• 2012-08-29

Gestykulacje w obiektywie Rogińskiego i Dłubaka

Od 31 sierpnia w Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie będzie można oglądać wystawę fotografii Szymona Rogińskiego i Zbigniewa Dłubaka Gestykulacje.

Szymon Roginski, „Wir in Dresden” (źródło: materiały prasowe)

Szymon Rogiński, „Wir in Dresden” (źródło: materiały prasowe)

Dwa różne spojrzenia na ciało, dwie skrajne perspektywy, biegunowe doświadczenia ciała i zupełnie inne konteksty – to konfrontacja fotografii Szymona Rogińskiego i Zbigniewa Dłubaka. Cykl Wir In Dresden Rogińskiego i serię Systemy – Gestykulacje Dłubaka dzieli prawie wszystko oprócz fascynacji nagim ciałem i jego fotograficzną reprezentacją.

Szymon Rogiński, zanim poświęcił się fotografii był studentem w School on Wheels Teatru Derevo, w którym praca z ciałem jest podstawą treningu aktorskiego, przedstawień i performansów. Intymność ciała drugiej osoby, wzajemne relacje cielesne zostały tam oswojone, zneutralizowane i oderotyzowane przez intensywny kontakt, przez fizyczne ćwiczenie ciała w bliskości z innymi aktorami. Oswojona nagość stała się dla grupy aktorów stanem naturalnym, ciało mężczyzny i kobiety zostały sprowadzone na ten sam poziom, poza maskulinistyczną kulturę. Wyrazem tego jest seria Wir In Dresden – fotografie przyjaciół Rogińskiego, którzy bawią się we wzburzonych falach Morza Północnego. Wolność ciała i wolność, którą niesie ze sobą żywioł; swoboda i ekspresja a jednocześnie miękkość fotografii, lekki oniryzm.

Tej ekspresji przeciwstawiony jest rygoryzm serii Zbigniewa Dłubaka, który w latach 70. XX wieku fotografował w studiu modelki według ścisłych założeń, niemal z chłodem naukowca. Anonimowe korpusy nagich kobiet, fotografowane na czarnym tle, powtarzają serie gestów według kilku rygorystycznych, matematycznych schematów. Projekt, do którego powstały tysiące negatywów, nie jest o gestach, jest o ciele kobiety ujętym w schemat – tu, w schemat sztuki, ale przecież także w schemat kultury, w zestaw kodów. W momencie powstawania Systemy – Gestykulacje i Systemy – Kolekcja miały być odczytywane jako wypowiedź o znaku, dziś można ją także odczytać jako opowieść o ciele kobiety.

Na wystawie będzie można zobaczyć fotografie Szymona Rogińskiego oraz cyfrowo zaanimowane przez artystę serie autorstwa Zbigniewa Dłubaka, połączone roboczymi fotografiami do medytacyjnej pracy Ocean tego ostatniego. To wynik spojrzenia Rogińskiego na archiwum Dłubaka, które prezentujemy w ramach projektu Żywe Archiwa.

Szymon Rogiński (ur. 1975) – fotograf. Studiował aktorstwo w School on Wheels Teatru Derevo oraz fotografię w Szkole Fotografii Artystycznej w Gdańsku. W latach 2000-2004 pracował w Gazecie Wyborczej. Od 2004 roku zajmuje się fotografią artystyczną. Jego najbardziej znane projekty to Poland Synthesis i UFO. Bierze udział w wielu wystawach.

Zbigniew Dłubak (1921–2005) – fotograf, malarz, teoretyk, wieloletni redaktor miesięcznika Fotografia, jedna z czołowych postaci polskiej sztuki powojennej. Jako fotograf debiutował w 1947 r. eksperymentalnymi pracami nawiązującymi do doświadczenia awangardy okresu międzywojennego. Działał w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie, gdzie w 1948 roku zadebiutował indywidualną wystawą fotograficzną (abstrakcyjne fotografie opatrzone poetyckimi tytułami). Od początku lat 80., ponownie zainteresowany percepcją, asymilacją i pamiętaniem obrazów, realizował, aż do końca życia fotograficzno-malarski cykl Asymetria. Od 1982 roku mieszkał w Meudon pod Paryżem.

Szymon Rogiński i Zbigniew Dłubak, Gestykulacje
Wernisaż: 31 sierpnia 2012 roku
Wystawa potrwa do 25 sierpnia 2012 roku
Fundacja Archeologia Fotografii
Warszawa

Kuratorka: Karolina Lewandowska

Dodaj komentarz