Kreatywne szaleństwo – Tego wczoraj nie było

Od 16 lutego w Galerii Raster w Warszawie można oglądać wystawę pt. Tego wczoraj nie było. Autorami prac są: Michał Diament, Sławomir Elsner, Igor Krenz, Navid Nuur.

Formy dekoracyjne z barwionego szkła sodowego 'Soczewka' projektu Michała Diamenta, 1973, fotografia czarno-biała, 18 x 24 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Formy dekoracyjne z barwionego szkła sodowego 'Soczewka' projektu Michała Diamenta, 1973, fotografia czarno-biała, 18 x 24 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Złożenie uporządkowanego >>kosmosu<< z chaosu rzeczywistości okazuje się dla samotnej jednostki zadaniem niewykonalnym lub wiodącym wprost w szaleństwo pisał Jan Błoński o Kosmosie ostatniej powieści Witolda Gombrowicza. Zapożyczone z niej proste zdanie Tego wczoraj nie było służy nam za tytuł wystawy, która podejmuje podobny wysiłek, ale rozłożony na barki czterech artystów. Bohaterowie Gombrowicza w scenerii przedwojennego zakopiańskiego letniska próbują odczytywać sens pozornie abstrakcyjnych znaków – plam i rys na suficie, zawieszonego na nitce patyka.

Prace, które są pokazane na wystawie Tego wczoraj nie było, oscylują między dokumentalnym zapisem a fantastyczną kreacją, łączy je zaś pokusa uwolnienia formy z wszelkich utylitarnych skojarzeń. To retrospekcja, introspekcja i projekcja przyszłości zarazem, pomieszanie różnych czasów, narracji i tradycji artystycznych – filmu eksperymentalnego, sztuki dekoracyjnej, działań postkonceptualnych, malarstwa abstrakcyjnego – poszukujących spełnienia w odrealnieniu, twórczym dystansie wobec dojmującej fizyki dnia codziennego.

Michał Diament (1935-1977) był wrocławskim fotografem i projektantem unikatowego szkła artystycznego. Ta szczególna dyscyplina twórcza rozwijała się z powodzeniem w latach 60. i 70. XX wieku pod egidą państwowych szkół artystycznych i instytucji wystawienniczych. Diament, po dyplomie obronionym w 1967 roku w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, pracował w tamtejszym Międzywydziałowym Zakładzie Fotografii. Oprócz autorskich eksperymentów fotograficznych zajmował się również dokumentowaniem bieżącego życia artystycznego, m.in. słynnego, konceptualnego sympozjum Wrocław ’70, a przede wszystkim twórczości z zakresu szkła artystycznego.

Kilkadziesiąt fotografii Diamenta, w tym również przedstawiających jego własne projekty, złożyło się na album Szkło wrocławskie opublikowany w 1970 roku. Barwne fotografie, którymi zajmował się pod koniec życia były publikowane m.in. w najważniejszych branżowych magazynach Fotografii i Projekcie. Działając na styku dwóch dyscyplin, Diament wykreował zjawiskowe uniwersum paraużytkowych form. Część z jego szklanych obiektów powstała specjalnie z myślą o fotografii. Starannie aranżowane i oświetlane, abstrakcyjne, dekoracyjne formy przetłumaczone na język nowoczesnej fotografii zyskują dodatkowo odrealnioną, graficzną jakość.

Monumentalna, naścienna kompozycja Sławomira Elsnera (ur. 1976), mieszkającego w Berlinie rysownika i malarza, została przygotowana specjalnie do przestrzeni galerii Raster i wystawy Tego wczoraj nie było. Inspiracją do tej nowej serii wielkoformatowych realizacji Elsnera był jeden z jego wcześniejszych cykli malarskich. W kształtach odpadających płatów farby i kruszejącego tynku malarz odkrywał motywy z popularnych baśni i sceny z historii najnowszej. Punktem wyjścia do obecnej realizacji jest jeden z obrazów Pieta Mondriana Martwa Natura z dzbankiem II (1912). To wczesne, na poły abstrakcyjne studium, w wersji Elsnera wydaje się chwilową, przypadkową zwidą. Artysta poddaje tu badaniu podstawową emocję towarzyszącą poznaniu wzrokowemu pokusę narracyjnego czytania abstrakcji i jej refiguracji.

Navid Nuur (ur. 1976) jest z pochodzenia Irańczykiem, mieszka i pracuje w Hadze. Jego prace przybierają formy obiektów, instalacji, filmów czy akcji, dla których inspiracją są czynności, materiały i przedmioty codziennego użytku. Zrealizowana w Rastrze praca jest prostą, ale ujawniającą zaskakujacy potencjał wizualizacją metabolizmu galerii. Na ekran, sklejony z pudełek po pizzy zamówionej i zjedzonej przez pracowników, projektowane są slajdy skomponowane przez artystę z zebranych w galerii śmieci. Rutyna codziennej pracy prywatnej instytucji sztuki przemienia się tu w mikrokosmos abstrakcyjnych form i wzajemnych ich relacji.

Igor Krenz (ur. 1959) jest artystą znanym z krótkich, błyskotliwych filmów testujących wytrzymałość konwencji sztuki wideo. Najnowszy film Rerun jest na tym tle wyjątkowy. To wyświetlana w pętli, 20minutowa etiuda zrealizowana w zaawansowanej technologii cyfrowej, nawiązująca do poetyki XX-wiecznych filmów eksperymentalnych. Kolejne sekwencje dynamicznych, abstrakcyjnych obrazów tworzą oniryczną całość ze specjalnie skomponowaną muzyką Roberta Piotrowicza.

Tego wczoraj nie było
Michał Diament, Sławomir Elsner, Igor Krenz, Navid Nuur
Wernisaż: 16 lutego 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 6 kwietnia 2013 roku
Galeria Raster
ul. Wspólna 63
Warszawa

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR