Dźwiękowiska – Miary Dźwiękowe w Łaźni

18 marca w Gdańsku rozpoczną się warsztaty pt. Miary dźwiękowe prowadzone przez Zorkę Wollny i Annę Szwajgier (z gościnnym udziałem dr inż. arch. Justyny Boruckiej), organizatorem projektu jest CSW Łaźnia. Wydarzenie odbędzie się w ramach Dźwiękowiska mającemu na celu wspieranie kreatywności muzycznej poprzez eksperymentowanie z różnymi formami aktywności twórczej powiązanej ze zmysłem słuchu, a także zwrócenie uwagi na krajobraz akustyczny.

Zorka Wollny i Anna Szwajgier, „Koncert na wysokie obcasy”, Norwich 2010, fot. Adam T. Burton (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zorka Wollny i Anna Szwajgier, „Koncert na wysokie obcasy”, Norwich 2010, fot. Adam T. Burton (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zorka Wollny oraz Anna Szwajgier poprowadzą warsztaty na Politechnice Gdańskiej, podczas których uczestnicy będą współpracować z artystkami przy tworzeniu utworu muzyczno-tanecznego wykorzystującego naturalne dźwięki miejsca, głosy ludzkie oraz sprzęty znalezione w samym budynku Politechniki. Zwieńczeniem warsztatów będzie koncert uczestników otwarty dla publiczności.

Zorka Wollny i Anna Szwajgier o warsztatach:

Wszystkie nasze projekty powstają przy współpracy z grupą ochotników podczas wielu dni prób, wszystkie komponowane są wobec specyficznej architektury i warunków akustycznych. Wydarzenia są jednorazowe i rozgrywane na żywo, bez udziału elektroniki, za to z użyciem specyficznych instrumentów. Najważniejszy w tych działaniach jest proces, a kompozycja pozostaje otwarta. (…)

Powstające kompozycje są czysto akustyczne – nie używamy sprzętu elektronicznego ani wzmacniającego. W naszej praktyce wykorzystujemy dźwięki pochodzące ze środowiska codziennego życia – wydobywane przez ciała i obiekty w przestrzeni – te niewymuszone/niezamierzone, zaczerpnięte z mniej lub bardziej zwyczajnych czynności, takich jak chodzenie, rozmowa, śmiech, śpiew. To co nas najbardziej interesuje to moment kiedy tego rodzaju dźwięki zmieniają charakter – z oczywistych i pojedynczych na część składową abstrakcyjnych kompozycji muzycznych.

Architektura i kontekst miejsca mają podstawowe znaczenie. Każdy utwór powstaje z inspiracji i w odniesieniu do konkretnej przestrzeni. Dlatego pracę zawsze rozpoczynamy od wizji lokalnej, zaznajomienia się z przestrzenią, zbadania kontekstów, zbierania informacji o specyfice architektury i środowiska w którym realizowany będzie projekt. Następnie, już z pomocą ochotników, sprawdzamy swoje pierwsze założenia i pomysły dźwiękowe. Jednak ostateczne decyzje zapadają zawsze podczas prób, w procesie pracy, a utwory do końca pozostają otwarte na improwizację uczestników i działanie przypadku.

„Songs of the Sublime”, projekt dla Turner Contemporary Margate, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Songs of the Sublime”, projekt dla Turner Contemporary Margate, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zorka Wollny to artystka sztuk wizualnych, wykorzystująca w swoich działaniach dźwięk. W swoim dorobku ma filmy, cykl performance’ów choreograficznych oraz koncertów (we współpracy z Anną Szwajgier). Współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami artystycznymi zajmującymi się sztuką współczesną. W 2007 roku reprezentowała Polskę na wystawie twórców europejskich w Brukseli. W 2009 roku została nominowana do nagrody Fundacji Deutsche Banku dla najlepszego młodego artysty, a w 2010 roku magazyn sztuki Arteon przyznał jej tytuł Artystki Roku. Jej realizacje były prezentowane w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, na Węgrzech i w Kanadzie. Oprócz uczestnictwa w wystawach brała udział w wydarzeniach muzycznych (np. Festiwal Audio Art w Krakowie) i teatralnych (Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu).

Anna Szwajgier ukończyła studia teorii muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Doświadczenia zbierała podczas zajęć z zakresu kompozycji komputerowej w Studio Muzyki Elektroakustycznej (pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego) i tworzenia form multimedialnych w Pracowni Intermedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest autorką muzyki do form filmowych m.in. Żółtodzióbstwo(2002), Kotlet (2005), jak również instalacji dźwiękowej Choroba morska (2002). Z Zorką Wollny współpracuje od 2004 roku, między innymi przy projektach Koncert na Wysokie Obcasy (2004), Concert for Landesmuseum (2005), Music from the White Cube (2010), Słopiewnie (2010), Przesilenie letnie (2010), Songs of the Sublime (2011).

Dźwiękowiska to cykl warsztatów, koncertów oraz wykładów poświęconych muzyce eksperymentalnej oraz sztuce, której głównym medium jest dźwięk. Prowadzą je zaproszeni artyści i teoretycy. Kuratorem projektu jest muzyk, performer i artysta dźwiękowy Krzysztof Topolski Arszyn. Warsztaty odbywają się w ramach projektu Art&Science Meeting prowadzonego przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku.

Zorka Wollny, Anna Szwajgier, Miary Dźwiękowe
18 – 22 marca 2013 roku
Wydział Architektury PG, Gmach Główny, sala 503: 18, 19 marca 2013 roku, godz. 18.00 – 20.00
Gmach Główny PG, Dziedziniec Fahrenheita: 20, 21 marca 2013 roku, godz. 18.00 – 21.00  godz. 18:00 – 21:00
Koncert z udziałem uczestników odbędzie się 22 marca 2013 roku o godzinie 20.00
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
ul. Jaskółcza 1
Gdańsk

Dodaj komentarz