• 2012-06-04

Werdykt jury Krakowskiego Festiwalu Filmowego

3 czerwca 2012 roku odbyło się oficjalne zamknięcie Krakowskiego Festiwalu Filmowego, na którym poznano wyniki werdyktów składów jurorskich. Galę w Kinie Kijów.Centrum poprowadził Maciej Stuhr.

Plakat Krakowskiego Festiwalu Filmowego (źródło: materiały prasowe)

Plakat Krakowskiego Festiwalu Filmowego (źródło: materiały prasowe)

Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny

Jury konkursu dokumentalnego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Jacek Bławut – przewodniczący (Polska), Luciano Barisone (Szwajcaria), Hedva Goldschmidt (Izrael), Truls Lie (Norwegia), Peter Torbiörnsson (Szwecja) podjęło decyzję o przyznaniu nagród:

  • Złoty Róg dla reżysera najlepszego filmu – Peter Gerdehag za film Mleczne siostry (Szwecja), pokazującego ducha miłości i wolę głównej bohaterki, która trwa przy życiu i przyrodzie. Poetycki język obrazu wykorzystywany przez reżysera i operatora Petera Gerdehaga wyróżnia uwielbienie dla i wierność wizji.
  • Srebrny Róg dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Ida Grøn za film Dziecko i klaun (Dania), pokazujący walkę dzieci o życie oraz to, jak klaun pochłaniał ich strach, który sam jest silniejszy niż kino.
  • Srebrny Róg dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – David Fisher za film Sześc milionów i on (Izrael/Niemcy/Austria). Modelowe ujęcie tego, co dzieje się z dziećmi człowieka ocalałego z Holokaustu, który odwiedza miejsca ze swojej przeszłości. Opowieść o wyparciu.

Nagroda Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym ufundowana przez Studio Produkcyjne Orka – Wojciech Staroń (Polska) za zdjęcia do filmu Uwikłani (reż. Lidia Duda) – za pokazanie obu głównych bohaterów, którzy wędrując przez labirynt ludzkich namiętności, trwają w swoich obsesjach.

  • Wyróżnienie: Patricia Mortagne za film Mój Tata Ciacho (Francja).

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Katia Bayer (Belgia), Giovanni Ottone (Włochy), Mirosław Przylipiak (Polska) postanowiło przyznać nagrodę filmowi Mieszkanie w reżyserii Arnona Goldfingera (Izrael/Niemcy).

Jury studenckie konkursu dokumentalnego w składzie: Paulina Haratyk, Karolina Stankiewicz, Krzysztof Siwoń, postanowiło przyznać nagrodę filmowi Ojczyzna albo śmierć w reżyserii Witalija Manskiego (Rosja) – za przedstawiony w rosyjskim duchu obraz Kuby – jej temperamentu, rzeczywistości i mieszkańców.

Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Jury konkursu krótkometrażowego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Marcel Łoziński – przewodniczący (Polska), Oxana Cherkasova (Rosja), Alessandro Marcionni (Szwajcaria), Torene Svitil (USA), Kaveh Tehrani (Norwegia) postanowiło przyznać następujące nagrody:

  • Złoty Smok dla reżysera najlepszego filmu – Alex Lora za film Gambit Odyseusza (USA/Hiszpania) – za pokazanie problemu Trzeciego Świata w całej złożoności.
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Marius Iacob za film Z dnia na dzień (Rumunia) – za niezgodę na naruszenie intymności ludzi żyjących na obrzeżu zwykłego życia.
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Ülo Pikkov za film Pamięć cielesna (Estonia) – za wyjątkowo oryginalne, a zarazem metaforyczne, spojrzenie na Holokaust i Gułag.
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Attila Till za film Bestia (Węgry) – za umiejętność przedstawienia brutalnej sytuacji z dużą dozą pewności, którą bardzo rzadko można zobaczyć w kinie.

Wyróżnienia:

  • Adam Palenta za film Życie stylem dowolnym (Polska) – za wrażliwość i szacunek do bohaterów przy tak delikatnym temacie.
  • Prix Efa dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi Villa Antropoff, w reżyserii Vladimira Leschiova i Kaspara Jancisa (Łotwa/Estonia).

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Veit Geldner (Niemcy), Sankar Kumar Pal (Indie), Szymon Stemplewski (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Tuba Atlantic, w reżyserii Hallvara Witzø (Norwegia), który nie jest czarną komedią, lecz magiczną, surrealistyczną podróżą wokół tego, co jest dla nas naprawdę istotne: czy jesteśmy w stanie nadal walczyć, ufać, wybaczać, słuchać siebie nawzajem?

Jury studenckie konkursu filmów krótkometrażowych w składzie: Lucyna Adamska, Mateusz Góra i Artur Zaborski, postanowiło nagrodzić film Kronika Oldřicha S. w reżyserii Rudolfa Šmida (Czechy) – za niezwykłą, pełną humoru i ironii wizję historii oraz za plastyczność obrazu, świadczącą o niczym nieskrępowanej wyobraźni.

Konkurs Polski

Jury konkursu polskiego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w składzie: Michał Kwieciński – przewodniczący, Marcin Giżycki, Magnus von Horn, Tomek Sikora, Tomasz Wolski, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:

  • Złoty Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu – Lidia Duda za film Uwikłani (Polska) – za podjęcie trudnego tematu i znalezienie dla niego adekwatnej formy
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Jacek Piotr Bławut za film Samotność dźwięku
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Paweł Dębski za film Drwal
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Tato Kotetishvili za film Arbuz (Polska/Gruzja)
  • Wyróżnienie: Magnus Gertten za film Port nadziei (Polska/Szwecja)

Nagrody Pozaregulaminowe:

  • Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepszą reżyserię – Piotr Szczepanowicz za film Dróżnik
  • Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepsze zdjęcia – Wojciech Staroń za film Uwikłani (reż. Lidia Duda)
  • Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Adam Palenta za film Życie stylem dowolnym
  • Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Stefan Paruch za film Mój dom
  • Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Jacek Petrycki za film Moje zapisku z podziemia
  • Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Furmankiewicz z Fumi Studio za film Drwal
  • Jury studenckie konkursu polskiego w składzie: Ewelina Leszczyńska, Barbara Rusinek i Roman Husarski, postanowiło przyznać nagrodę filmowi Spacer w reżyserii Filipa Jacobsona – za umiejętność przekazania uniwersalnych prawd o człowieku w sposób subtelny, a zarazem intensywnie trafiający do świadomości widza.

Krakowski Festiwal Filmowy, od 28 maja do 3 czerwca
Kraków

Dodaj komentarz