Geometryczne kody na wystawie 060720121800

Do 18 sierpnia w Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu można oglądać wystawę Aleksandra Olszewskiego zatytułowaną 060720121800. Ekspozycja prezentuje awangardowe, stworzone na podstawach matematycznych drewniane reliefy,oraz zastosowanie grafik komputerowych w sztuce współczesnej.

Aleksander Olszewski, „060720121800” – wernisaż (źródło: materiał prasowy organizatora)

Aleksander Olszewski, „060720121800” – wernisaż (źródło: materiał prasowy organizatora)

Wystawa przybliża fragment artystycznego dorobku Aleksandra Olszewskiego na dwa lata przed jubileuszem czterdziestolecia jego działalności. Zgromadzone prace, będące subiektywnym wyborem autora, powstały w przeważającej mierze na przestrzeni ostatnich trzech lat. Są to głównie najnowsze cykle grafik komputerowych oraz serie drewnianych reliefów. Na wystawie nie zabrakło również historycznych prac z cyklu Permutacje powstałych w latach 70. Dominujący w prezentowanych pracach język geometrii pozwala identyfikować twórczość Aleksandra Olszewskiego z tendencjami konstruktywistycznymi w sztuce polskiej.

Cykl Przejściowy tworzony w latach 2002–2012 jest zapisem wielu fascynacji Olszewskiego z minionych lat. Zawiera odniesienia do tematyki obrazów pamiętających czasy Grupy M–5, ale też i współcześnie wykonywanych grafik komputerowych, czy zawiera w sobie znamiona rozliczenia i podsumowania pewnych decyzji, okresu twórczego? A może to taka swoista, kolejna permutacja? Kolejne doświadczenie, gra wykorzystująca możliwości cytowania i konfrontowania ze sobą różnych narracji? Ważną częścią wystawy, informującą o poszukiwaniach artysty są najnowsze cykle graficzne oraz serie drewnianych reliefów nawiązujących do wspominanych rozwiązań z połowy lat 70. W tematycznej grupie Permutacji ciekawostką są realizacje na papierze z użyciem tektury pełniącej rolę tła, ich ostateczny wizerunek wydobyty został wyłącznie poprzez wycięcie i wydarcie zbędnych powierzchni. W serii Kwadrat x 3 mamy również do czynienia ze znacznie mniejszym zagęszczeniem form, ich kolorystyka, nie dość, że stonowana, w kolejnych planszach oddaje coraz więcej pola nieskażonej bieli.

Mariusz Jończy

Aleksander Olszewski, 060720121800
Od 6 lipca do 18 sierpnia 2012 roku
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
ul. Domagalskiego 5
Radom

Dodaj komentarz