• 2012-11-20

Wojciech Gilewicz Intrude

W Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie można oglądać wystawę Wojciecha Gilewicza Intrude, prezentującą filmy wideo artysty zrealizowane w Azji w latach 2008–2012.

Wojciech Gilewicz, „Intrude”, Muzeum Manngha w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Gilewicz, „Intrude”, Muzeum Manngha w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka Wojciecha Gilewicza podlega ciągłym zmianom. Artysta poszerza zakres używanych mediów, a jednocześnie pozostaje wierny tradycjom malarskim. Gilewicz stale rozszerza również pole swoich zainteresowań. Początkowo ograniczał się do badania rzeczywistości i tworzenia jej pojedynczych obrazów malarskich. Z upływem czasu jednak statyczna kamera artysty zaczęła rejestrować więcej – nie tylko jego działanie jako twórcy, ale także otaczającą rzeczywistość, w tym tę społeczną.

Stopniowo to kamera zaczęła stanowić główne medium, kreujące obraz rzeczywistości ciągle sfragmentaryzowanej i poddanej nieustającemu woyerystycznemu oglądowi artysty-intruza, który obserwuje świat z zewnątrz. Film zarejestrowany przez kamerę Gilewicza opiera się na kompozycji malarskiej; to obrazy zamknięte w filmowym kadrze.

Artysta występuje z pozycji Obcego, Innego. Odkrywa potencjał, różnorodność, a jednocześnie i obcość nieznanego mu dotąd świata, który wbrew pozorom nie tak łatwo poddaje się globalizacji. Jest zarazem bacznym obserwatorem tej – tylko pozornie nam znanej – rzeczywistości, podejmując wątki komercjalizacji, wskazując paradoksy społeczne i kulturowe. Fascynuje go także malarskość tego dalekiego, tak odmiennego od naszego świata – jak na przykład kiczowato zdobione skrzynki telefoniczne w Taipei wtopione w taoistyczną rzeczywistość, które w wideo Gilewicza zyskują całkiem nowy zakres znaczeń.

Na podstawie tekstu Pauliny Zarębskiej-Denysiuk

Na wystawę Wojciecha Gilewicza w krakowskim Muzeum Manggha składa się dziewięć filmów wideo zrealizowanych przez artystę w ostatnich czterech latach w Azji – w Chinach: Shanghai, 2008; Intrude, 2008; na Tajwanie: Taipei Artist Village, 2009; w Korei: Visitor, 2010; I Live My Life in Art, 2010; Art / Market, 2010; Painter’s Painting, 2010 – 2012 i Japoni: Akiyoshidai, 2011; Arcus, 2012.

Wojciech Gilewicz studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, a następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza, gdzie w 1999 uzyskał dyplom z malarstwa (aneks z fotografii). Artysta mieszka i pracuje w Warszawie i Nowym Jorku. Gilewicz jest malarzem, fotografem, autorem instalacji i filmów wideo.  Gilewicz wystawiał w kraju i za granicą. Filmy wideo artysty można było oglądać m.in. w instytucjach takich jak: Centre Pompidou, Paryż; Galeria Foksal, Warszawa; HKW, Berlin; Palais de Tokyo, Paryż i Reina Sophia National Museum, Madryt.

Wojciech Gilewicz, Intrude
(filmy wideo 2008–2012)
Wystawę można oglądać od 9 listopada 2012 roku
Wystawa potrwa do 20 stycznia 2013 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
ul. M. Konopnickiej 26
Kraków

Dodaj komentarz