uwolnienie ich od złowrogiego świata. Apokaliptyczne gesty ciała, melancholijny wyraz twarzy naprowadzają nas na myślenie o dawnym malarstwie. Artystka czerpie z ekspresji późnogotyckich ołtarzy (zwłaszcza scen pasji), jak i XVII-wiecznego klasycyzmu czy XIX-wiecznego malarstwa symbolicznego. Widać to w jej surowej estetyce prac, ekspresji twarzy, biało-czarnym mrocznym kolorycie tworzonych przez nią rysunków, grafik i fotografii. Matematyczna precyzja i logika tych gestów wywołuje odczucie samotności. Brak ucieczki przed domniemanym cierpieniem, katastrofą, końcem świata buduje melancholijny nastrój i nieuchronne wrażenie końca wszelkich systemów wartości.

Jolanta Ciesielska, fragment tekstu Między cieniem śmierci a światłem życia. Kilka uwag na marginesie twórczości Natalii Kalisz do folderu wystawy w Galerii Re:Medium

Natalia Kalisz. Crux – grafika
Wystawa w ramach 13. Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi
Wernisaż: 26 marca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 20 kwietnia 2013 roku
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Re:Medium
ul. Piotrkowska 113
Łódź

Dodaj komentarz