28 września w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie odbędzie się przedpremierowy pokaz specjalny filmu Marina Abramović: artystka obecna.

„Marina Abramović: artystka obecna”, plakat, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Marina Abramović: artystka obecna”, plakat, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marina Abramović – ikona body artu i performance’u – jest supergwiazdą świata sztuki. Córka jugosłowiańskich partyzantów, od 20 lat mieszka w Nowym Jorku, od 40 lat poddaje swoje ciało ekstremalnym doświadczeniom, a widzów/uczestników swoich dzieł wprowadza w różne stany emocjonalne. O Abramović pisze się: nieustraszona, radykalna, nonkonformistyczna i nie są to puste słowa.

Artystka konsekwentnie redefiniuje to, czym jest i czym może być sztuka współczesna, a jej narzędziem jest własne ciało, którego granice i wytrzymałość bezwzględnie testuje. Marina Abramović już jako studentka wykonywała instalacje i pierwsze prowokacyjne performance. Po studiach artystycznych w Belgradzie i Zagrzebiu, w latach 70. przeprowadzała artystyczne eksperymenty na własnym ciele związane z bólem, obrzydzeniem, reakcjami na ingerencje fizyczne (Art Must Be Beautiful / Artist Must Be Beautiful, 1975).

W 1975 roku spotkała w Amsterdamie niemieckiego artystę Ulaya, z którym przez 12 lat dzieliła życie i pracę. Oboje zrezygnowali z kontynuowania swoich indywidualnych artystycznych karier, a tematem ich wspólnych działań stało się badanie sposobów komunikacji, najczęstszą formą ekspresji – otwarty na przypadek performance. Od 1977 roku w ich pracy pojawił się element kontemplacji, wielogodzinnego medytowania w bezruchu. Roczny pobyt w Australii wśród pierwotnych plemion stanowił silną inspirację dla dalszej twórczości w tym duchu.

W 1980 roku powstał performance Night Sea Crossing, w którym Marina i Ulay siedzieli przy jednym stole naprzeciw siebie w ciszy, najpierw przez siedem godzin, potem przez trzy dni, następnie przez prawie dwa tygodnie. W 1988 przemierzali Chiński Mur – on z zachodu, ona ze wschodu (The Lovers / The Great Wall). Kiedy po dziewięćdziesięciu dniach spotkali się w połowie drogi, zdecydowali, że się rozstaną. Od 1989 roku Marina Abramović pracuje sama.

Abramović jest bohaterką nagrodzonego przez publiczność tegorocznego Berlinale amerykańskiego dokumentu Matthew Akersa, pokazującego jej życie i twórczość przez pryzmat jednej z najbardziej spektakularnych akcji artystycznych, którą przeprowadziła podczas wielkiej retrospektywy swojej twórczości w nowojorskim Museum of Modern Art w 2010 roku. Przez trzy miesiące, na kilka godzin dziennie siadała bez ruchu na krześle w galeryjnej sali. Przysiadali się do niej zwiedzający. Opisywane przez nich później doświadczenie, okazało się trudną próbą ciała i emocji. W wyniku swoistej, pozbawionej słów psychoterapii pomiędzy artystką a widzami tworzyły się spontaniczne relacje – wiele osób, patrząc jej w oczy, płakało.

Sztuka performance była alternatywna 40 lat temu, 20 lat temu i pozostaje alternatywna dzisiaj – mówi Abramović, zgadzając się na udział w filmie, który ma przełamać barierę między hermetycznym światem jej twórczości a szeroką publicznością. W błyskotliwych kadrach Matthew Akersa przyłapujemy Marinę podczas przygotowań do indywidualnej wystawy w nowojorskim MoMA, w chwili dla każdego artysty wyjątkowej. Reżyser pokazuje Marinę w trakcie prac nad ekspozycją, ale też śmiało wkracza w jej prywatne życie, tworząc portret zabawnej, inteligentnej kobiety obdarzonej niezwykłą charyzmą i siłą.

