• 2013-01-15

MUS architects, Muzeum Wertykalne w Tokio

Katowicka pracownia MUS architects jest autorem koncepcji Muzeum Mody w Tokio, wyróżnionej w ubiegłorocznej edycji World Architecture Award – 20+10+X World Architecture Community Awards.

Muzeum Mody w Tokio, proj. MUS architects (źródło: materiały prasowe)

Muzeum Mody w Tokio, proj. MUS architects (źródło: materiały prasowe)

Tkanka działki potraktowana została jako elastyczna tkanina, którą naciągając i wyciągając do góry, a następnie skręcając, można uformować założony i wynikający z analiz projektowo-programowych kształt.

Funkcja muzeum powszechnie kojarzona jest z horyzontalnymi budynkami o szerokim poziomym układzie programowo-przestrzennym. Są to obiekty będące opakowaniami ekspozycji, miejscami indywidualnej kontemplacji, ale także płaszczyznami spotkań, wciągającymi społeczeństwo w swój świat.

  • Jak na niewielkiej działce w zurbanizowanej gęstej tkance miejskiej wytworzyć plac wciągający ludzi do wnętrza?
  • Jak wytworzyć przestrzeń publiczną będącą forum spotkań?
  • Jakie są wertykalne powiązania warstwowego ustroju horyzontalnych poziomów?

Ze względu na małe wymiary działki zlokalizowanej w intensywnie zurbanizowanej tkance miejskiej Tokio, szeroki program muzeum mody został rozłożony wertykalnie na 22 poziomy (19 powyżej poziomu terenu). Uzyskano funkcjonalny stos warstw – kwadratów programowych.

W parterze zorganizowano plac na stokach wytworzonych z płaszczyzn, które niczym elastyczny materiał wyciągnięte są z narożników działki. Łączą się one w głębi terenu i poprzez skręcenie przechodzą w górę do narożników podniesionych kondygnacji.

Uniesiony ponad poziom miasta stos kwadratów programowych poddano dalszej obróbce, wstępnie przesuwając je względem siebie, zgodnie z ruchem obrotowym w ramach wytyczonych przez granicę działki opracowania.

Poszczególnym poziomom stosu przypisano konkretne (funkcje) zadania, w kolejności założonego i przetransformowanego programu funkcjonalnego oraz schematów wzajemnych przestrzennych i logicznych relacji.

Stos pudełek poprzecinano prostymi poziomymi tworząc pasy przeszkleń oplatające budynek, zapewniając widok 360 stopni.

Największą część muzeum – układ stały galerii, poświęcony konkretnym okresom historycznym, odwrócono tak, aby pierwszy etap zwiedzania – galeria związana z najdawniejszym okresem historii objętej programem (lata 20), znalazła się na szczycie stosu. Niżej następne poziomy poświęcone kolejnym okresom zgodnie z kontinuum czasowym.

Struktura budynku w całości, począwszy od placu wejściowego po szczyt wieży została opleciona homogeniczną skórą nawiązującą do materiału bazowego każdego kreatora mody i stanowiącego podstawę każdej kolekcji, czyli tkaniny tekstylnej oraz jej tworzywa – nici, włókien.

Główny rdzeń komunikacji pionowej stanowi trzon konstrukcyjny, na którym wsparto stropy. Rozwiązanie to uwalnia elewację od elementów konstrukcji dając możliwość zastosowania czystego bezramowego szkła fasadowego.

Pasy ścian zewnętrznych w kolorze białym, oplecione zostały układem kabli – tkaniną. Strukturę tkaniny, tworzą białe kable z tworzywa sztucznego, uzupełnione lekkim stelażem z rurek karbonowych. Na poziomie placu przekształcają się one w stopnie – siedziska.

Wnętrza jednolite materiałowo i kolorystycznie. Utrzymane w bieli, stanowią naturalne tło dla ekspozycji. Zastosowano posadzki z białego betonu impregnowanego żywicą.

Muzeum Mody w Tokio
Projekt koncepcyjny: MUS architects (Adam Zwierzyński, Anna Porębska)

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR