Nowy numer Fragile

Ukazał się nowy numer kwartalinika Fragile, tym razem poświęcony zagadnieniu starości.

„Fragile", okładka (źródło: materiał prasowy)

„Fragile", okładka (źródło: materiał prasowy)

Anna Gregorczyk pisze:

Starszy człowiek, często schorowany, potrzebujący opieki, za ostatnie grosze kupujący prezent dla wnuka – ten dość wyświechtany stereotyp ustępuje już innym obrazkom: kijkom nordic walking, kursom komputerowym dla seniorów, aktywnym wczasom. Trwający obecnie Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej ma zwiększyć szansę seniorów na samodzielność, godną starość, walczyć z ageizmem – w starzejących się społeczeństwach są to działania konieczne, zwłaszcza gdy chcemy kształtować odpowiedzialność młodszych pokoleń. Trzeba jednak podkreślić, że wizerunek ludzi starszych zmienia się w dużej mierze dzięki nim samym.

Ale czy rzeczywiście starość jest/​bywa atrakcyjna? Biorąc pod uwagę swoistą mądrość, która jest dostępna wraz z wiekiem, można mówić o starości jako o szansie rozwojowej. Można podkreślać, że seniorzy po specjalnych treningach sprawności intelektualnych osiągają wyniki zbliżone lub wyższe w stosunku do osób młodych. Twórcy nieraz sięgają też po metodę subwersywnego przedefiniowania starości, aby ukazać ją w innym świetle. Czy nie jest to jednak syzyfowa praca? Ile trzeba jeszcze powiedzieć i pokazać, żeby wyzwolić starość? Jak to zrobić, nie przekreślając jej? Czy nie symptomatyczne jest uciekanie starości w młodość? Ale czy to nie przypadkiem Tuwimowski taniec dwóch Michałów?

W numerze:

List od Redakcji

  • Kiedy zaczyna się starość – Piotr Szukalski
  • Druga młodość starości – Beniamin Bukowski

Literatura

  • Starość nasza powszednia. O przymiotach starości w polskiej prozie najnowszej – Anna Figa
  • Śpij, moja Julio spokojnie; i ty, stary Wertherze. Jerzego Nasierowskiego subwersje mitów – Piotr Sobolczyk
  • Gombrowicz dzieckiem czy starcem podszyty? Pomiędzy niedojrzałością a dojrzałością – Natalia Mrozkowiak-​Nastrożna
  • Dzieci skruszonej starości a (pop)kulturowa rzeczywistość. Wizja starości w listach do Drogiej pani Schubert Ewy Lipskiej – Barbara Englender
  • Konieczne serio człowieka niemłodego. Nim zapadnie noc Michaela Cunninghama – Wit Pietrzak
  • Poetyckość obrazów i obrazowość poezji Joanny Bąk – Michał Bryda

Sztuka

  • Zmarszczki miasta – Patrycja Cembrzyńska
  • Niczyje historie – Marta Lisok
  • Rytualne mikronarracje fotograficzne. Miejsce fotografii w rytuałach rodzinnych – Anna Szołtysek-​Grzesikiewicz
  • Stara, zła i obrzydliwa. O toposie vetuli – Agata Stronciwilk
  • Artvertising – Wojciech Panasiuk

Muzyka

  • Znikanie. (Po)głosy starości – Dariusz Brzostek
  • Formy – naturalna multimedialność (10). W oczekiwaniu na ostateczną pauzę – Michał Górczyński
  • Wizja świata i sztuki Johna Cage’a. Spojrzenie na Overpopulation and Art w stulecie urodzin artysty – Bogusław Tondera
  • The End? Unsoud 2012 – Piotr Tkacz

Teatr

  • Z(re)miksować starych mistrzów – Karolina Wycisk
  • Menopauzowy blues: gender, wiek i starzenie się w performansie Peggy Shaw Menopausal Gentleman – Grzegorz Stępniak
  • Starość – radość! Starość jako przestrzeń radykalnego otwarcia na przykładzie kabaretu Kiki & Herb – Agnieszka Marek

Film

  • Oblicza starej damy – Piotr Czerkawski
  • Mów mi Mistrzu, czyli starość użytkowa – Ludwika Mastalerz
  • Czy kino boi się starych lesbijek? O uniwersalności podwójnego wykluczenia – Magdalena Urbańska
  • Ostatni kowboj – Miłosz Stelmach

Antropologia

  • Śpiewające wdowy – Przemysław Piekarski
  • Partia szachów z białym zającem w tle – Maria Magdalena Grzesiak

Fragile. Starość
nr 4 (18) 2012

Dodaj komentarz