• 2012-09-12

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA 2012: Mistyfikacje

Od 22 do 30 września w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka potrwa 3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA 2012: Mistyfikacje.

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Warszawa Centralna 2012:Mistyfikacje, (źródło: materiały prasowe organizatora)

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Warszawa Centralna 2012:Mistyfikacje, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mystikos w starożytnej grece znaczyło tajemny od mystes – wtajemniczony. Celem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego WARSZAWA CENTRALNA jest zatem konstruktywne wykorzystanie naszego położenia – na granicy mitów i stereotypów, między barbarzyńskim Wschodem a cywilizowanym Zachodem, między pogańską Północą a kulturotwórczym Południem.

22 września – pokaz przedpremierowy sztuki Miasto snu Akt I w reżyserii Krystiana Lupy- jednego z najbardziej nieprzewidywalnych i utytułowanych twórców polskiego teatru. Po ponad 25 latach powraca do powieści Alfreda Kubina Po tamtej stronie, historii niesamowitej podróży monachijskiego rysownika do Państwa Snu. Kiedy w 1985 roku Lupa po raz pierwszy zmierzył się z tym tekstem, rezultatem było niesamowite przedstawienie – zapis indywiduacyjnej katastrofy głównego bohatera, podczas którego wszelkie reguły logicznej konstrukcji uległy rozpadowi.

26 września –Via Intolleranza II – ostatnia sztuka zmarłego w 2010 r. Christopha Schlingensiefa, jednego z najbardziej kontrowersyjnych i zaangażowanych politycznie artystów niemieckich XX wieku. Spektakl nawiązuje do opery Luigiego Nono z 1961 r. – Intolleranza 1960. Ostrze tego przedstawienia skierowane jest oświeconych Europejczyków. Schlingensief pyta, czy humanistyczna strategia idealizowania naszej nietolerancji wobec innych, nie jest jednocześnie jej ostentacyjnym cementowaniem?

30 września – ±0 (plus minus zero) Baza podbiegunowa Christopha Marthalera – szwajcarskiego wirtuoza muzyki– to opowieść o Grenlandii, miejscu, w którym różnica między plusem a minusem jest różnicą między pewnym gruntem a kruchym lodem. Tym razem Marthaler, wraz z tłumem swoich ukochanych postaci – nieudaczników zagubionych w kakofonii dźwięków i w otoczeniu zbędnych przedmiotów, dziwaków ze zmęczeniem celebrujących powoli mijający czas – zabiera widzów do krainy wiecznej zimy, na największą wyspę świata.Szwajcarski reżyser wspólnie ze swoją scenografką Anną Viebrock zbudowali na scenie bazę podbiegunową, w której wszelki punkt odniesienia rozpływa się pod nogami.

Podczas tegorocznej WARSZAWY CENTRALNEJ oprócz teatralnych mistyfikacji można zobaczyć również audiowizualne mistyfikacje Dramatycznego:

  • Crossroads – film Radosława Chrześciańskiego i Michała Grochowiaka to oniryczna rejestracja podróży skuterem po egzotycznym krajobrazie. Inspirowane i dialogujące z dziełem Lewisa Carrolla Alicja w Krainie Czarów
  • Świeże wiśnie – tematem Anny Baumgart filmu jest figura prostytutki obozowej. Film dotyczy zjawiska tabuizacji, stygmatyzacji i hierarchizacji ofiar II wojny światowej oraz tego, jak fakt ten wpływa na obraz wojny w oczach młodego pokolenia.
  • K 2010 – projekt polskiej formacji artystycznej SUKA OFF prezentującej sztukę ciała w medium wideo i działań z pogranicza prefomance’u, teatru i akcji klubowych.
  • Podłoga z Bazylei – film Anny Molskiej, w którym artystka przeczołguje się z pokoju do pokoju po podłodze ogromnego mieszkania, wygląda na wyjęty z szuflady.To film gestu. Po pierwsze artystka manifestacyjnie poniewiera samą siebie, wykonując do kamery kompromitujący performance, po drugie wystawia film droczący się z jej dorobkiem, niepozbawiony cech charakterystycznych, ale skierowany w drugą stronę – ku prywatnemu wyzwaniu
  • Communitas – inscenizowany dokument filmowy Aernouta Mika, który, penetrując pompatyczne wnętrza Pałacu Kultury i Nauki, odsłania uwikłanie polityki w teatr i teatru w politykę.
  • Msza – autorski zapis spektaklu o tym samym tytule – projektu Artura Żmijewskiego. Ta – powtórzona czterokrotnie – mimetyczna inscenizacja katolickiej liturgii mszy świętej to próba zmierzenia się z polską tradycją, dialog z tak silnie w naszej tożsamości zakorzenionym dziedzictwem romantyzmu i z potrzebą łączenia teatralności z religijnością.

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA 2012:Mistyfikacje.
Od 22 do 30 września 2012 roku
Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1
Warszawa

Dodaj komentarz