Matthew Akers od 12 lat pracuje przy realizacji filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych jako producent i operator. Był operatorem głośnego dokumentu Lemon, poświęconego nowojorskiemu poecie i aktorowi Lemonowi Andersenowi. Współpracuje z PBS (Circus, Carrier) i HBO (Back in the Hood: Gang War II, Heir to an Execution, Elaine Stritch: At Liberty). Marina Abramović: artystka obecna to jego pełnometrażowy debiut reżyserski.

Jeff Dupre to współreżyser i producent dokumentu Marina Abramović: artystka obecna. Wspólnie z Maro Chermayeff założył i prowadzi firmę Show of Force, zajmującą się produkcją dokumentów i seriali telewizyjnych. Jego reżyserski debiut Out of the Past zdobył Nagrodę Publiczności dla najlepszego dokumentu na Sundance Film Festival w 1998 roku, Nagrodę Publiczności na Outfest ’98 oraz GLAAD Media Award dla najlepszego dokumentu 1998 roku. Wyprodukował nagrodzone Emmy Award, dokumentalne seriale: Broadway: The American Musical (PBS, 2004) i Carrier (PBS, 2008). Dupre i Chermayeff są pomysłodawcami, reżyserami i producentami sześcioodcinkowej serii dokumentalnej Circus (PBS, 2010). W 50. rocznicę założenia Amnesty International Dupre wyreżyserował jeden z krótkich filmów poświęconych historii organizacji – AI50.

Marina Abramović: artystka obecna / Marina Abramović: The Artist Is Present (dok.)
USA 2012 / 106’
Reżyseria: Matthew Akers, Jeff Dupre
Zdjęcia: Matthew Akers
Montaż: E. Donna Shepherd, Jim Hession
Muzyka: Nathan Halpern
Występują: Marina Abramović, Ulay, Klaus Biesenbach, David Balliano, Chrissie Iles, Arthur Danto, David Blaine, James Franco
Producent: Jeff Dupre, Maro Chermayeff, Francesca von Habsburg
Produkcja: Show Of Force, The Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Foundation
Nagrody: Berlin IFF 2012 – Panorama Audience Award; Sundance IFF 2012 – Best Documentary; Nagroda Publiczności na 6. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Janowcu nad Wisłą i Kazimierzu Dolnym
Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Premiera filmu: 5 października 2012
Oficjalna strona: http://marinafilm.com/

Marina Abramović: artystka obecna / Marina Abramović: The Artist Is Present (dok.)
Pokaz odbędzie się 28 września 2012 roku o godzinie 18.00
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK
ul. Lipowa 4
Kraków

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Dzikie fantazje

Gabriel Krawczyk

„Over Your Dead Body” („Po twoim trupie”), reż. Takashi Miike (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nowa Elektrownia

Maria Franecka

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, wystawa „Specimen. Próba kolekcji”, Thorsten Goldberg, „Cumulus radomski”, 2014, fot. Marcin Kucewicz (dzięki uprzejmości MCSW „Elektrownia”)

Wyprawa po szczęście

Krystyna Kuczyńska

Fotografia Jacquesa Henri Lartigue, 1912 (źródło: materiały miesięcznika „Odra”)

Milczenie obrazu

Zuzanna Sokołowska

Alfredo Jaar, „Brzmienie ciszy”, 2014, widok instalacji w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu, fot. Wojciech Olech (źródło: dzięki uprzejmości CSW i Artysty)

Myślę, więc cierpię

Jowita Kubiak

Tadeusz Różewicz, „Wyszedł z domu. Tak zwana komedia”, reż. Michał Rzepka, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 2014, fot. Janusz Szymański (źródło: materiały Teatru)

więcej artykułów
Sonda

Która z polskich nagród literackich Twoim zdaniem jest najbardziej opiniotwórcza?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR

Najważniejszy
Newsletter Polskiej KulturyDołącz do O.pl

zamknij x