Od 18 stycznia w International Center of Photography w Nowym Jorku będzie można oglądać retrospektywę fotografii Davida Seymoura Chima, pt. We Went Back: Photographs From Europe 1933-1956 by Chim.

Chim, „Kobieta z dzieckiem przy piersi na wiecu w sprawie reform rolnej, Badajoz, Extremadura, Hiszpania, kwiecień-maj 1936”, © Chim (David Seymour)/ Magnum Photos, dzięki uprzejmości International Center of Photography

Chim, „Kobieta z dzieckiem przy piersi na wiecu w sprawie reform rolnej, Badajoz, Extremadura, Hiszpania, kwiecień-maj 1936”, © Chim (David Seymour)/ Magnum Photos, dzięki uprzejmości International Center of Photography

Prezentacja ta obejmuje obszerny wybór prac Chima – ponad 150 fotografii, głównie czarno-białych oraz nigdy wcześniej nie wystawianych kolorowych zdjęć, wśród których znajdą się także niektóre odbitki z nowo odkrytych negatywów. Na wystawie znajdą się również pamiątki osobiste, pochodzące ze zbiorów ICP i rodziny artysty. Retrospektywa, zorganizowana przez kuratorkę ICP Cynthię Young, śledzi rozwój kariery Chima w kontekście fotografii lat 1930-1950 i polityki europejskiej.

Długo oczekiwana wystawa We Went Back: Photographs from Europe 1933-1956 jest próbą rewaluacji kariery Chima. Powstała w znacznej mierze dzięki odnalezieniu zagubionej od czasu II wojny światowej Meksykańskiej Walizki (The Mexican Suitcase), w której zachowały się kolekcje niepublikowanych negatywów Chima, Capa i Taro. Towarzyszący retrospektywie katalog, opublikowany przez DelMonico Books/Prestel we współpracy z ICP, zawiera ponad 150 reprodukcji, ilustrowaną historię publikacji artysty i eseje Rogera Cohena, felietonisty The New York Times, Carole Naggar, autorki monografii pod tytułem David Seymour, i kuratorki wystawy Cynthii Young.

Dawid Szymin, znany jako Chim (pol. Szym), urodził się w Warszawie w 1911 roku, w rodzinie wydawców literatury hebrajskiej. W ramach przygotowań do kariery drukarza studiował w Lipsku i na Sorbonie w Paryżu, gdzie przyjechał w 1932 roku. Aby zarobić na utrzymanie, zaczął fotografować pożyczonym od kolegi aparatem. Wkrótce jego zdjęcia, dokumentujące wydarzenia związane z dojściem do władzy we Francji ruchu Front Populaire zaczęły się ukazywać w lewicowym magazynie Regards. Ponieważ nazwisko Szymin było dla Francuzów zbyt skomplikowane w wymowie i pisowni, artysta przyjął pseudonim Chim.

W 1936 roku Regards zlecił Chimowi dokumentację hiszpańskiej wojny domowej. Pojechał do Hiszpanii wraz z przyjaciółmi Robertem Capa i Gerdą Taro. Podczas kiedy zaangażowani po stronie republikanów Capa i Taro koncentrowali się na linii frontu, Chim był zajęty dokumentacją życia codziennego poza obszarem działań zbrojnych. Jego zdjęcia z tego okresu, publikowane m.in. w Life Magazine, należą do najbardziej znanych prac w jego dorobku. W 1939 roku, parę miesięcy przed wybuchem II wojny światowej, Chim opuścił Europę. W tym samym roku udał się do Nowego Jorku. W 1942 roku Chim zaciągnął się do armii amerykańskiej, przybrał nowe nazwisko – David Seymour – i nowe obywatelstwo. W trakcie wojny był fotografem armi amerykańskiej. W 1944 roku, kilka dni po wyzwoleniu powrócił do Paryża. Od tego momentu nieustannie podróżował. Przez cały 1947 rok fotografował codziennie życie powojennej Europy, odwiedzając m.in. plaże Omaha, Reims, czy obóz koncentracyjny w Dachau . Te zdjęcia, opublikowane w popularnym magazynie This Week w formie fotoreportażu „We Went Back” na nowo zwróciły na niego uwagę. W tym samym roku wraz z Robertem Capą, Williamem Vandivertem, Georgem Rodgerem i Henri Cartier-Bressonem współzałożył słynną do dziś agencję fotograficzną Magnum Photos. Po śmierci Capy w 1954 Chim objął stanowisko prezesa agencji i pełnił tę funkcję aż do 10 listopada 1956 roku, kiedy zginął, fotografując zawieszenie broni pod koniec izraelsko-egipskiego kryzysu sueskiego.

Dzięki niezwykłej bystrości, przenikliwości i inteligencji Chim należy do czołówki fotografów swojej epoki. Był niezwykle spostrzegawczym obserwatorem historii Europy XX wieku, a szczególnie krajów w okresie transformacji i odbudowy oraz ruchu walki o prawa robotników – ale to jego pełne czułości spojrzenie na ludzi, szczególnie na dzieci, czyni go fotografem wyjątkowym. W 1948 roku, na zlecenie UNESCO, podróżował po Austrii, Czechosłowacji, Grecji, Niemczech, Węgrzech, Włoszech i Polsce, dokumentując wpływ wojny na życie europejskich dzieci. powstałe wówczas fotografie tworzą sławny cykl zatytułowany Dzieci Chima.

Wystawa powstała dzięki The National Endowment for the Arts, The Bernard Lee Schwartz Foundation, we współpracy z The City Council i dzięki wsparciu Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Dawid Szymin (David Seymour), We Went Back: Photographs from Europe 1933-1956 by Chim
Wystawę można oglądać od 18 stycznia 2013 roku
Wystawa potrwa do 5 maja 2013 roku
International Center of Photography
1133 Avenue of the America (przy 43 ulicy)
New York

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Jaki jest Twoim zdaniem najlepszy polski letni festiwal muzyczny?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR

Najważniejszy
Newsletter Polskiej KulturyDołącz do O.pl

zamknij x