• 2012-09-20

Maciej Bernhardt w Sanoku

Od 14 września w BWA Galeria Sanocka w Sanoku można oglądać wystawę prac Macieja Bernhardta Fotorealizm. Malarstwo 1978-2011.

Maciej Bernhardt, „Dziewczyna z walizką”, 1980 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Maciej Bernhardt, „Dziewczyna z walizką”, 1980 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na obecnej wystawie można obejrzeć prace z wczesnego okresu twórczości Artysty, obrazy zawierające stale powracające motywy snu o lepszej rzeczywistości: wizerunki pięknych modelek w kolorowych kombinezonach, błyszczących skórzanych kurtkach, plastikowych płaszczach i inne elementy peweksowego blichtru, o którym marzyli przeciętni obywatele PRL-u, mogąc go jedynie podziwiać przez witryny sklepów dla partyjnych dostojników lub w kolorowych czasopismach szmuglowanych z Zachodu. Znaczenie tych obrazów zostało trafnie odczytane przez ówczesną krytykę, która dostrzegła w nich fakt zwyczajnej, ludzkiej tęsknoty za innym, wspaniałym światem, bajeczną krainą zachodniego raju i luksusu.

Na wystawie znajdują się także obrazy z późniejszego cyklu Fotorealizmu metaforycznego, takie jak: Brama, Śmietniki, Red Model, Dziewczyna z walizką, będące swojego rodzaju aktualnym komentarzem do zdarzeń z tamtego czasu, artystyczną dokumentacją i zapisem stanu świadomości oraz emocji Autora. Brama prowadząca beznadziejnie donikąd, natarczywa realność atmosfery śmietnika, spętanie ludzkiej jednostki przez reżim czerwonej ideologii i w końcu desperacka myśl o opuszczeniu raz na zawsze opresyjnej realności.

Maciej Bernhardt, „Śmietniki”, 1982 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Maciej Bernhardt, „Śmietniki”, 1982 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Swojego rodzaju kontynuacją i aneksem do semantyki najwcześniejszych obrazów są najnowsze prace z cyklu Parallel Dreams penetrujące tzw. rzeczywistość medialną. Skadrowane fotografie pochodzące z kolorowych czasopism, fragmenty reklam, gadżetów i materiałów, przestrzenie z zaburzoną logiką struktury – są czytelną alegorią dzisiejszej fragmentacji ludzkiego świata, zaniku hierarchii ważności i pracowicie kleconej iluzji o szczęściu w społeczeństwie konsumpcyjnego spełnienia. Przez zastosowanie odpowiedniego wyboru i zestawienia fragmentów fotografii na zasadzie collage’u, np. wycięcia figur z tła, cięcia przez środek twarzy, głowy, lub wycięcie głów w ogóle Artysta uzyskał nową jakość przedstawienia, atmosferę surrealistycznego absurdu i wyobcowania. Przedstawiony w tych obrazach świat jest światem nie-ludzkim, rzeczywistością egzystujących obok siebie jednostek bez nadziei i szansy na wzajemne porozumienie. Każda z ludzkich figur śni swoją egzystencjalną historię oddzielnie i równolegle, jednocześnie i autonomicznie. Trudno o głębszą i bardziej przenikliwą diagnozę współczesnej, zglobalizowanej wspólnoty.

Franciszek Chmielowski

Maciej Bernhardt, Fotorealizm. Malarstwo 1978-2011
Wernisaż: 14 września 2012 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 13 października 2012 roku
BWA Galeria Sanocka
ul. Rynek 14
Sanok

Dodaj komentarz