• 2013-03-21

Dotknij Teatru – trzy spektakle Polskiego Teatru Tańca

24 marca o godz. 17.00 zespół Polskiego Teatru Tańca zaprezentuje w Poznaniu trzy spektakle w ramach projektu Dotknij Teatru, przygotowanego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

spektakl „Public space” w ramach akcji Dotknij Teatru w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu (źródło: materiały prasowe organizatora)

spektakl „Public space” w ramach akcji Dotknij Teatru w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Będą to tytuły: Public Space (chor. Karol Miękina), Ukradkiem (chor. Tomasz Pomersbach i Katarzyna Rzetelska) oraz Maathai (chor. Niels Claes). Spektakle miały swoją premierę na VI Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca.

Public space

  • Idea i choreografia: Karol Miękina
  • Tańczą i współtworzą: Urszula Bernat-Jałocha/Paulina Jaksim, Artur Bieńkowski, Kornelia Lech, Jacek Niepsujewicz, Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska
  • Udźwiękowienie: Joanna Waluszko
  • Muzyka: Various Production, Emika, Orbital, Massive Attack, Efterklang, Burial

Człowiek jako ostrze strzały ewolucji znajduje w fenomenie miasta najbardziej adekwatną formę swojej egzystencji w rozwijającym się i zmieniającym świecie; na długo wiąże z miastem (i tylko z nim) ideę postępu, rozkwitu, dobrobytu, szansy jako takiej, choć ciążąca nad nim klątwa i tragiczność, szczególnie jego amoralność i zepsucie, otchłanie otwierające się w nim i kary niebieskie oczekujące go w koncepcjach eschatologicznych, prawie zawsze są zakorzenione w samej wewnętrznej istocie miasta, w jego strukturze. I im większe, bogatsze i sławniejsze jest miasto, tym straszniejszy jest jego los w urbanistycznych objawieniach od czasów starożytnych po naszą współczesność.

Vilnius. Wilno. Wilna: miasta i mit, Władimir Toporow

Ukradkiem

  • Reżyseria, choreografia i wykonanie: Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska
  • Muzyka: Nouvelle Vague
  • Kostiumy: Roksana Rzetelska

Kobieta i mężczyzna uwikłani w pokrętną ekonomię pożądania, które zawsze pojawia się niespodziewanie i nie daje się opanować. Poczuciu spełnienia towarzyszy strach i niepewność, rozkosz niesie w sobie ból. Obmyślane wcześniej role niepostrzeżenie wymykają się spod kontroli i stają się płynne. Kusiciel staje się ofiarą, zdobywca prześladowanym, a stale łaknące ciała demaskują groteskowe oblicze człowieka.

Ludzie i owady, inne zwierzęta zresztą też, zdają się zmierzać do jakiegoś celu, ich ruchy są szybkie i celowe (…).

Mapa i terytorium, M. Houellebecq

Maathai

  • Choreografia: Niels Claes
  • Kostiumy: Africa Fashion (www.africafashion.nl) oraz Barbara Niedrich
  • Muzyka: Moby, Edit, Plaster
  • Tańczą: Niels Claes, Agnieszka Fertała, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska,  Josefine Patzelt

Tytuł spektaklu pochodzi od nazwiska Wangari Maathai – pierwszej Afrykanki, która została nagrodzona Pokojową Nagrodą Nobla. Była ona założycielką Ruchu Zielonego Pasa, którego głównym zadaniem jest walka o prawa kobiet.

Choreograf o swojej pracy mówi: Wyobraź sobie, że jesteś uwięziony w ciele, które nie pozostawia ci wolności dokonywania własnych wyborów. Jak byś się czuł? Co byś myślał?…

Dotknij Teatru, Polski Teatr Tańca w Poznaniu,
24 marca 2013 roku

Dodaj komentarz