• 2012-10-25

Péter Gémes. Etiudy fotograficzne 1981-1992

W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie można oglądać wystawę Péter Gémes. Etiudy fotograficzne 1981-1992. Ekspozycja jest organizowana w ramach 1 edycji wyszehradzkiego programu wymiany artystyczno-naukowej W stronę obrazu. Fotografia w Europie Środkowej.

Péter Gémes, „White”, 1986 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Péter Gémes, „White”, 1986 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na początku lat 80-tych Péter Gémes wybrał ostatecznie swój plastyczny język, oglądając prace Piotra nie myśli się o nich jako o fotografiach, choć zostały zarejestrowane na kliszach fotograficznych i wykonane na fotograficznym papierze lub płótnie pod powiększalnikiem. Ten język wypowiedzi artystycznej przy użyciu aparatu do robienia zdjęć był mu zawsze bliski, wcześniej jednak traktował fotografię jako materiał pomocniczy do właściwych działań.

Na pewno, wykonując samemu odbitki w ciemni, oglądał wielokrotnie zdjęcia prześwietlone i niedoświetlone; te zepsute fotografie stawały się przez to lub dzięki temu odrealnione; najbliższe osoby na takich odbitkach zamieniały się w nieznane postaci – prawdziwe, pełne życia, a jednak anonimowe. Te przypadkowe doświadczenia skłoniły artystę do szeregu eksperymentów, w wyniku których wypracował własną metodę postępowania.

Fotografował siebie i swoich bliskich – żonę i dzieci w ciemności, oświetlając postacie latarką. Długi czas naświetlania pozwalał uchwycić na kliszy również ruch i jego fazy, nadawał fotografowanym ludzkim kształtom naturalną miękkość. Gémes znalazł sposób mówienia o sobie, sprawach, które go dotyczyły i poruszały, nadając im charakter i rysy klasyczne, uniwersalne.

(Fragment tekstu Stanisława Zbigniewa Kamieńskiego z katalogu Péter Gémes: Malarstwo, grafika, fotografia. Prace z radomskich kolekcji, wydanego przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu w 1998 r.)

Péter Gémes urodził się w Budapeszcie 11 kwietnia 1951 r. Od 1972 do 1976 r. studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki; jego profesorem malarstwa był Stanisław Poznański. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni litografii prof. Mariana Rojewskiego. W latach 1977-78 jako stypendysta węgierskiego Ministerstwa Kultury odbywał w ASP w Warszawie staż podyplomowy w pracowni litografii.

Na Węgry powrócił w 1980 r. i wstąpił do Studia Młodych Artystów Plastyków. Od 1976 r. był członkiem Węgierskiej Fundacji Artystycznej, a od 1992 r. też Związku Artystów Grafików. W latach 1984-87 otrzymywał stypendium Derkovitsa. Od 1989 r. był adiunktem Wydziału Studiów Wizualnych Wyższej Szkoły Rzemiosła Artystycznego w Budapeszcie.

W 1989 r. na XV Ogólnokrajowym Biennale Grafiki w Miszkolcu dostał I nagrodę w konkursie In memoriam Béla Kondor. W 1990 r. otrzymał dwumiesięczne stypendium na pobyt w Rzymie, fundowane przez węgierskie Ministerstwo Kultury. W 1992 r. otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Biennale w Kairze. W 1994 otrzymał Nagrodę Mihály’a Munkácsy’ego.W 1986 r. otrzymał odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. Zmarł 22 października 1996 r.

Péter Gémes. Etiudy fotograficzne 1981-1992
Wernisaż: 23 października 2012 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 2 grudnia 2012 roku
Muzeum Historii Fotografii
ul. Józefitów 16
Kraków

Kurator: Stanisław Zbigniew Kamieński

Dodaj komentarz