• 2012-06-09

Reynold Reynolds – The Lost: ostatnie dni wystawy

Do 15 czerwca 2012 roku w Galerii Arsenał w Białymstoku potrwa wystawa prezentująca efekty rekonstrukcji cennego kulturowo materiału filmowego: The Lost Reynolda Reynoldsa.

Reynold Reynolds, „Lost” (źródło: materiały prasowe)

Reynold Reynolds, „Lost” (źródło: materiały prasowe)

The Lost jest dziełem, które skupia się na analizie historii kultury poprzez rekonstrukcję historycznego artefaktu. Ponieważ film nigdy nie został ukończony, Reynold Reynolds z zespołem stanęli w obliczu delikatnego i skomplikowanego zadania montażu znalezionego materiału filmowego, które wymagało od nich zarówno pokonania trudności technicznych, jak i wykazania się wrażliwością społeczną i historyczną.

Reynolds nie tylko umożliwia niezwykły wgląd w obrzeża komercyjnego przemysłu filmowego, ale również ułatwia dalsze badania nad historią produkcji oraz cenzury filmowej na początku lat 30. The Lost jest bezpośrednim angielskim tłumaczeniem tytułu Die Verlorenen (Zagubieni), ale w szerszym ujęciu projekt przywraca narrację tych filmowców oraz peryferyjnych grup, które zostały wycięte z filmu przez brutalną cenzurę lub utracone w wyniku zniszczenia taśm.

Na podstawie nielicznych informacji, które zachowały się w archiwach, udało się ustalić, że Die Verlorenen było pierwszą próbą reżyserską uznanego operatora filmowego. Jednak w Niemczech wczesnych lat 30. dzieło, którego akcja toczy się w kabarecie i przedstawia środowisko bohemy berlińskiej, nie mogło oczywiście uniknąć ingerencji ze strony państwa. System cenzury przemysłu filmowego istniał w Republice Weimarskiej od lat 20. XX wieku i początkowo był podyktowany głównie względami moralnymi, zwłaszcza chęcią kontrolowania treści o charakterze seksualnym. Wraz z narodzinami narodowego socjalizmu, cenzura filmowa objęła również tematykę społeczną i polityczną. W momencie ustanowienia obowiązkowego członkostwa w Reichsfilmkammer (Izba Filmowa Rzeszy), w 1933 roku, przemysł filmowy był już całkowicie kontrolowany. Nagle produkcja filmu takiego jak Die Verlorenen stała się niemożliwa – nie tylko z powodu cenzury, ale również ze względu na ogólną sytuację w przemyśle filmowym, w którym zakazano pracy Żydom i cudzoziemcom.

Reynold Reynolds – The Lost
Od 19 maja do 15 czerwca
Galeria Arsenał
Mickiewicza 2
Białystok

Dodaj komentarz