• 2012-09-11

Warszawa w budowie po raz czwarty

12 października rozpocznie się czwarta odsłona festiwalu Warszawa w budowie, którego tematem będzie reklama zewnętrzna w mieście.

Warszawa w budowie - logotyp (źródło: materiały prasowe organizatora)

Warszawa w budowie - logotyp (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak jak w poprzednich latach, festiwal stara się zwrócić uwagę mieszkańców stolicy na kluczowe aspekty życia w mieście: dziedzictwo architektoniczne, mieszkalnictwo czy użytkowanie przestrzeni publicznej. Reklama zewnętrzna z pewnością stała się ostatnio dominującym elementem w krajobrazie Warszawy. Historię reklamy, jej wpływ na przestrzeń publiczną i codzienne życie mieszkańców prezentuje festiwalowa wystawa Miasto na sprzedaż pokazywana w dawnym Domu Meblowym Emilia. Jest to nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Umiejętnie zaprojektowana reklama współtworzy nowoczesne życie i atmosferę wielkiego miasta, jednak nieujęta w ramy odpowiednich regulacji zamienia się we własną karykaturę i degraduje przestrzeń. Warszawska ulica przed stu laty i dziś jest ogarnięta barwnym żywiołem reklamy.

Wystawa Miasto na sprzedaż, obok ambitnych pomysłów uporządkowania natłoku szyldów, napisów czy współczesnych bilbordów, przypomni historię kolorowych witryn i wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Zaprezentuje dowody na udany alians reklamy ze sztuką. Przybliży dzieje małych pracowni graficznych międzywojennego dwudziestolecia i projekty neonów z lat 70., kiedy uważano, że reklama humanizuje i uczytelnia przestrzeń miasta i kiedy to powstawało wiele interesujących projektów, choć same towary nie zawsze były dostępne.

Po upadku PRL-u na warszawskich ulicach pojawił się wolnorynkowy handel, a każdą nową reklamę witano z entuzjazmem. Dzisiaj problemem wywołującym społeczne protesty okazuje się nadmiar wielkoformatowych banerów i bilbordów zakrywających całe budynki i zasłaniające mieszkańcom okna. Już w niedalekiej przyszłości sytuacja być może się zmieni, gdy rewolucja technologiczna, spowoduje, że gigantyczne reklamy okażą się zbędne, bo zastąpi je tak zwana rozszerzona rzeczywistość.

Architektura wystawy, zaprojektowana przez studio WWAA, umożliwi podróż po historii reklamy widzianej z perspektywy przemian ulicy, handlu i konsumpcji. Doskonałą oprawę dla tej opowieści stworzą wnętrza dawnego Domu Meblowego Emilia. Po zmierzchu cały budynek zmieni się w architektoniczną reklamę festiwalu Warszawa w budowie 4.

Warszawa w budowie 4
12 października – 9 grudnia 2012 r.
Warszawa

Dodaj komentarz