• 2013-02-13

Nowe EKRANy niebawem w sprzedaży

15 lutego ukaże się najnowszy numer czasopisma EKRANy. Nowy numer otwiera cykl tekstów o ekranowych postapokalipsach, w którym Piotr Mirski opisuje filmy z okresu zimnej wojny, dla których głównym punktem odniesienia było zagrożenie nuklearne.

„EKRANy. Filmowa Postapokalipsa” - okładka czasopisma (źródło: materiały prasowe)

„EKRANy. Filmowa Postapokalipsa” - okładka czasopisma (źródło: materiały prasowe)

W kinie świat kończył się już setki razy i będzie się kończył jeszcze niejeden raz. Film zakochał się bowiem w apokalipsach, wielbi akty zniszczenia i destrukcji wypełnione widowiskowymi efektami specjalnymi. Kolejne artykuły cyklu przywołują między innymi obrazy postapokaliptycznych scenerii – świata pokrytego pustynią, lodem lub zatopionego w zgliszczach po III Wojnie Światowej, oraz monstrów wyrosłych z nuklearnych kataklizmów, na czele ze słynną Godzillą. Koniec świata jest także źródłem ironicznych komentarzy filmowców, o czym przypomina Piotr Czerkawski, pisząc o filmach Álexa de la Iglesii i braci Coen.

W najnowszym numerze EKRANów dużo miejsca twórcy poświęcają także polityce. Oprócz dwugłosu o głośnym Wrogu numer jeden Kathryn Bigelow, autorzy zachęcają również do lektury tekstu Marcina Adamczaka o przyczynach nieobecności tematyki politycznej w polskim kinie fabularnym i artykułu Pawła Sitkiewicza o socrealizmie w animacji PRL-u.

Ponadto w numerze: w rocznicę śmierci sylwetka Theo Angelopoulosa oraz towarzyszący jej esej o niedokończonej trylogii greckiego reżysera; portret Anga Lee, autora Życia Pi; artykuł podsumowujący aktorski dorobek Wernera Herzoga; esej o Ojcu chrzestnym w 40 rocznicę jego premiery; a w cyklu o niezrealizowanych filmach – Podróż G. Mastorny Federico Felliniego. Poza tym sylwetka Keiry Knightley, wywiady z reżyserami Naomi Kawase, Denisem Villeneuve’em i twórcą mappingu Kubą Garścią oraz esej o motywie snu w teorii filmu pióra Alicji Helman.

Pełny spis treści:

Temat numeru:

  • Wszyscy jeźdźcy Apokalipsy (Piotr Mirski)
  • Mikroapokalipsa (Ludwika Mastalerz)
  • Krajobraz po deszczu – Scenerie postapokaliptyczne w kinie popularnym (Maciej Stasiowski)
  • W ostatnim odcinku (Bartosz Staszczyszyn)
  • Wesołe apokalipsy (Piotr Czerkawski)
  • Postapokalipsa w sosie bolognese (Dawid Głownia)
  • Zagłada o 50 stopach wzrostu (Piotr Sarota)
  • Przeżyć katastrofę – Postapokalipsa w grach wideo (Ewa Drab)

Odkrycia:

  • Top Ten 2012
  • Żyła sobie baba (Ludwika Mastalerz)
  • Hanezu (Naomi Kawase)
  • Moja mała księżniczka (Amelia Wichowicz)
  • Wielka powódź (Paulina Haratyk)
  • Mebelki (Urszula Wolak)
  • Babeldom (Maciej Stasiowski)
  •  Czarny koń (Michał Lesiak)

Film numeru:

  • Dwugłos: Wróg numer jeden (Patrycja Włodek, Michał Lesiak)
  • Oscary 2013

Portrety filmowców:

  • Opresyjne kino Anga Lee (Bartłomiej Nowak)
  • Theo Angelopoulos – Nekrolog z ulicy Pireusa (Jerzy Płażewski)
  • Theo Angelopoulos – Niedokończona trylogia (Rafał Syska)
  • Zjawisko Werner Herzog (Maciej Pepliński)

Konteksty:

  • Wojna światów nieprzedstawionych (Marcin Adamczak)
  • Literacki Nobel 2012 – Mo Yan i *Czerwone sorgo* (Alicja Helman)

Historia kina:

  • Cztery dekady Ojca chrzestnego (Michał Lesiak)
  • Norodom Sihanouk – Szaleństwo władzy i kinofilii (Magdalena Bartczak)
  • Świat, ciało i szatan (Patrycja Włodek)

Felietony:

  • Tadeusz Lubelski
  • Agata Bielik-Robson

Wywiady:

  • Moja piękna pustka – rozmowa z Naomi Kawase (Urszula Lipińska)
  • Nie lubię przypadków! – rozmowa z Denisem Villeneuve (Piotr Czerkawski)

Teoria kina:

  • Metafora snu w teorii filmu (Alicja Helman)

Niefabularne formy filmowe:

  • Animacja-agitacja – Polski film rysunkowy w okresie socrealizmu (Paweł Sitkiewicz)

Media:

  • Świat 3D plus – rozmowa z Kubą Garścią (Agnieszka Staszczak)

Cykle:

  • Gdyby baśnie nie miały happy endu? (Grażyna Stachówna)
  • Zaświaty Felliniego, czyli Podróż G. Mastorny (Anita Bielańska)
  • Keira Knightley – Z przeszłością jej do twarzy (Ewa Szponar)

Książki:

  • Rick Altman, Gatunki filmowe (Przemysław Dudziński)
  • Seweryn Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego (Łucja Demby)
  • Andrzej Gwóźdź, Obok kanonu – tropami kina niemieckiego (Patrycja Włodek)

Czasopisma:

  • Film Comment, Cahiers du Cinéma

Nowy numer czasopisma EKRANy
Wydawca: Stowarzyszenie Przyjaciół Czasopisma o Tematyce Audiowizualnej EKRANy

Dodaj komentarz