• 2013-02-06

Czarownice z Salem w Gdańsku

W Teatrze Wybrzeże w Gdańsku trwają próby do spektaklu Czarownice z Salem Arthura Millera. Spektakl reżyseruje Adam Nalepa, za dramaturgię odpowiedzialny jest Jakub Roszkowski. Premiera sztuki planowana jest na kwiecień 2013 roku na Dużej Scenie.

„Czarownice z Salem”, reż. Adam Nalepa - plakat autorstwa Franciszka Starowieyskiego (źródło: materiały prasowe)

„Czarownice z Salem”, reż. Adam Nalepa - plakat autorstwa Franciszka Starowieyskiego (źródło: materiały prasowe)

Czarownice z Salem Arthura Millera, to jeden z najważniejszych dramatów amerykańskich XX wieku. Procesy i egzekucje rzekomych czarownic, które odbyły się 1692 roku w miasteczku Salem w USA, są pretekstem do dyskusji o współczesnym świecie: świecie rozpiętym pomiędzy religią a polityką, w świecie, w którym trzeba walczyć z zalewem cynizmu, zawiści i bezwzględności. To alegoryczna, ale i bardzo brutalna opowieść o tym, jak pozornie błahe wydarzenie uruchamia spiralę zdarzeń, w której wszystkie ciosy są dozwolone, która niszczy wszystko i wszystkich oraz od której nie ma już odwrotu. A wszystko zaczyna się od grupki niewinnych dziewcząt, które idą tańczyć nocą w lesie…

Arthur Miller (ur. 1915 zm. 2005) – dramaturg i prozaik amerykański. Uznawany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych twórców amerykańskich XX wieku. Zdobywca nagrody Pulitzera. Urodzony na Manhattanie w polsko-żydowskiej rodzinie imigrantów. Ukończył Abraham Lincoln High School w Nowym Yorku i anglistykę na University of Michigan. Światowy rozgłos i pozycję jednej z czołowych postaci we współczesnej literaturze zawdzięcza dwóm, klasycznym już sztukom: Śmierć komiwojażera i Czarownice z Salem. Nie mniejszą popularnością cieszyły się (również w Polsce) jego sztuki Wszyscy moim synowie, Po upadku, Widok z mostu i Cena. W Teatrze Wybrzeże w 1995 roku odbyła się premiera jego dwóch jednoaktówek: Coś w rodzaju miłości i Elegia dla jednej pani. W swoich sztukach Miller opisywał niestabilną sytuację społeczną przeciętnego człowieka, zwracał uwagę na wszechobecną korupcję i wyzysk. Opisywał kompromitację amerykańskiego snu.

Adam Nalepa – reżyser. Pochodzi z Chorzowa, ale prawie całe życie spędził w Niemczech. W Darmstadt ukończył studia w klasie fortepianu, we Frankfurcie studiował medycynę. Jest absolwentem Teatrologii, Filmografii i Historii Starożytnej Uniwersytetu Ruhry w Bochum. Podczas studiów pracował jako felietonista i krytyk teatralny, w latach 2002-2005 piastował etat asystenta reżysera w Düsseldorfer Schauspielhaus, gdzie debiutował także jako reżyser własną adaptacją Komedianta Thomasa Bernharda. W 2007 roku otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery Blaszanego bębenka z okazji obchodów 80-tych urodzin Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, za którą otrzymał m. in. Honorową Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk i która została także zaproszona na Warszawskie Spotkania Teatralne. W 2009 roku ponownie pracował w Gdańsku, tym razem przy głośnej polskiej prapremierze Kamienia Mariusa von Mayenburga, rok później wyreżyserował w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę Sex Machine  Tomasza Mana, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego Zielony mężczyzna. W roku 2011 powrócił na deski Teatru Wybrzeże z realizacją Nie-boskiej komedii Krasińskiego (Honorowa Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagroda Miasta Gdańska dla najlepszego przedstawienia roku), a kilka miesięcy temu wyreżyserował w Krakowskim Starym Teatrze Chłopców Stanisława Grochowiaka.

Jakub Roszkowski (ur. 1984) – dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst Morze otwarte; od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: Słodkiego ptaka młodości Tennessee Williamsa i Zmierzch bogów Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Blaszany bębenek wg Güntera Grassa, Kamień Mariusa von Mayenburga oraz Nie-boską komedię Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski. Reżyser spektaklu Stalker na podstawie Pikniku na skraju drogi braci Strugackich w Teatrze Wybrzeże.

W spektaklu występują: Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Monika Chomicka-Szymaniak, Katarzyna Dałek, Sylwia Góra-Weber, Katarzyna Kaźmierczak, Katarzyna Z. Michalska, Mirosław Baka, Piotr Domalewski, Krzysztof Matuszewski, Robert Ninkiewicz, Cezary Rybiński, Maciej Szemiel, Jarosław Tyrański oraz Anna Kaszuba i Zofia Nather (gościnnie).

Czarownice z Salem, reż. Adam Nalepa
Premiera: kwiecień 2013 roku
Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Dodaj komentarz